Hoofdstuk 2 (clove kan niet winnen/de parade)

266 18 1
                                    

Ik wordt wakker in een kamer, met een infuus in mijn arm. Boos trek ik hem eruit en ik ga de kamer uit. Daar vindt ik mijn mentor, ze hebben de mentoren dit jaar niet bij de kinderen die hun district vertegenwoordigen gedaan en ik heb Peeta en Katniss. "Ah, je bent wakker." Zegt Peeta. "Hoelang heb ik geslapen?" Vraag ik. "1 dag." Zegt Katniss. Ik knik en ga zitten. Er lopen tranen over mijn wangen. Clove...

"Het is niet eerlijk." Zeg ik. "Wat niet?" Vraagt Peeta. "Dat Clove de arena in moet. Ze is 5 maanden. Dat hebben wij jullie nog nooit aangedaan. Bij jullie kon iedereen tenminste lopen. Het is oneerlijk om een baby de arena in te gooien." Huil ik. "Dat ben ik wel met je eens." Zegt Katniss tot mijn verbazing. Ik kijk naar haar. "Het spijt me dat ik de hongerspelen leuk vond. Zo werd het me geleerd." Huil ik. "Werd dat jullie geleerd?" Vragen ze tegelijk verbaasd. "Ja, net zoals dat je leert praten. Je ouders vinden het geweldig en dat doe je na. Zo leer je het." Ik twijfel even of ik het volgende ga vragen. "Kunnen jullie proberen Clove te redden?" Smeek ik ze.

Ze kijken elkaar aan. "Goed." Zegt Peeta. Meteen sta ik op en omhels hem. "Dankje." Ik laat hem snel weer los als ik besef wat ik doe. "Ik heb een paar vraagjes." Zeg ik zachtjes, maar ze horen me toch. "Stel maar." Zegt Katniss.

"Waarom is er een tweede Capitoolspelen jullie hadden beloofd dat het er maar 1 zal zijn? Komen er hierna nog meer Capitoolspelen? Waar is Clove? Wie zijn ook getrokken voor deze verdieping met jullie als mentor? Waarom doen jullie ons dit aan terwijl jullie weten hoe het is, terwijl wij het niet wisten terwijl wij het deden? Krijgen we kleding aan waarin we belachelijk gemaakt worden bij de parade? Waarin moet ik oefenen met de trainingsdagen? Hoe moet ik Clove beschermen als ze om de zoveel uur melk nodig heeft, omdat ze anders gaat huilen? Hoe kom ik aan melk voor Clove in de arena? Hoe maak ik de meeste kans om Clove of mezelf te laten winnen? Waarom hebben de rebellen niet gewoon de mensen in het Capitool laten zien hoe slecht we waren? Waarom werd ons dat nooit verteld? Wat gebeurt er als je dood bent? Is doodgaan pijnlijk? Is de arena ingaan enger dan in de arena zijn? Of andersom?" Ik gooi al mijn vragen eruit en ze kijken me verbaasd aan, maar Peeta geeft dan antwoord.

"De tweede Capitoolspelen is er omdat de districten nog steeds boos zijn. Als het goed is komen er hierna geen Capitoolspelen meer. Clove is in een kamer die voor haar leeftijd is ingericht. Een jongen genaamd Zero is getrokken en zijn zusje is hier ook en die heet Olla. We doen dit om jullie te laten inzien hoe slecht het is. Ik hoop voor je van niet. Oefen op wapens, maar ook vooral op overlevingstechnieken. Clove beschermen is bijna onmogelijk met haar leeftijd. Hopen dat er koeien zijn. Door te blijven leven en niet op te geven. Omdat de leiders dan toch niet geluisterd hadden. Omdat de leiders dat gewoon niet deden. Ik weet niet wat er gebeurt als je dood bent. Dat verschilt. In de arena zijn is enger." Ik ben verbaasd dat hij al mijn vragen nog wist, maar dat van dat Clove beschermen bijna onmogelijk is, vindt ik heel erg.

"Dus ik moet Clove gewoon laten sterven?" Zeg ik ongelovig. "Clove kan niet winnen, ze is te jong. Het spijt me." Zegt Peeta. Ik begin te huilen. Ik wil niet dat Clove sterft! Ik laat me op de bank zakken en ga huilen. Ik vindt dit verschrikkelijk!

Dan moet ik naar mijn voorbereidingsteam. Ze maken me helemaal mooi en daarna krijg ik een prachtige regenboog jurk aan. Ik ben blij dat ik tenminste iets moois aan krijg.

Dan moet ik naar de wagens. Ik krijg daar Clove in mijn armen. Ik ga op de wagen staan. En wacht tot ze beginnen te rijden. Clove heeft ook een regenboogjurkje aan, het is echt heel schattig bij haar.

Als de wagens beginnen te bewegen hou ik Clove in de lucht, zodat iedereen haar kan zien. Clove lacht als een echte baby naar iedereen, alsof ze weet wat hiervan af hangt. De nieuwe president houdt een toespraakje en dan mogen we weer naar binnen. Ik neem Clove mee naar de juiste verdieping en ga daar met haar spelen, want wie weet hoeveel tijd ik nog met haar heb.

The 2de CapitoolgamesWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu