del 1

16 1 1
                                    


Solen skiner med sina långa strålar och smeker jorden med sin varma hand. Fåglarna kvittrar medan vinden ligger helt still.
Upp mot bergets topp vandrar Gustav, en 18 årig kille som bor i Finlands södra del. Han lever i en enkel lägenhet med sin rumskamrat Katrina, som även hon är 18 år. De har varit vänner sedan dagis och stöttar varandra i vått och torrt. Men på senaste tiden har Katrina förändrats. Hon ringer Gustav allt oftare och ber honom hämta henne mitt i natten från någon fest, hon tillbringar mindre tid med honom i lägenheten och går oftast inte att kontakta på mobilen. Katrina är en tjej som älskar att känna adrenalin pulsera i kroppen och hon gör allt för att leva lite farligt. Att springa från polisen är en barnlek för henne. Hennes livsstil går inte att jämföra med Gustavs. Han går hellre på en lugn promenad, möter vänner på stan eller sitter hemma med en film. Dricker gör han, men han har alltid behövt ta hand om Katrina så han har aldrig blivit stupfull. Hans kropp tål också ganska mycket alkohol.

Nu sätter han sig på en bänk som är placerad på bergets topp, med utsikt över hela staden. En smygande och frisk vind sveper förbi och väcker liv i några torra löv samtidigt som några fåglar tar sats och flyger iväg från trädet bredvid honom. Han följer fåglarna medan de flyger över träden tills hans ögon inte klarar av att se dem längre. Gustavs lungor tömmer sig sakta på luft och väntar en stund innan de fylls på igen. Det är nu helt tyst runt honom, inte ens fågelkvitter hörs längre. Sakta men säkert känner han hur ögonlocken blir tyngre och tillslut sjunker han ner på bänken. Det har varit en ansträngande vecka, Katrina blev sjuk och behövde extra mycket hjälp. Hon är lite av en drama queen och överdriver gärna, men Gustav ger henne gärna den där extra koppen av uppmärksamhet. De är trots allt barndomsvänner och hon är den viktigaste människan i hans liv. Gustavs föräldrar är tråkigt nog borta. De var med om en trafikolycka för 2 år sedan och sen dess har han och Katrina levt tillsammans. Hennes föräldrar lever fortfarande men i en annan stad och de båda ungdomarna studerar i närheten av lägenheten. Ingen av dem har tänkt något extra på framtiden men Gustav vet att Katrina funderat på en bartenderutbildning i södern. Det är något hon nämnt flera gånger i hopp om att försöka övertala Gustav till att följa med, men som det ser ut nu är han inte speciellt intresserad.

Efter en stund vaknar Gustav med ett ryck och tittar sig yrvaket omkring. Ljudet som hade väckt honom lät obehagligt men också bekant. Eftersom han inte kunde sätta fingret på vad det var för ljud försöker han istället lokalisera en logisk förklaring, och det var då han såg henne. Längst ut på bergets kant står en flicka med långt blont hår. Hennes armar är klädda med rivsår och blåmärken, likaså benen. Hennes kropp bär en kort ljusgul klänning med vita prickar. Det tar bara några sekunder innan Gustav inser att hon tänker hoppa. Snabbare än vinden har han tagit sig upp på benen och rusar till flickan. Precis när hon lutar sig fram tar han tag i hennes arm och drar henne till sin famn innan de båda faller ner på knä. Flickan är helt still och rör inte en muskel, antagligen av chock, men Gustav stirrar ut över utsikten med tom blick. Han har inte tittat ner på henne än men stryker henne sakta över ryggen för att försöka ge henne en trygg känsla. Allt han kan tänka på är vad som hade hänt om han inte gjort något.

GustavWhere stories live. Discover now