Bine te-am găsit!
Ceea ce am scris în aceste rânduri, s-ar putea să trezească în cititor un curcubeu de sentimente, nu toate plăcute, însă cu siguranță constructive.
Aproape oriunde merg, văd oameni care afișează o bunăstare aparentă. De ce spun aparentă:
Pentru că la o privire mai atentă, sau după o conversație scurtă, observ că hainele, autoturismul, bijuteriile, încăltămintea și alte obiecte exterioare respectivei persoane, nu sunt în acord cu ceea este de fapt acea persoană, ci doar cu ceea ce dorește ea să afișeze. Se simte deci, o falsitate, prin care se încearcă o acoperire la propriu și la figurat, a ceea ce domnește în interiorul persoanei. Și asta nu o spun cu răutate, întrucât pe majoritatea acestor persoane le compătimesc. Nici nu fac pe deșteapta, realmente subiectul acestui articol tratează un fenomen social. Consumerismul nociv.
Dincolo de faptul că de cele mai multe ori, oamenii își doresc să facă parte, sau măcar să aibe acces la o scară socială superioară lor la un moment dat, doar din dorința de a imita, implicarea în acestă aventură are și un aspect financiar, debutând chiar cu o mare plată în avans.
Iată în ce constă această plată în avans:
Să zicem că un domn tinerel, își dorește să își depășească actuala condiție socială, întrucât a observat în mass-media, cât și la șeful său, că a purta îmbrăcămintea anumitor brand-uri, a poseda un autoturism scump, a frecventa locații de lux, și a mirosi a cel mai scump parfum, stârnește admirația oricărui public.
Ai zice că ar fi un semn de evoluție, și că nu e nimic rău în a-ți dori să avansezi pe scara socială cât mai rapid. Însă când posibilitățile tale financiare, sunt sub ceea ce ar reprezenta costul tuturor produselor și serviciilor pe care ți le dorești, atunci majoritatea pun problema așa:
Ori renunț la ele și rămân frustrat, ori mă împrumut la bancă sau la cunoștințe, și îmi satisfac dorințele.
A treia variantă de opțiune, și cea mai realistă, lipsește în general din gândurile unui practicant al consumerismului nociv. Este vorba despre a fi conștient de cine ești, în clipa în care dorești să consumi ceva al cărui cost te depășește flagrant.
Un astfel de consumator, în afară de faptul că își întreține o imagine falsă despre sine, intră de obicei și în încurcături financiare deranjante, ca să nu mai vorbim de faptul că ascensiunea sa către scara socială superioara la care a sperat inițial, e compromisă cel puțin până când nu se trezește la realitatea care îl reprezintă.
Desigur, nu este doar el vinovat de ceea ce i se întâmplă, dacă stăm să ne gândim că ofertele către consumatori, sunt din ce în ce mai emoționante! De fapt, am mai spus-o într-un articol precedent, că marketing-ul vinde emoții și sentimente, nu produse și servicii.(Poți găsi articolul cu pricina, chiar sub acest titlu, în istoricul articolelor de pe wattpad)
O altă *specie* a clientului consumerist, este aceea care are bani suficienți pentru a-și achiziționa orice produs sau serviciu dorit, însă acestea din urmă, nu corespund personalității, educației sau chiar păturii sociale din care face parte. Sună cunoscut? J
Și ca să închei lămuritor pentru oricine, consumerismul nociv ( înțelegând prin acesta un consum ce depășește veniturile sau necesitățile curente ale unei persoane, sau nivelul său de educație, pregătire și cultură ), reprezintă în majoritatea cazurilor, o identificare nerealistă a consumatorilor, cu produsele și serviciile cumpărate.
Mai precis, o persoană poate gândi așa, la achiziționare:
· Dacă îmi cumpăr haina x de la brand-ul y, atunci voi arăta excelent și mă voi simți mai bine, chiar dacă nu îmi permit să plătesc cu veniturile actuale, sau chiar dacă nu e potrivit să o port în mediul în care eu trăiesc.
· Dacă vip-ul x, poartă y model de bijuterie, haină, poșetă, încălțăminte, atunci și eu, dacă voi purta la fel, voi fi comparabilă ca imagine cu vip-ul respectiv.
· Dacă vreau să impresionez o persoană sau un anumit anturaj, mă voi prezenta accesorizată și îmbrăcată identic cum o fac și aceștia, altfel risc să fiu respinsă.
· Dacă vreau să devin un om mai important decât sunt azi, îi voi imita întocmai pe cei care sunt idolii mei, pentru a arăta exact ca și ei.
Și lista poate continua.
Oameni buni, e excelent să vrem să evoluăm, însă orice evoluție debutează din interior, nu din exterior. E cunoscut faptul că tot ceea ce afișăm conex persoanei noastre pe exterior, va dispărea ca un fum, dacă nu susținem din interior calitatea mesajului transmis.
Cu speranța că vei fi un consumator isteț și realist, care nu își cumpără identitatea din exterior, prin intermediul a tot ceea ce poate *accesoriza* o persoană pe exteriorul său, îți doresc să ai o viață frumoasă, să îți câștigi și să ți se recunoască statutul de persoană echilibrată și fermecătoare, precum meriți.
Evoluția presupune pași făcuți gradual, nu sărituri extravagante.
Te las cu bine!
Dacă simți nevoia, lasă-mi un feedback printr-un comentariu, sau pur și simplu scrie-mi!
Cu drag de echilibru,
Elena Pontbriant.
YOU ARE READING