Sudah lebih sedekad sejak Boboiboy dan pasukannya menyertai TAPOPS dalam misi mencari sfera kuasa. Sejak daripada itu, planet Bumi telah mengalami peningkatan teknologi yang mendadak terutamanya Malaysia. Ruang angkasa yang dahulunya hanya boleh dijejaki oleh beberapa orang terpilih kini sudah mampu dijejaki oleh sesiapa sahaja dengan kos pengangkutan serendah Johor ke Kuala Lumpur.
Malaysia, negara perintis yang menerajui pembaharuan teknologi asing ini telah bekerjasama dengan TAPOPS dalam membina hubungan diplomatik antara planet yang dikenali sebagai diplomasi intergalaktik. Kesan daripada diplomasi ini, planet Bumi berjaya memperolehi teknologi canggih dari planet-planet maju lain dan bayaran yang dikenakan hanyalah serbuk koko. Perdagangan sistem barter ini sangat dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak memandangkan manfaat besar yang mereka perolehi dengan kos yang sangat berpatutan.
Kesan daripada hubungan diplomasi dan dagangan intergalaktik yang dibina oleh kerajaan Malaysia, Malaysia kini menjadi kuasa besar dunia dengan memiliki teknologi peperangan yang terkuat di atas muka bumi mengalahkan Amerika Syarikat dan Russia yang pernah berkuasa pada satu ketika dahulu. Kedutaan-kedutaan makhluk asing pula ditempatkan sepenuhnya di Malaysia, mengukuhkan Malaysia sebagai sebuah negara kebal.
Dari sudut galaksi pula, planet Bumi telah mendapat perlindungan TAPOPS dan sekutunya menjadikan planet Bumi selamat daripada ancaman makhluk asing yang berniat jahat. Ditambah pula dengan adanya pasukan Boboiboy yang kini digeruni oleh kebanyakan pahlawan angkasa kerana kekuatan mereka yang tiada tandingan. Planet bumi kini dlihat sebagai planet yang selamat dan mula menjadi tarikan utama makhluk asing yang ingin bercuti dan meluaskan pasaran perniagaan mereka.
Malaysia telah mengambil inisiatif bagi memastikan kedatangan makhluk asing tidak mengancam dan menggugat manusia yang mendiami planet Bumi. Sepanjang lebih 10 tahun planet Bumi menerima kedatangan makhluk asing, kesemua makhluk asing hanya dibenarkan untuk berada di dalam Malaysia sahaja dan apa-apa jenis produk yang ingin dijual di Bumi wajib melepasi syarat yang ditetapkan oleh Jabatan Kastam Malaysia.
Mana-mana makhluk asing yang cuba mendarat di ruang muka bumi di luar Malaysia akan diberkas serta-merta oleh Jabatan Imigresen Malaysia yang kini dilengkapi dengan teknologi TAPOPS. Langkah ini diambil bagi memastikan tiada makhluk asing cuba mencetuskan peperangan di bumi dan mengancam spesies manusia sehingga pupus. Kesan daripada tindakan Malaysia ini, planet Bumi masih selamat daripada peperangan besar-besaran hingga ke hari ini.
Telefon pintar berbunyi. Syafiq yang sedang baring terlentang di atas katilnya menjawab panggilan tersebut.
"Hello." Syafiq memulakan perbualan.
"Fiq, kau nak pergi bulan tak cuti mid-sem nanti? Budak-budak ni nak main space-golf kat Kepler." Zul berkata kepada Syafiq melalui perbualan telefon. Kepler merupakan nama salah satu tempat di permukaan bulan yang berbentuk kawah.
YOU ARE READING
Sfera Kuasa
FanfictionKita semua tahu Boboiboy sedang berusaha mengumpulkan sfera kuasa dari jatuh ke tangan yang jahat, tapi bagaimana kalau kesemua sfera kuasa yang telah dikumpulkan oleh TAPOPS jatuh ke tangan yang salah? Bagaimana kalau ia disalahgunakan? Bagaimana k...