Nureen memberhentikan keretanya di bahu jalan.
Stereng kereta dihentak kuat. Air matanya mengalir membasahi pipi.
"Kenapa? Kenapa? Kenapa dulu kau kena buat aku macam tu?" jeritnya.
"Kenapa? Kenapa? Teruk sangat ke aku ni" tambahnya lagi.
Segala yang terpendam diluahkan.
Kemudian sebuah kereta berhenti di belakang kereta itu.
Mikael turun daripada kereta. Dia melangkah mendekati pintu kereta wanita itu.
Tingkap kereta diketuk.
"Reen open the door"
Nureen mengangkat mukanya.
"Mika"
Button unlock disentuh.
Mikael terus membuka pintu kereta itu. Tubuh Nureen ditarik ke dalam dakapan.
"Shuh. Stop crying. I'm here" pujuk Mikael.
Tup
Suis lampu ditutup selepas membaringkan Nureen di atas katil.
Nasib baik Bonda serta Mukhlis tiada di rumah.
Pintu bilik perlahan-lahan ditutup agar tidak menghasilkan bunyi.
Mikael melangkah menghampiri ruang tamu yang berada di tingkat itu.
Telefon pintarnya dikeluarkan.
"Hello Mya"
"Hrm kenapa?"
"You guys ada problem ke? Kenapa dengan tadi?"
"I'm sure Reen will kill me if she knows I'm telling you"
"I need to know Mya. I'm her husband"
"Okay. Actually kitaorng tengah compete untuk dapatkan satu tender yang sepatutnya kitaorang dapat tapi so sudden tender tu dapat dengan fashion company lain. So weird la. Then Jeff siasat benda tu. And it turn Puan Sri Sara, Reen's biological mother yang sabotaj kitaorang. Ada orang makan suap"
"So then? Apa yang dia nak buat sekarang?"
"I don't know la kalau Reen nak saman diaorang. But Mika please jangan benci dia sangat. Kesian dia. And don't force her to meet her mom"
"But still Puan Sri Sara boleh tuntut hak dia sebagai ibu kandung Nureen"
"Mika you should check it with pendaftaran Reen sebagai anak Aunty Wardah adalah sah. Jeff too. Even law tak boleh nak halang benda ni and kembalikan Reen kepada family dia. Mika don't stress her out. She's pregnant your baby"
"Yea I know. I will check it back. And please send me Reen's schedule because I want to set the date for media release"
"Okay. Bye"
Panggilan itu dimatikan.
Mikael menghembuskan nafasnya berat. Telefon diletakkan di atas meja.
Badannya disandarkan ke sofa. Rambutnya dikuak ke belakang.
Disebalik rahsia kejayaan isterinya sebagai model rupa-rupanya tersimpan 1001 rahsia pahit manis yang tidak terungkai.
4:00 P.M
Mikael terlelap di atas sofa.
"Eh Mika kenapa kamu tidur dekat sini? Mana Reen?" soal Bonda.
Mikael mengeliat kecil.
"Oh Reen dalam bilik"
"Pergi siap. Nanti Bonda nak bawa kamu dengan Reen pergi jamuan persatuan Bonda" arahnya.
"Hah?" hampir ternganga Mikael dibuatnya.
Sudah berkahwin pun perlu mengikuti Bondanya ke jamuan persatuan. Biar betul Bondanya ini.
Mikael masuk ke dalam bilik dan menghampiri Nureen di atas katil yang masih terlena.
"Reen" kejutnya perlahan.
Hanya ada pergerakan kecil yang terhasil namun matanya masih belum terbuka.
"Reen wake up" kejutnya lagi.
Nureen terus menarik selimut menutupi kepalanya.
Mikael tertawa kecil.
"Reen bangun sayang. Bonda wants us to follow her" kata Mikael.
"Hrm 5 more minutes" tutur Nureen lalu mengubah posisinya.
Mikael sudah menggeleng kepalanya.
"Sorry dear can't" kata Mikael lalu mengangkat Nureen bersama-sama selimut lalu masuk ke dalam bilik air.
"Daniel Mikael" jerit Nureen apabila dia diletakkan di dalam bath tab.
Mikael segera keluar dari bilik air selepas Nureen mengamuk.
"Mandi okay. I will wait for you" kata Mikael dari luar.
Di dalam bilik air, Nureen sudah tidak mampu menguntumkan senyuman. Sudahlah tab mandi itu sudah diisi dengan air. Habis selimut itu juga basah sekali.
5:30 P.M
Golden Trade Hotel
Sebuah Alphard berhenti di hadapan pintu masuk hotel itu.
Nureen turun dari kereta lalu mengemaskan rambutnya.
"Oh Mika,Reen"
Tiba-tiba ada yang memanggil nama mereka.
"Mya?" kata Mikael.
"I thought you won't join our big family gathering" tutur Mya pelik.
Mikael sememangnya jarang-jarang untuk turut serta dalam aktiviti yang dijalankan bersama-sama keluarga besar mereka.
Nureen memandang kawannya pelik.
"Bukan you kata Bonda ajak pergi jamuan persatuan dia ke?" soal Nureen.
Mya menepuk dahinya. Sah sepupunya ditipu oleh maknya sendiri.
"Sorry Mika I lied to you" kata Tengku Hamisah selamba.
"Bonda I—"
"Okay jom masuk. Ayahanda and Mukhlis already inside with others" potong Tengku Hamisah sebelum anak lelakinya mengubah fikiran.
Mya di sebelahnya sudah menahan tawanya melihat sepupunya ditipu hidup-hidup.
Nureen yang berada di situ juga sedikit clueless namun lengannya ditarik oleh ibu mentuanya untuk masuk ke dalam.
Nak atau tak nak dia perlu akur.
Kemudian, Mya dan Mikael mengekori mereka.
"Maybe Mak Su wants to show her beautiful daughter-in-law to others. Just relax Mika" pujuk Mya.
"But that girl— she's here right?" soal Mikael mendatar.
Nampaknya dia anti akan salah seorang daripada sepupunya.
TBC
YOU ARE READING
CHANGED✔
RandomChanged Everything can be changed. Heart? Feeling? Fate? Past life? For 'this person' all that can be changed even if all it was a bit painful. Start:12th June 2017 End:31st July 2018 ⇨Rank⇦ 13/12/17:#51 in random 17/12/17:#37 in random 26/6/18:#30...