betekenis

3 0 3
                                    

hoi

mannetjesgeit vb: vroeger spanden ze de bok voor de bokkenwagen
de bokken van de schapen scheiden [de mannen van de vrouwen scheiden]
een oude bok lust wel een groen blaadje [een oude vent houdt wel van een jonge vrouw]
een bok schieten [een grote fout maken]
erop zitten als een bok op de haverkist [erg ha...
Gevonden op zie stormram
Gevonden op Zie stormram.
Gevonden op Klein houten platbodem vrachtvaartuig voor de binnenwateren met zware vallende voor- en achtersteven.
De bok heeft een kleine voor- en achterplecht en meet gemiddeld ruim 12 m bij 2,5 m over de stevens. Kenmerkend voor de bok is het verhoogde middengedeelte van het vlak (de bodemplanken) waardoor lek- en regenwater naar hoosgaten in de voor- en...
Gevonden op Let op: Spelling (deels) uit 1864: m. (-ken), mannetje der geit; zitbank van den koetsier; ezel, schraag; [figuurlijk] lomperd; hij is een regte -, onbeleefde; een
Gevonden op VOC - Scheepsbouw : hefinrichting, samengesteld uit één, of twee van boven samengebonden lange palen, door zware touwen vertuid, een takel en een voetverankering, aangedreven met behulp van een spil of kaapstander.
Gevonden op manlijk reewild
Gevonden op Uit 'De lagere vaktalen: Taal der Loodgieters, zinkbewerkers en gasfitters' 1914 tas met schuinstaand hoofd.
Gevonden op Mannelijke herkauwer; mannelijke geit (= geitenbok) of ree (= reebok) of antilopebok..
Gevonden op • [dierkunde] een mannelijke geit. •een toestel bij het turnen. •een mennerszitplaats bij een rijtuig. •een zware hijskraan. •een ondersteuning waarop zware toestellen kunnen geplaatst worden.
Gevonden op volwassen mannelijke geit
Gevonden op Een relatief smal onbewegerd platboomd houten vrachtscheepje met zware vallende voor- en achtersteven. De bok had geen gangboorden, maar wel een vast voor- en achterdek. De Gieterse bok was een boeren gebruiksboot voor het vervoer van grote lasten en vee, sterk gelijkend op een punter, maar twee kee...
Gevonden op Def.: een solide raamwerk van hout of staal, dat dient om een romp op het droge te ondersteunen.
Gevonden op [Mil. Woordenboek, spelling van 1861 ''Bok''] 1o. Hongaarsche zadel. Zie Paardentuig. 2o. Werktuig om zware voorwerpen in de hoogte te hijschen; de B. bestaat uit twee vaste houten beenen, die van boven, aan het bokshoofd in elkander loopen en een derde been, dat bij de oprigting van den B. onder het bokshoofd ge...
Gevonden op [slang] afgang
Gevonden op Meubel waaraan de handzetter in het 'loden tijdperk' zijn werk verrichte. Op dit meubel kon hij de op dat moment gebruikte letterkast plaatsen, daarnaast was er in de kast ruimte voor opvulstukken lood. Tevens kon hij in het meubel een aantal letterkasten plaatsen.
Gevonden op de bok zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [bɔk] Verbuigingen: bok|ken (meerv.) 1) mannelijke geitVoorbeeld: 'stinken als een bok' 2) rechthoekig toestel waar je op en overheen springt Voorbeeld: 'dubbele salto op de bok' ...
Gevonden op [Nederlands] bank voor de koetsier
Gevonden op (werfstoel, werfbok, stoel, bok, pot) constructie waarmee het schip tijdens een werfbeurt ondersteund wordt.
Gevonden op Een bok is een mannelijk dier bij onder andere de geit, het hert en de ree. In tegenstelling tot de geit wordt hij als symbolische figuur meestal negatief geïnterpreteerd. Bij het Laatste Oordeel wordt de bok bij het toenemen van de onderdrukking van de seksualiteit tot onrein wezen tot de eeuwige hellestraf veroordeeld. De duivel lijkt in de icon...
Gevonden op SN berisping (toon de herkomst via de etymologiebank)
Gevonden op bok van een rijtuig - Jaar van herkomst: 1872 (GVD )
hijsstellage, werktuig - Jaar van herkomst: 1523 (HWS )
mannetje van de geit - Jaar van herkomst: 901-1000 (WPS )
Gevonden op Meestal houten, lessenaar waaraan de zetter werkt. Een smoutbok is kleiner dan een letterbok. De opbergplaats van de letterkasten heet loket of regaal. Door het hierop schroeven van kastendragers kan een loket gebruikt worden als bok. (zie ook: kast)
Gevonden op 1) Aak 2) Aak voor binnenwateren 3) Aak voor binnenwaters 4) Astronoom 5) Bévue 6) Biersoort 7) Binnenvaartschip 8) Blunder 9) Boot 10) Deel van een wagen 11) Deel van een rijtuig 12) Dier 13) Domheid 14) Domme fout 15) Drank 16) Drijvende kraan 17) Evenhoevige 18) Flater 19) Fout 20) Gereedschap 21) Gereedschap van een drukker 22) Grove fout 23) ...
Gevonden op Wellicht gerelateerd aan 'bok'
























In andere talen:
Encyclo.co.uk:
Enzyklo.de:




het bokkerige boe,eWhere stories live. Discover now