HIERARCHIE ORGANISMŮ:
* nebuněčné organismy = viry
* jednobuněčné organismy = bakterie, prvoci, některé řasy a houby; soběstačná buňka
* kolonie = soubor sdružených buněk, zůstávají ale soběstačné
* mnohobuněčné organismy = soubor buněk, které tvoří tkáně, orgány...
* individua vyššího řádu (obligátní společenstva) = jedinci téhož druhu, vzájemně na sobě závislí, různě diferenciovaní (mají různé role); mravenci, včely
***
Jednobuněčné houby jsou kvasinky (eukaryota, heterotrofní) - jsou prospěšné (kvašení piva, kynutí), ale i neprospěšné (onemocnění kůže).
Mnohobuněčné houby jsou rozkladači (jako bakterie; organické látky na anorganické) - cizopasné, rozkladné, symbiotické.Jednobuněčné rostliny jsou řasy (mohou být ale i mnohobuněčné), fotosyntetizující >> autotrofní.
Jednobuněční živočichové jsou prvoci (eukaryota; heterotrofní); můžou způsobovat nemoci: malárie, spavá nemoc, toxoplasmóza. Sinice patří mezi bakterie, jsou jednobuněčné, fotosyntéza, prokaryota.
***
Prokaryota = archebakterie, eubakterie (bakterie, sinice)
Eukaryota = rostliny (nižší a vyšší rostliny), živočichové (prvoci, mnohobuněční), houbyOBECNÉ VLASTNOSTI BUNĚČNÝCH ORGANISMŮ:
Autoreprodukce = schopnost vytvářet živé soustavy podobné sami sobě
Dráždivost = schopnost odpovídat na vnější stimuly
Společný chemický základ všech živých organismů jsou organické látky, především bílkoviny, nukleové kyseliny, sacharidy a tuky
Dědičnost = předávání genetické informace na potomky
Vývoj (ontogenetický = jedinec; fylogenetický = druh)
NEBUNĚČNÉ ORGANISMY
Jsou to viry, viroidy, virusoidy a jsou v případě reprodukce závislé na hostitelských buňkách. S buněčnými organismy sdílí společný chemický základ, schopnost autoreprodukce a možnost exprese genů. Nemají schopnost výměny látek a energií, dráždivost, schopnost růstu.
***
Virus = nebuněčná živá soustava, která je v přenosu genetické informace závislá na hostitelské buňce. Viry nejsou prokaryota ani eukaryota, protože to nejsou buňky, jsou to nebuněčné organismy, "schránky" pro infekční nukleovou kyselinu.
Virion = částice viru schopná infikovat buňku. Skládá se z nukleové kyseliny (genom viru, buď DNA, nebo RNA, nikdy ne obě) a proteinového obalu = nukleokapsid. Virion se naváže na povrch, potom pronikne skrz cytoplazmatickou membránu, vypustí nukleovou kyselinu, replikuje ji, potom viriony zrají a nakonec se uvolní z buňky.
***
Virová infekce = vnuknutí viru do hostitelské buňky
* latentní infekce = virus je v buňce, ale nemnoží se, neškodí
* perzistentní infekce = virus je v buňce, drobně se množí, neškodí
* provirus = genetická informace viru se zařadí do genomu hostitele
* transformace = virus může změnit buňku (např. nádorová transformace onkoviry)
* lytická infekce = virus se pomnoží a potom buňku při uvolnění virionů zničíne
* lytická infekce = virus se pomnoží, viriony se uvolní a buňka se zahojí
Mezi nejznámější virová onemocnění patří: chřipka, nachlazení, opary, spalničky (nejčastěji děti 4-5 let), obrna, příušnice, žloutenka (hepatitida), AIDS (HIV), neštovice, mononukleóza...
***
Bakteriofág je virus, který napadá bakterie.
Lytický cyklus je pro virulentní bakteriofágy = viriony se hromadí v buňce, zvyšuje se permeabilita (schopnost membrány propouštět tekutiny) a plní se vodou, lysozym na konci "nožiček" narušuje buněčnou stěnu, bakterie se rozpadá (lyzuje) a viriony se uvolní.
Lyzogenní cyklus je pro mírné bakteriofágy = DNA fága se nereplikuje, ale začlení se do chromozomu bakterie a dělí se s ní, dostává se do všech dceřiných buněk (profág; provirus) a může kdykoliv nastat lytický cyklus; bakteriální buňka infikováná profágem je imunní vůči napadení jiným fágem = je lyzogenní.
ČTEŠ
Biologie na přijímačky
Документальная прозаUčební texty k přijímačkám z biologie. Obsahuje tři hlavní kapitoly - obecná biologie, biologie člověka a genetika. V budoucnu se možná objeví další. V průběhu jsou i odkazy na mnou vytvořené testy a kurzy (soubor testů i textů). Veškeré informace j...