Deringan dari telefon bimbitnya , mengejutkan Safiya dari pulas tidur . Hujung minggu memang tabiatnya untuk mengantikan masa tidurnya yang singkat dihari biasa . Tidur sehabis puas , itu prinsipnya ! Nanti hari kerja, overtime je memanjang .
"Hello ?," mamai sahaja Safiya bersuara . Mata masih tertutup rapat . Selimut tebal itu , ditarik menutupi dadanya . Sejuk .
"Jangan cakap kat mak , yang Fiya baru bangun ,"
Dengar sahaja suara emaknya , mata Safiya terbuntang luas . Skrin Iphonenya ditilik . Oh my .....
"Fiya dengar tak ni ? ,"
"Ye , ye dengar mak ," sahut Safiya , laju . Garang betul mak ni .
"Kamu baru bangun tidur ya ?," serkap emaknya . Safiya menggigit bibir bawah .
"Eh, dak aih. Fiya baru lepas mandi ni mak ," kelentong Safiya , sebelum mengurut dada lega .
"Haa ni , Fiya free tak ? ,"
"Free je. Harini kan hari sabtu ,"
"Manalah tahu , kau keluar dating dengan si Asyraf tu ,"
Safiya mengerut dahi . Mana mak tahu ?
Jap , jap . Jangan - jangan abah yang bagitahu !
Ish , abah ni tak boleh simpan rahsia betul .
"Diam tandanya betul lah tu ," perli mak pula .
"Mana ada , Fiya ni baru je bangun . Tang mana datingnya ," laju Safiya menjawab sebelum dia tersedar yang dia dah terlepas cakap . Ohmygod!
"What ? Oh tadi menipu mak la ye ?," terjengil mata maknya disana . Geram dengan anak daranya yang ini .
"Err, tak ada niat pun ,"
"Menjawab . Mak tak kira , pukul 12 tengah hari , balik rumah mak !,"
"Fiya ada ––– ,"
"Pukul 12.30 Fiya tak ada kat sini lagi , mak suruh orang upahan abah heret Fiya ke sini . Bye ! ," tegas berbaur ugutan diberikan kepada Safiya . Talian diputuskan terus .
"Bye ," terkulat - kulat Safiya disitu . Err , tak faham sebenarnya kenapa mak beria - ria suruh dia balik . Jam yang berbentuk muka kucing itu , dikerling . Pukul 11 .
What ? Dalam masa sejam aku kena ada kat sana ? Mak ni dah kenapa sebenarnya ? Safiya mendengus marah . Tualanya digapai sebelum masuk ke tandas .
Keretanya diparkir diluar pagar rumah. Ada dua buah khemah terpacak di halaman bahagian depan rumah abah . Menambahkan lagi kerutan didahi Safiya . Ada apa sebenarnya ini ?
Kereta dikunci sebelum melangkah masuk ke dalam rumah abah . Sandal dan kasut yang berada di muka pintu , dikenalpasti oleh Safiya . Macam kenal je ?
"Suprise ! ," tempik ke semua adik beradiknya , Safieyna, Sufian dan Syarif.
Plak ! Plak ! Plak !
"Aduh , sakitlah along !," ujar mereka , kepala digosok . Kena hempuk dengan tas tangan alongnya. Gila tak sakit ?
"Itulah , balik tak inform aku . Ni baru sikit tau ," tanpa rasa bersalah Safiya menuturkan kata - kata tersebut . Dia berlalu masuk .
"Kita orang sampai semalam , malas nak kacau along yang busy memanjang ni ," selamba Sufian memerli . Safieyna dan Syarif tergelak . Safiya laju menoleh.
"What ?!," tempik Safiya. Sampai semalam , inform harini ? Ini kalau mak tak cakap , confirm aku tak tahu sampai ke sudah ! Ish , bertuah punya adik ! Matanya mencerlung memandang ketiga - tiga adiknya.
YOU ARE READING
Cinta Lelaki Bongkak !
ЧиклитSecond Romance by Keerul Sarah. Setiap kali bertemu empat mata, ada sahaja yang tidak kena. Berbalas mulut bagi mereka biasa. Dua - dua keras kepala ! Identiti Safiya yang tidak diketahui oleh Asyraf membuatkan Asyraf memandang hina Safiya. Ada sa...