1.
Vader leest zoals gewoonlijk elke avond de krant, hij zit te staren naar de voorpagina terwijl hij een slokje neemt van zijn koffie.
Men oog valt op een krantenkop, er staat: ‘gezochte moordenaar ontsnapt.’ Ik kijk naar de lange tekst die onder het artikel staat, en denk: ’te lang om te lezen.’
Ik heb zo mijn lui dagje, al heel de dag zit ik in de zetel met mijn nieuwe laptop op mijn schoot, ik was zo blij toen ik hem twee weken geleden kreeg van mijn tante, omdat ze fier was toen ik haar vertelde dat ik geslaagd was voor mijn derde jaar latijn. Ze was zelfs zo fier dat ze op facebook postte: 'men nichtje Jade is geslaagd'
Mama zit naast me in de zetel, ze kijkt naar één van haar series die ze elke avond volgt, ze noemt het haar ‘dagelijks’ uurtje rust.
Plots hoor ik een geluid: ik kijk weg van mijn laptop en pak mijn gsm, het is een berichtje van Nele, Nele is mijn beste vriendin, ik ken haar al van toen ik klein was, ze volgt ook latijn en we helpen elkaar vaak met huistaken, en hebben altijd veel plezier samen, ze woont één straat verder, dus we spreken vaak af.
Er staat:
Heb jij zin om morgen samen te gaan winkelen? x
Ik kijk naar mam en vraag: ‘mag ik morgen met Nele gaan winkelen?’
Mam antwoordt niet echt, er komt een klein gesuis uit haar mond, dat denk ik een ‘sssst’ klank moet vormen.
Pap draait zijn hoofd naar me toe, en zegt: ‘ja liefje.’
Snel stuur ik naar Nele:
Tuurlijk, twee uur bij mij thuis? X
Nele antwoordt:
Ok. x
Ik wil rechtstaan voor mijn gsm weg te leggen, onderweg stap ik op iets. Het prikt in mijn voet, ‘auw’ roep ik, en ik kijk naar beneden. Het is een van de autootjes van Simon. Ik roep mijn klein broertje Simon bij me en maak hem duidelijk dat hij de autootjes die ik hem gisteren gaf voor zijn zesde verjaardag, moet opruimen als hij stopt met spelen, hij trekt een vies gezicht en steekt zijn tong uit, koppig gaat hij zijn autootjes opruimen.
Eindelijk is de serie afgelopen, mam gaat met Simon op haar arm naar boven.
Ik roep nog slaapzacht, maar volgens mij hebben ze het niet meer gehoord, ik sluit mijn laptop af en schakel naar een romantische komedie.
Ik zie dat pap, zijn ogen sluit en maak hem voorzichtig wakker: ‘ga dan slapen.’ zeg ik, pap zegt ‘slaapwel Jade' en hij gaat moe maar voldaan naar zijn slaapkamer.
Ik leg me languit op de zetel met een kussen onder mijn hoofd en een dekentje over me heen, het is best koud. Ik kijk nog even naar de romantische komedie, maar na enkele minuten val ik ook in slaap.
Ik word wakker van een koude rilling op mijn rug, met veel moeite open ik mijn ogen en blijf even liggen. Ik bedenk me dat ik op de zetel in slaap ben gevallen. De tv speelt één of andere horrorfilm. Ik sta rustig op en zet de tv uit, vervolgens ga ik naar de keuken. Ik zoek naar de lichtknop en ik druk er op, even later springt het licht aan. Ik knijp mijn ogen meteen toe, en na enkele seconden open ik ze terug. Ik neem uit de bovenste kast een glas. Ik wou juist naar de kraan gaan, toen ik hoorde dat die al zachtjes liep, verrast keek ik naar de kraan en bleef even staren. Had mam of pap de kraan laten openstaan? Of was het Simon? Ik draaide de kraan iets harder open en vulde mijn glas met water, ik draaide de kraan helemaal dicht. Ik neem enkele grote slokken water en zet mijn glas in het afwasmachine.
Ik doe het licht uit en besluit dan maar om naar mijn slaapkamer te gaan, ik voel iets nats aan mijn voet terwijl ik de trap opwandel. Ik besluit om gewoon door te gaan, ik ben veel te moe. Eindelijk boven kruip ik in mijn bed, en val meteen in slaap.
2.
Veel te vroeg word ik wakker, van het gezoem van een mug aan mijn oor. Ik haat die beesten, ik sta vol met muggenbeten, het jeukt verschrikkelijk. Ik neem de zalf die op mijn nachtkastje ligt, en smeer er wat van op de beten.
Ik hoor een stem in de keuken, volgens mij is mam weer aan het bellen. Ik beslis dan maar om naar beneden te gaan, terwijl ik de trap afstap kijk ik naar de treden, op de derde trede was het nat, ik hurk me neer om het van dichter bij te bekijken. Plots word de deur van de gang geopend, het is mam. ‘kom je eten, ik heb pannenkoeken gebakken, sevens zijn ze koud.’ Ik had eigenlijk best wel honger, dus ging maar eerst eten. Pap is al gaan werken, en Simon was gaan spelen bij een vriendje, straks ging mam ook werken, en ik ging winkelen met Nele. Terwijl ik mijn pannenkoek oprolde zei mam: ‘zet volgende keer wel de tv uit als je gaat slapen’ verbaast keek ik op: ‘ik heb de tv uitgezet’, ‘nee heb je niet!, maar ik ga nu werken, tot vanavond.’ Ik antwoordde niet, ik dacht aan wat er gisteren avond gebeurt was, ik had de tv toch uitgezet of niet?, zelf begon ik te twijfelen. Ik dacht nog wat na terwijl ik mijn pannenkoek op at.
Ik pakte mijn laptop op mijn schoot, en begon te chatte met mijn tante, ze vertelde dat ze op reis vertrok en dat ze zeker een kaartje zou sturen, ik wenste haar een fijne reis en ik sloot mijn laptop af.
Vervolgens ging ik naar de badkamer en kleedde me om, poetste mijn tanden, krulde mijn haar, veegde wat poeder op mijn gezicht, trok een lijntje oogpotlood onder mijn ogen, een beetje mascara op mijn wimpers, en klaar was ik. Ik wou juist mijn schoenen aandoen toen Nele aanbelde,’ hey meid, kom binnen’, Nele stapte binnen, en we groeten elkaar. Ik trok snel mijn schoenen aan en samen fietsen we al babbelend naar de winkelstraat.
Moe kwam ik terug thuis van mijn middagje winkelen, we hadden weer veel bijgepraat, vooral over jongens natuurlijk. Ik had een nieuw rokje gekocht, leuke oorbellen en een rode broek. De tijd vloog voorbij, want het was ondertussen al vijf uur, nog één uur, dan kwamen mam en pap terug thuis ,Simon kwam pas om zeven uur thuis. Ik gooide mijn zakjes tegen de grond in de gang, trok mijn schoenen uit, en ging naar binnen. Het rook anders binnen, ik bleef even staan en snoof de geur op. Het was de geur van parfum, een geur die ik nog nooit eerder had geroken. Ik keek wat rond in huis, het zag er normaal uit, heel normaal eigenlijk. En toch voelde ik iets raar, ik keek uit het raam, het leek of iemand zijn voet nog snel wegtrok. Ik stapte dichterbij de raam, keek nog wat meer naar buiten, er was niks te zien, ik had het me waarschijnlijk ingebeeld.
Ik trok naar mijn kamer, de geur was hier vele sterker. Ik ging naar mijn broers kamer, de kamer van mam en pap, de badkamer, zelfs het toilet. Maar in mijn kamer bleef de geur het felst. Ik ging er niet verder op in en opende een kast, ik nam enkele tijdschriften en plofte neer op mijn bed. Ik las wat roddels, en enkele mode tips, tot ik mam haar stem hoorde: ‘Jade, ik ben thuis!’ riep ze me vrolijk toe. Ik besloot om mam wat te helpen met koken, ‘hey mam, kan ik met iets helpen?’ vroeg ik. ‘Tuurlijk, snij de groentjes maar’ antwoordde mam. Ik zocht een mes in de schuif, toen zag ik dat één mes verdwenen was, het was het scherpste en beste mes in de schuif, en ik sneed er altijd de groentjes mee als ik mam hielp . Ik opende het afwasmachine om te kijken of daar het mes in lag, maar ook daar lag het niet. Ik pakte maar snel een ander mes en begon met snijden.
-Wordt vervolgd-
YOU ARE READING
Ik wil niet!
Mystery / ThrillerJade lijdt een normaal leven. Nu het vakantie is gaat ze veel weg met vriendinnen. Op een dag veranderd alles, ze word achtervolgd, gestalkt. ze kan niemand meer vertrouwen en sluit zichzelf af van de buitenwereld. Iemand sms't haar, iemand stuurt h...