Denna bok heter "Rinnande vatten" och är skriven av Vellovera.
Vackert omslag, men din bokbeskrivning? Nja. Alltså, den är lovande. Jag gillar vad du har skrivit där, men inte hur du har skrivit det. Stavfel, fel med kommatecken och fel val av ord. Din bokbeskrivning hade kunnat bli ganska kraftfull, eftersom du har en unik handling som verkar intressant, men den konstiga svenskan drar ner läsglädjen.
Uttrar? Tja, okej. Det är var ju nåt nytt. Det är första gången jag någonsin har läst en bok här på wattpad som handlar om uttrar. Jag gillar det, det visar att du tänker i helt andra banor. Att vara originell är alltid ett plus.
Prologen... Som tidigare sagt, så är det hur du har skrivit den som jag inte gillar. Som t.ex: "Ugglan blundade. Hon såg det välbekanta ljuset." Uhm, what? Uglan blundade ju, hon kan ju inte se någonting då. Om det här som hon ser är en dröm eller något, kanske du borde ha låtit läsarna veta det. Att motsäga sig själv redan i första meningen är inte så värst bra.
Resten av prologen är svår att förstå. Det har inget sammanhang helt enkelt. Jag kan se att du försökte få prologen att verka mystisk och spännande och det uppskattar jag. Men du gjorde den bara oförståelig, du kanske kan testa att tona ner lite på "mystiken" och förklarar mer av vad som händer för dina läsare. Dina läsare vet ju ingenting annat än det du visar dom i din text. Dom är inte tankeläsare (eller är dom...?)
Glöm inte att beskriva var dina karaktärer är. Hur ser miljön ut? Skogen, byn och människorna? Är det varmt eller kallt där dom är? Hur ser vädret ut?
Du borde också visa dina läsare vad det är för sorts samhälle dina karaktärer lever i. För om folk nu kan förvandla sig till uttrar, så borde hela samhället i din bok vara uppbyggt på ett annorlunda sätt än vad det är i verkliga livet.
I slutet av det första kapitlet så skriver du om huvudkaraktärernas döende mamma. Men helt ärligt, så brydde jag mig inte så mycket. Om du vill att läsarna ska tycka synd om dina karaktärer, så borde du först låta läsarna lära känna dina karaktärer. För om man som läsare verkligen tycker om karaktärerna i boken, så vill man inte att någonting dåligt ska hända dem. Läsaren, blir först då känslomässigt investerad i boken. Och när känslor är med i leken, så har du som författare stor makt.
Sammanfattat, så har du bra ideer. Din bok är riktigt originell och annorlunda, den står ut. Fortsätt träna på ditt skrivande. Jag ser potential i dig :)
//Eve1123
2018-07-01
BINABASA MO ANG
Kritik (STÄNGD)
RandomVälkommen! I den här boken så kommer vi att ge ut kritik. Vi kommer läsa några kapitel av din bok, och så kommer vi vara brutalt ärliga och berätta vad vi gillar och vad som vi inte gillade. Detta gör vi så att du kan förbättras som en författare! Ä...