Beccaflips - var sover du nu

247 16 2
                                    

Var sover du nu? Tja, för det mesta i min säng. Ibland på skolbänken.

Den här boken är skriven av beccaflips och den heter "var sover du nu". Den handlar om sextonåriga Silje som faller för någon som hon absolut inte borde falla för. Silje blir kär i en kvinna som är 36 år gammal, har en familj och är Sijes tränare. Hur ska detta gå?

Like damn. Jag gillar omslaget. Väldigt vackert, med en väldigt fin och tydlig text. Nice. Jag gillar titeln också, den är annorlunda. Men också väldigt symbolisk.

Början av boken är lite cliche. Den är inte så spännande direkt. Men det betyder inte att den är dålig, den är faktiskt ganska bra. För din bok går ganska rak på sak. I början pratar karaktärerna om hur mycket man borde träna per vecka, vilket för vem som helst kan verka som en helt vanlig konversation. Men just i den här boken, var det den här vanliga konversationen som skulle sätta igång resten av boken. Så good.

Men när vi ändå snackar om att snacka: Dina dialoger. Några grejer som dina karaktärer säger, det känns onaturligt. Som t.ex. "Åh vad glad jag blir!" Säger Markus, en tonårspojke. Helt ärligt, så känns just det som någonting en gamling skulle säga. Det känns för gammalt för att passa en sextonårig pojke. "Fan vad bra!" Hade jag istället skriva.

Ett tips är att läsa dina dialoger högt. Kommer dom ut naturligt? Eller låter de tillgjorda? Skulle den här karaktären verkligen säga såhär?

Det märks att du kan dina grejer. Du ger en realistisk bild av att träna. Jag gissar på att du själv har gått/går på kickboxning?

Jag gillar hur du skriver interaktionerna mellan dina karaktärer. Sättet som Silje och Jelena tittar på varandra, det är skrivet på ett bra sätt. Ett misstag som många brukar göra med sådana här subtle interaktioner är att dom överdriver.

"Jag tittade in i hennes förtrollande ögon och genast visste jag att vi var menade för varandra. Jag bryr mig inte om att vi träffades för tre sekunder sen, vi är soulmates."

Du överdrev ingenting i din text. Ingen "kärlek vid första ögonblicket", men definitivt "attraktion vid första ögonblicket", vilket du visade väldigt bra. Genast vid första interaktionen mellan huvudkaraktären och Jelena så vet man att det är någonting speciellt där.

Vet inte om jag beskriver det så bra, meeen tja. Hur som helst, så är du duktig på att skriva kemi mellan dina karaktärer. Det är svårt att göra det. Det är en av grejerna som jag kämpar med, men du lyckades ganska bra med kemin.

Dina karaktärer känns unika. Det är bra. Du har gett dina karaktärer personlighetsdrag och egenskaper som man inte brukar se så ofta här på Wattiwattpad. Som t.ex. att Jelena jobbade som soldat förut. Det är bra, ganska uppfriskande med lite nya karaktärer.

Jag gillar den inre konflikten som din huvudkaraktär har. Silje har i hela hennes liv bara varit ihop med killar, så när hon inser att hon även gillar tjejer så blir hon ju förvånad. Det är någonting som hon inte räknade med och jag tycker det är intressant att läsa om det. Om hur hon hanterar det, om hon omfamnar hennes känslor eller försöker dölja dom. I del två så är hon öppen med att hon strulade med en tjej på festen, men hon säger bara att det var en engångsgrej. Vad betyder det? Hmmmmm?

Du är duktig på att visa dina karaktärers handlingar och känslor. Du har säkert hört om "show, don't tell" förut. Hur som helst, så är du duktig på att gestalta i din bok. Så bravo! Som ett exempel, i del 3 av din bok, så säger Silje: "Käften." Till henne skompis, men hon säger det med ett flin vilket visar oss läsare att det bara är på skämt. Well done.

Men några grejer som jag reagerade på. Ibland känns dina karaktärers reaktioner onaturliga.

I början av boken verkade Jelena inte bry sig om Silje missade en lektion eller så. Hon sa något i stil med att inte vore "hela världen". Men sen, några kapitel senare, blir hon förbannad när Silje kommer försent till en träning.

Du har inte många stavfel i texten, om ens några alls. Men du upprepar dig gaaanska mycket. Speciellt med ordet "jag". Försök att skriva om vissa meningar.

Hur som helst, du är duktig på att skriva. Jag gillar din handling , den är originell och jag har då inte läst något liknande. Och det känns som om den verkligen kan starta igång lite drama, om det är den vägen du vill gå. Keep it up!

//Eve1123

2018-06-28

Kritik (STÄNGD)Onde histórias criam vida. Descubra agora