C1

757 46 6
                                    

"Good morning Paa!! How are you?" Ruby menuruni anak tangga sebelum duduk di kerusi sebelah ayahnya.Nampaknya ayahnya sedang menjamu sarapan yang telah disediakan oleh ibunya.

"Good morning sweetmint,I'm fine.Marilah makan.Mama penat penat masak ni.Anak dia tak nak makan pulak.Hahaha" Sakan ayahnya melawak.Mama pula dah buat muka seposen lalu ditayangkan mukanya ke arah anak tunggalnya itu.

"Alaaa..Ma jangan la merajuk.Ruby makan ehh?Tapi sikit jer sebab Ruby kena pergi dah ni.Nak jumpa kawan.Hihihi..Boleh kan Ma,Pa?"
Balas Ruby sambil menggenggam tangannya untuk meminta izin keluar daripada rumah.

"Boleh jer tapi cepat sebab..."

"Sebab petang nanti kita dah tak duduk sini lagi dah.Nanti balik,terus kemas beg susun baju.Lambat nanti kena tinggal" sampuk Mamanya.Mata Ruby terbuntang terus tatkala mendengar butir bicara Mamanya.Dia salah dengar ke apa?Angin ribut tiada terus nak pindah?Apa kes pulak ni?

"Huhh?!Pindah?Dah kenapa pulak?Elok jer kita tinggal kat sini.Tetiba ja nak pindah.I smell something fishy at here" balas Ruby.Dia tahu Mama dan papanya merahsiakan sesuatu daripadanya.

"Mama and papa dah letak jawatan.Pekerjaan dekat sini tak mendatangkan keuntungan so kita akan tinggal dekat rumah mendiang nenek.Tapi jauh.Ambik masa dalam 3 jam nak ke sana dari sini.Kami harap Ruby dapat accept the fact that we have to move out from this house."balas papanya sambil membelai lembut kepala anaknya itu.Dia tahu sukar untuk mereka menerima dugaan ini tapi apakah daya mereka..

"Kalau itu yang terbaik,Ruby accept but I want to meet my friends first.I can't leave them like that.They must know that I won't meet them again after this" Ruby tahu rakannya mesti terkejut dan sedih atas pemergiannya tetapi demi kebaikan mereka..

"I know that you still can be a good girl and a good daughter to us.Happy to hear that.Make sure balik sebelum petang ok."jelas papanya pula..lagipun esok mereka perlu mendaftarkan diri ke pejabat manakala segala hal sekolah Ruby telah diselesaikan.Jadi mereka tidak perlu risau..

Setelah berjumpa dengan kawannya,dia terus balik dan mengemas begnya lalu dibawa masuk ke dalam kereta.Setelah hampir 3 jam perjalanan,sampai juga mereka di destinasi.

RUBY'S POV

Jatuh rahangku setelah melihat betapa luasnya rumah nenekku ini..Kali terakhir aku datang ke rumah nenek pun,waktu aku 5 tahun.Itu pun sebab nenek sakit.Sekarang nenek dah tenang dah dekat sana.Sebaik sahaja mama bukakan pintu rumah agam yang tersergam indah itu,aku terus menerobos untuk memilih bilik pilihanku lalu mataku difokuskan ke arah sebuah pintu.Aku pulas tombol pintu itu dan melemparkan beg aku ke atas katil.Hanya bilik biasa.Kelengkapan juga tersedia.Katil,sofa,bilik air.Semua sempurna.Aku agak yang mama dan papa mungkin dah kemas rumah ini satu hari lebih awal. Aku menghempaskan badanku ke atas katil berbantalkan tangan.Penat memikirkan hal dunia lalu pandangan duniaku semakin kelam...

"Ruby!!Bangun dah nak malam ni..Turun makan sekali.."jerit mamanya dari ruang tamu di bawah..Ouh sebelum terlupa,rumah ini terdiri daripada 3 tingkat.First floor terdiri daripada ruang tamu,dapur,bilik air,ruang makan dan 2 buah bilik.Second floor pulak terdiri daripada 3 buah bilik dan kesemuanya memiliki bilik air sendiri manakala third floor terdiri daripada loteng,bilik stor dan sebuah bilik.

Ruby menenyeh matanya sebelum turun ke ruang makan.Nampaknya mama dan papanya sudah lama menunggu ketibaan puteri kesayangan mereka itu.Tah tah dah kematu ka..Kerusi disebelah papanya diduduk lalu dilihat juadah mereka itu.Ruby terus jadi rambang mata apabila melihat kesemua makanan favouritenya itu terhidang elok dia atas meja.Baru sahaja hendak mencedok makanan tersebut secara tiba tiba tangan kanannya menjadi mangsa tamparan orang.

"Maa..Apa ni..Ruby nak makan laa..Mama ni kenapa tetiba pukul tangan org ni.Dah la favourite Ruby ni.."keluh Ruby.Dapat dilihat muka cemberutnya itu.Mamanya terus ketawa..Papanya pula sudah menjamu selera.

"Pergi basuh muka dulu,kumur mulut tu haa..Ishh anak dara apa la ni,dahla tidur terbongkang.Hahaha..."
Mamanya tidak dapat lagi menahan ketawanya..
Ruby terus membasuh mukanya dan berkumur lalu mula menjamah seleranya..Mamanya pula dia tidak endahkan..
Habis sahaja mereka menjamu selera,masing masing masuk ke bilik tidur sendiri.Mama dan papanya pula telah memilih untuk tidur di tingkat 2 berhadapan dengan bilik Ruby.

"Haishh esok aku dah kena daftar.Malasnyaa..Ughh kenapalah aku tak jadi budak kecil untuk selamanya..Kan senang..Kawan baru,sekolah baru,persekitaran baru..Kind of hard to believe this all..Sucks my life.."ngomel Ruby sendirian..Baru sahaja hendak melelapkan dirinya,matanya tertancap pada sebuah buku berwarna koko di atas almarinya..Buku ini dijumpainya dibawah katil sewaktu mengemas biliknya.Buka sahaja muka surat pertama,debu debu berterbangan mengisi udara..

"Semua benda mengarut jer,tak menarik langsung.Ikutkan hati aku nak jaa buang buku ni tapi fikir balik,aku pun bosan jadi tak salah kalau aku baca buku inipun.Mengarut pun hentamlah"
Kesemua benda mitos terkandung di dalam buku tersebut.
Lycan,vampire,werewolves,ghost hunters,witches macam macam lah..Tapi tidak sedikit pun menggentarkan hati dan nurani Ruby.Bagi dia,ini semua hanyalah khayalan dan dongeng yang dicipta untuk menakutkan dan mengelakkan kanak kanak keluar malam pada zaman dahulu..

"Werewolves..Hmm menarik..
Werewolves ialah jelmaan manusia yang mampu mengubah dirinya menjadi serigala.Di dalam dunia werewolves,terdapat beberapa tahap untuk menilai betapa hebatkah serigala itu.Setiap serigala mempunyai kumpulannya tersendiri atau lebih dikenali sebagai 'pack'.Setiap pack mempunyai ketua dan digelar sebagai 'Alpha'.Apabila bertukar menjadi serigala,anak matanya akan menjadi warna merah terang dan badannya berwarna hitam.Dan setiap alpha mempunyai orang kanannya dan digelar 'Beta'.Anak matanya berwarna kekuning jinggaan seperti matahari terbenam dan badannya berwarna keperang perangan.Seterusnya ialah 'Sigma'.Anak matanya berwarna kehijau kuningan dan badannya berwarna kelabu dan akhir sekali ialah 'Omega'.Anak matanya berwarna biru langit manakala badannya berwarna putih.Namun terdapat juga beberapa jenis serigala yang sangat jarang dijumpai seperti...."

"Aduhhh terkoyak pula..Spoil lahh Dasar buku lama..Dekat klimaks la kau nak kacau line.Tapi seronok jugak ehh jadi serigala.Dapat lari laju,anak mata dah tukar,lompat tinggi tinggi.Wahhh seronoknyaa!Aaaa!!"

Gedebushhh

(Sorry author tak pandai buat bunyi orang jatuh katil..hohoho)

"Ruby..Sayang ok ka?Kenapa mama dengar bunyi orang jatuh ni haa??Ruby.."mamanya tak henti henti mengetuk pintu akibat risaukan anaknya itu..
"It's okay maa!Ruby jatuh katil jer.Mama tidur la!"laung Ruby dari dalam bilik..Belakang badannya pula sudah dapat diagak untuk bertukar warna kemerah merahan..Tu la seronok sangat sampai lupa diri.Kang dah jatuh katil baru tahu.

Ruby daki kembali katilnya lalu terus tidur mengiring.Buku itu pula dibiarkan terbuka disebelahnya.Sebelum dia memejamkan mata,sempat lagi dia berfikir,"macam mana buku pelik macam tadi tu wujud kat rumah nenek ehh??Ishh pelik laaa rumah ni..Wait..Rumah ni yang pelik ka aku yang pelik?Ahh malaslah nak fikir..Kau kena ingat esok kau kena bangun awal dan bermulalah pengembaraan kau di Riverock"pesan Ruby terhadapnya..

So gaiss amacam?
author ni tak la pandai sangat nak mengarang tapi author cuba ok?😏
btw leave a vote and kenapa buku tu ada kat rumah nenek dia ehh?😕
wait for the next chapter! 🙆

Ruby -Turned To Huda-Where stories live. Discover now