Part 17 : Rahsia

10.6K 172 18
                                    

"Is that true you and Haris akan bertunang?? Since when both of you bercinta?? Kenapa you tak pernah bagitau saya?? You dah tak anggap saya ni kawan you lagi ke??" Kedengaran suara Rissa yang tegas dan sedikit merajuk apabila soalan-soalan tersebut keluar dari mulutnya.

"Rissa... This is not what you think of... I..."

"Then, spill out all of what had happened... Kalau you masih anggap saya ialah kawan baik you lagi... Perkara yang besar begitu pun you cuba rahsiakan daripada saya... Kalau bukan sebab tadi I terdengar perbincangan you dengan Haris, I rasa you tak akan bagitau saya sehingga masa akad nikah nanti kan.. Tell me now, Emilia..." Rissa terus mencantas perbualan saya yang cuba menerangkan kepadanya.

"Rissa... I memang nak bagitau you tapi I don't know where to start from... Ia bukan seperti yang you fikir dan sangkakan... Semua ini berlaku secara tiba-tiba... I tak ade hak untuk membantah semua ini... I akan bagitau you tapi bukan di sini, Rissa... Please... I don't want anyone know about this... So, can we talk about this issue this coming weekend?? Kat tempat biasa??" 

"Fine... We will meet this weekend kat tempat biasa kita... Jangan cuba mengelak... Kalau tak, I akan pegi ke rumah you nanti..."

"Ya... No worries, Rissa..." Senyuman manis dilemparkan kepada Rissa yang tengah marah.

*********************************************************

"What!! Ulang sekali lagi apa yang you cakap tadi..." Terjerit sedikit tinggi suara Khairi dengan muka yang terkejut. 'Nasib baik tak minum air lagi, kalau tak tersedak saya.. Biar betul apa yang Haris cakap ni..'

"Isshh... You ni... Boleh tak lower down suara you ni... Tengok ni... Semua dah pandang ke arah kita sekarang... Isshh..." Perasaan malu menerpa dalam hati Haris apabila semua pelanggan yang berada di Starbucks tengah memandang ke arah mereka dengan air muka yang pelik.

"Okey... Okey... Sorry bro... I terkejut tadi... I tak sangka you akan buat begitu sekali terhadap Nadia.. Sebelum ni dengan Natasha pun, you still boleh control diri you... Tapi dengan dia pulak, you dah tak boleh kawal diri you... Don't tell me that you fall in love with her??" Kening lebat Khairi terangkat-angkat sambil gelak terhadap Haris yang bermasam muka dan serabut itu.

"What??!! I jatuh cinta pada Minah Sengal tu!! In your dream, Khairi!!

"Kalau you bukan jatuh cinta pada Nadia, then tell me what is this thing about?? Just admit saje lah you love her... Bukannya susah mana pun... Tak jatuh ego you tu kalau you admit... Jangan suatu hari nanti, you dah terlambat untuk meluahkan rasa cinta tu pada Nadia..."

"I memang tak dan akan jatuh cinta pada Minah Sengal tu... Simpang malaikat 44... She is not my cup of tea, Khairi..."

"Kalau Nadia bukan your cup of tea, then nape setuju dengan pertunangan dan perkahwinan ni??? You still ada banyak pilihan lagi, kan??? Tak adil you buat macam tu pada Nadia..." Kedengaran suara sayu dari mulut Khairi. Dia tidak sangka sepupunya akan berbuat demikian pada Nadia. Bagi Khairi, seorang wanita yang akan dijadikan isteri, haruslah disayangi dan tidak disakiti lebih-lebih lagi wanita seperti Nadia. Khairi sememangnya suka akan wanita seperti Nadia. Kalau bukan Nadia ialah tunang Haris, sudah tentu dia akan memikat Nadia. Tetapi semua adalah takdir Allah. Jodoh dan ajal adalah dalam tanganNya. Kini, dia hanya boleh sekadar melihat dan menolong pada arah yang jauh sahaja.

"Kalau bukan sebab Mummy ugut saya, memang taklah I nak setuju dengan perkara mengarut ni... Dera hati dan jiwa I ni..." Kedengaran dengusan Haris yang amat tidak berpuas hati pada telinga Khairi.

"Mak Ngah ugut you?? Apa yang Mak Ngah ugut tu?? Mind to share??"

"Sigh... Mummy ugut I dengan jawatan CEO I sekarang... Kalau I tak setuju untuk bertunang dan berkahwin, semua yang I ada sekarang akan ditarik balik oleh Mummy... So, now you know why I kena setuju jugak!!! HI Holdings seperti anak I... Takkan I nak lepas tangan kat tangan orang lain!!! I dah letak banyak effort kat Company tu... Tak adil bagi I tau..."

"Habis tu, adil ke you buat macam tu kat Nadia??? You terima cadangan Mak Ngah semata-mata jawatan CEO you je... Nadia pulak, apa yang dia dapat??? Terpaksa tunang dan kahwin dengan you just because of your selfishness... You don't care her feeling at all, Haris..." Khairi berasa bengang dengan Haris. Tidak dia sangka bahawa Haris akan berbuat demikian.

"You are not in my shoes, Khairi... You takkan faham perasaan I... Yes, you're right... I'm selfish tapi salah ke I buat macam tu... I just nak protect HI Holdings yang I dah letak banyak effort ni... Lagipun, Emilia know about it... So kira fair dah I bagitau dia sebab I nak teruskan pertunangan dan perkahwinan ni..."

"Fair you said??!!! Come on, Haris... This is ridiculous, ok!!! You dah berubah... Haris yang I kenal takkan sesekali melukakan hati wanita... Tapi sekarang, you dah lukakan hati Nadia dah... Kalau you tak mampu nak bahagiakan Nadia, lepaskan dia... Biar lelaki lain yang boleh cintakan dan bahagiakan dia..."

"Sigh... Please, Khairi... I tak nak kita bergaduh tentang perkara ini lagi... Tak penting langsung and is unfair kalau perkara ini boleh merenggangkan hubungan kita... I akan lepaskan Emilia bila tiba masanya tapi buat sementara waktu, I takkan lepaskan dia... I tak nak Mummy kena serangan sakit jantung..."

"What??!!! You plan to divorce Nadia as well!!! Haris Iskandar bin Tan Sri Hafiz Imran!!! You kejam sangat you tau tak!!! Kalau you tak nak Nadia then lepaskan dia sekarang!!! I nak dia kalau you tak tau nak menghargai dia!!!" Kedengaran suara geram dan bengang pada Khairi. Muka Khairi yang tegang memang terserlah pada air mukanya. Tangannya pulak dikepal geram atas sikap Haris itu dan bila- bila masa sahaja, penumbuk akan melayang ke muka hensem Haris sahaja. Biarlah dia merasa kesakitannya.

"What??? Since when you suka Emilia??? Dah tak ada perempuan lain ke yang you nak suka??? Emilia tak sesuai untuk you, Khairi... Find other woman but not her... I takkan lepaskan dia pada you... I rela mengikat dia seumur hidup I!!!"

"You kejam, Haris!!! I akan make sure you akan lepaskan dia selepas perkahwinan you nanti... Mark my words, Haris... And yes, I love her when I meet her the first time at your house... Dia memang my cup of tea, for your information... She is not like other woman that I met..."

*********************************************************

Kau Milikku AkhirnyaTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang