'Wat gaan we doen dan?' Het is duidelijk dat Marco zijn ongeduld moeilijk kan maskeren, wat het voor Eva alleen maar leuker maakt. 'Goed dan,' zegt ze als ze voor hun lunch heeft betaald. 'Aangezien we nu klaar zijn met eten kan ik je het wel vertellen.' Ze laat een stilte vallen voor het gewenste effect. 'Jij vind het toch zo cool wat wij doen voor werk?' vraagt ze mysterieus. 'Ja...' antwoord Marco onzeker. 'Wat zou je ervan vinden om voor één dag sheriff te worden van dit stadje?' gaat ze verder. De ogen van de jongen worden zo groot als schoteltjes. 'Ja, super gaaf!' roep hij. 'Mooi zo, kom maar mee dan,' lacht Eva terwijl ze van de tafel opstaat.
Als ze de 'gevangenis' van het stadje betreden staat daar al een man volledig in sheriff-kostuum hen op te wachten. 'Marco! Wat goed dat je er bent!' roept hij uit bij het zien van het drietal. De jongen kijkt naar Eva, verbaasd dat de onbekende man zijn naam zomaar weet. Ze geeft hem een knipoog. De sheriff blijft in zijn rol en gaat onverstoord verder. 'We hebben een probleem, en ik hoop dat jij mij daarmee kan helpen vandaag. Er is een moord gepleegd in de saloon, de vrouw van de bekendste en meest gevreesde cowboy van de stad is vermoord, en we weten niet wie het heeft gedaan.'
Terwijl de man de details van de moord uit de doeken doet voelt Eva Wolfs dicht tegen haar aan komen staan. Ze houdt haar adem in terwijl ze die van hem tegen haar nek en wang voelt komen. Een gekke - maar, oh zo fijne - kriebel welt op in haar buik.
'Deze zaak moet zo snel mogelijk worden opgelost, want Pete Carter zint op wraak voor de moord op zijn vrouw,' gaat de sheriff verder. 'Als we de dader niet snel te pakken krijgen zal het wel eens een grote ravage kunnen worden hier in Blackridge. De Familie Carter en de Familie Scarborough staan namelijk al jaren op voet van oorlog, en Pete verdenkt Bill Scarborough van de moord op zijn vrouw. Je snapt de urgentie neem ik aan?' Even houdt hij stil. De jongen knikt serieus. 'Ik heb jou bij me geroepen, omdat ik elders verantwoordelijkheden heb te vervullen, en jij de enige sheriff ben die ik vertrouw. Ik wil dat jij mijn sheriff-taken hier zolang van me overneemt en aan de moordzaak gaat werken samen met je twee assistenten,' hierbij kijkt de sheriff van Eva naar Wolfs.
De glimlach op Marco's gezicht loopt van oor tot oor. 'Ja dat is goed, dat doe ik wel,' zegt hij met enige overtuiging. 'Perfect, pérfect,' roept de sheriff opgelucht. Hij speelt zijn rol overtuigend goed, vindt Eva. 'Hier heb je je uniform, hoed, en pistool. Ik hoop dat je dat laatste niet nodig hebt, maar je weet maar nooit hier in Blackridge... Ik heb ook al een paar aantekeningen gemaakt in dit boekje,' gaat de sheriff verder terwijl hij een notitieblok aan Marco overhandigt, 'en daarmee kun je al een eindje op weg komen. Heel veel succes!' roept de man voordat hij het bureau uitloopt.
'Nou Sheriff Marco, vertel, waar gaan we beginnen?' vraagt Wolfs aan de jongen die het uniform al heeft aangeschoten en de grote hoed al heeft opgezet. Met een serieuze blik opent Marco het notitieboek wat hij van de sheriff heeft gekregen. 'Er staat bij 1 dat het lichaam is gevonden in de saloon,' leest hij hardop voor. 'Zullen we daar dan even een kijkje gaan nemen?' stelt Eva voor.
De rest van de middag spenderen ze in het western-stadje. Poppen, acteurs en allerlei rekwisieten zijn gebruikt om de verschillende scènes tot leven te wekken. Net niet realistisch genoeg om mensen bang te maken, maar het wekt wel degelijk een bepaalde spanning op bij Marco en de andere kinderen die het spel spelen. Eva vindt het heerlijk om de jongen zo bezig te zien. Af en toe hinten zij of Wolfs wel een keer om hem te helpen, maar de meeste antwoorden vindt hij toch echt zelf. Dat maakt Eva op haar beurt best een beetje trots. Hij ondervraagt getuigen en verdachten, maakt aantekeningen in het notitieboek en overlegt op serieuze toon met Eva en Wolfs hoe het onderzoek verder moet gaan. Er zit zelfs een gespeelde achtervolgingsscène in verwerkt waarbij ze achter een verdachte aan moeten rennen. Marco doet dit uiteraard met getrokken pistool.
En zo komt het dat de jongen een paar uur later de moord heeft 'opgelost.' Enthousiast doet hij rapport bij de 'sheriff' die weer in zijn 'gevangenis' te vinden is. De dader, Pete Carter zelf, zit veilig achter slot en grendel. De man had ruzie gehad met zijn vrouw en haar vermoord. Het was het uitstekende excuus voor hem geweest om de Familie Scarborough in een kwaad daglicht te stellen. Daar had Marco echter een stokje voor gestoken. 'Bravo, geweldig!' complimenteert de sheriff Marco met zijn bevindingen. 'De straten van Blackridge zijn weer veilig door jouw uitstekende hulp! Als teken van dankbaarheid heb ik hier een officiële Blackridge penning en een certificaat voor je. Zo kun je aan iedereen laten zien wat een geweldige sheriff je bent.'
Trots als een pauw loopt Marco even later met zijn penning en certificaat naar de auto. Eva houdt zich wat op de achtergrond terwijl Wolfs en Marco ervaringen met elkaar uitwisselen. Voor haar is dit moment het besef dat de dag bijna is afgelopen, en dat het nog maar een aantal uur is voordat ze Marco weer thuis moeten brengen. Gek, ze had zolang naar deze dag toegeleefd en nu is het voordat ze het weet alweer bijna voorbij.
Gelukkig hebben ze nog één activiteit op het programma staan. De allernieuwste Marvel film is net uit en dat is de film die Eva heeft uitgekozen voor hen. Met een goed-gevulde snackbox lopen ze de zaal in van de Euroscoop en nemen plaats in het midden. Zo hebben ze perfect zicht op het scherm. Marco nestelt zich tussen de twee rechercheurs in en volgt de film haast ademloos.
Eva kijkt zo nu en dan eens over haar schouder richting Wolfs die, net als haar, zich ook niet echt op de film lijkt te kunnen focussen. Een paar keer ontmoeten hun ogen elkaar. Dit keer wendt ze haar blik niet af. Dat lijkt voor Wolfs het teken te zijn om zijn arm nonchalant over de achterkant van Marco's stoel te gooien en zachtjes in Eva's nek te kriebelen. Ze heeft geen idee waar dit ineens vandaan komt, maar ze kan niet ontkennen dat ze het wel prettig vindt.
Ja, het is een beetje een open einde, maar mijn lunchpauze is afgelopen! (Zo simpel kunnen redenen zijn...) Is het bij jullie ook zo lekker weer? Ik lag heerlijk in het park vandaag ☀️ Royal Wedding trouwens morgen jongens. We doen mee met opnames voor Shownieuws, dus wie weet zie je me nog wel op campingzender, ahum, SBS verschijnen - waar ik zal uitwijden over hoeveel (lees: totaal niet) ik heb uitgekeken naar dit 'prachtige' moment.
JE LEEST
Flikken Maastricht - In het kort gezegd
FanfictionEen verzameling van korte Flikken Maastricht verhalen. Want wie het kleine niet eert... Cover door: @Marleenh20