#1 Jaga solat

487 20 1
                                    

Waduh!Mesti korang bosan enn dengar bende yang same je...pi la ceramah mane pun mesti touch topic ni,hmmm..but,memang pon,kalau tak doa pada DIA...usaha korang tak kemana pon...

Okay macam mane nak jaga solat?Nak solat ni mudah kalau kita mudahkan... Firstly,nawaitu tu kena lah betul!Kalau korang solat just nak tunjuk Yang korang solat,masa orang tengok korang solat,korang dah macam riak sikit...tapi kalau tak de orang tu,hah paham je lah sendiri..

Secondly,korang yakin and kusyuk tak dengan solat korang?Ye tau tengah perbaiki,baik dari bacaan and pergerakan nak perfect baru bole kusyuk enn...but,Aku nak tanya lah..kenapa still ade orang yang amik ringan ye?mean... okay senang cerita,dia solat,tapi angkat takbir berkali kali...dia solat tapi laju macam tropedo (ribut taufan)...dia solat tapi mata melilau (lagi lagi kalau kau perempuan,duduk saf depan ye)

Haish, actually time solat...kalau bole jangan biar hati Tu ragu ragu...tenang,tak de apa nak kejar pon,in fact,asyik berlara je... time solat,buat betul betul sebab kalau kita tak mampu 24 hours atas sejadah,jagalah perkara yang satu ni...at least,adalah jugak benteng iman  korang.Mata Tu jaga,gatai naa..makruh la awak kalau melilau gitu...jatuh zina mata and hati karang dah tak ikhlas solat Tu....

Besides,jangan la tinggal solat ye,baik laki mahupun wanita...ape ape pon,satu je Aku mintak...jangan main dengan hukum hakam Allah...ade sebab Allah tetapkan sesuatu perkara terjadi begitu...why?of course untuk melindungi hamba NYA dan elakkan kita dari  rasa was was...definisi Islam sendiri Yang menggambarkan selamat,sejahtera...alih alih kita tinggal kan suruhan Allah then kate Islam ni berbahaya...padahal kalau nak selamat,kena lah berlindung...faham Kan?

Kalau korang tak yakin pasal menstruation korang,tanye lah ibu ka ustazah ke... senior yang arif ke or tanye aku...ingat,korang Islam bukan untuk sehari, korang Islam bukan untuk Bulan Ramadhan je,tapi korang Islam,Selagi mane korang amalkan Cara hidup Islam yang sebenar...deep? hehe...betul la...Wei aku risau nangis bagai sebab korang tinggal solat,alasan nyer korang datang banyak hari...aku tau korang takut,but ini bukan alasan yang kukuh bagi Aku...Aku dah bagi penjelasan,patutnya ambil la inisiatif,qada solat...bukan terus biar je...okay?tak marah,nasihat...and ini ilmu,Aku just nak kongsi...sampai bila korang nak terus macam ni?

Ade orang,ade ilmu dia amal...maka dia antara orang yang beruntung...ade orang,ade ilmu tapi tak amal...maka dia antara orang yang rugi...ade orang tak de ilmu tapi dia cari dan amal...maka dia antara orang yang disayangi Allah...ade orang,tak de ilmu,tak cari dan tak amal...maka dia termasuk dalam golongan yang sesat dan menzalimi diri sendiri...

Bagi orang yang pernah ditegur, korang tak perlu cakap,"jahil tak Aku?"...sebab aku hanya akan senyum and cakap,"kau tak jahil...kau tahu tu wajib buat kan?"okay bukan nak paksa pon...belajar pelan pon boek dah... yang mana yang ok,mantapkan and istiqamah...mana yang kurang Tu baiki...biar Kita nampak biasa pada manusia,tapi luarbiasa pada Allah...

Tips Study Budak AsramaWhere stories live. Discover now