"Engku Syahira Erisa Atiqah , your name is very long and you have a pretty name"
"Thank you miss . You too , you have a beautiful voice and I guess you an assertive principal for Ameline HighSchool ." Pujinya kembali kepada pengetua sekolah baharunya .
"You have a good mind . Totally I am an assertive principal , but I'm kinda good person as well . "
"Ya , I know that becauss I know how to compare someones"
"Silly girl . Nah , close topic . Start from the top back , are you okay with that girl ?"
"I'm okay with that . So , let's start . "
Bersama senyuman Engku Syahira Erisa Atiqah bangkit dari duduk . Dia mengangkat wajahnya menghadap Puan Afrina Asiah , pengetua Ameline HighSchool .
"Assalamualaikum , good morning madam . My name is Engku Syahira As you know , I am a new student at this school. I hope students and teachers here can give me guidance. I'm from Russia and moved here for some reason. Raised by a brother after he has a job. Before that, we grew up in orphanages." Panjang lebar penerangan .
"And I'm Miss Afrina Asiah , the principal of Ameline HighSchool . I hope you can give us a very good result for every examination . For your information , the very important information for you , Ameline HighSchool ada dua kumpulan yang kami tidak dapat kawal . The first one is Gegirls Group where three of them very annoying and breach . While the other one from Pengawas Pembimbing Rakan Sebaya . Their headprefect of that society is a gangster . therefore, I appoint you to be the head of the school's supervisor since the post is vacant."
Terbeliak mata Engku Syahira Erisa Atiqah . Mulut ditekup lalu mengucap syukur . Rezeki akhir tahun , Alhamdulillah .
"I'm so happy with that . Insyaallah , I will try my best . I will control them and can you give me permission to read yassin every Friday morning ?"
"Sure , I'll inform that at hall tomorrow . And you , I want to introduce you on the stage tomorrow."
"Sure , thank you ."
"Welcome . Now , you can go to second block . Your class is on level 2 . "
"Okey . Oh , by the way . Nama kelas saya apa ?"
"5 UKM ."
"Nice name . Saya minta diri dulu."
"Baiklah . "
Pengetua memandang puas hati kepada Engku Syahira Erisa Atiqah . Bukannya dia tidak kenal akan gadis itu .
Engku Syahira Erisa Atiqah binti Engku Raziq . Engku Raziq adalah rakan karibnya dahulu dan mereka terpisah sejak kematiannya . Ketika itu Ika masih kecil dan mungkin kerana itu dia tidak ingat akan Afrina Asiah .
'Awak dah besarkan anak awak dengan baik Engku Raziq . Saya akan tunaikan permintaan awak pada hari terakhir perjumpaan kita . Sebab saya dah mulakan langkah pertama .' Desis Puan Afrina Asiah .
*****
Mata meliar mencari kelas 5 UKM sebaik tiba di tingkat 2 . Sepanjang jalan menuju ke kelas pasti ada mata memandang dengan pandangan yang tidak dapat ditafsir .
Aku ingat aku seorang je freehair dekat sekolah ni . Rupanya ramai je girls freehair .
Mata tertancap ke satu kelas yang ada rak kasut diluar . Cantik . Kepala didongak untuk melihat nama kelas .
'5 UKM'
Syukur diucap . Finally , jumpa pun kelas . Kasut diletak di luar seperti yang lain . Dengan ucapan bismillah , pintu diketuk lalu salam diberi .
Tok ...
Tok ...
Tok....
"Assalamualaikum."
Pembelajaran yang sedang berlangsung terua terbantut . Semua mata memandang ke arah Engku Syahira Erisa Atiqah termasuk guru subjek .
"Ya ?" Guru subjek mula bertanya .
"Sorry for disturbing but I'm a new students . The principal said that my class name is 5 UKM . Is this 5 UKM ? " soalku persis slang bi pekat . Tak macam orang melayu .
"Where are you from ?"
"Russia and saya pindah sini atas sebab tertentu . Sorry sebab menganggu pelajaran ."
"Tak ada masalah , masuklah . Inilah kelas 5 UKM , saya guru kelas ini . Nama saya Cikgu Seri dan saya mengajar subjek perakaunan dan Bahasa Malaysia . Nama awak apa ?"
"Engku Syahira Erisa Atiqah binti Engku Raziq . Just call me Ika ."
"Nice name . Sama cantik macam tuan badan."
"Nah , thanks for that . "
"Err wait , is it Engku Raziq yang ada syarikat di seluruh negara dan merupakan top 1 every years ?"
"Yes . By the way , boleh saya minta tolong dekat cikgu dan semua pelajar kelas ni ?"
"Apa dia?"
"Tolong jangan layan saya seperti saya seorang gadis dari orang yang terhormat . Saya harap semua dapat terima kedatangan saya . Terima kasih."
"Okey , awak boleh duduk di tempat kosong tu . Budak sebelah tu keluar dengan geng dia pergi mana tak tau." Bebel guru itu .
"Is he one of the group members from gangster groups ?"
"How did you know girl ?"
"Principal . Esok semua akan tau something . Let's continue our lessons ."