Aku Perlu Kawan Baru Disini

23 1 0
                                    

"First day masuk uni.. Hope dapat kawan baru terus lah haih"

Ira bercakap dengan dirinya sendiri . Ira seorang anak tunggal jarang sekali jauh dari ibu bapanya. Tapi dia perlu pergi menuntut ilmu demi masa depannya.

"Ira, mak sayang ira sangat-sangat, jaga maruah diri, jaga pergaulan, belajar elok-elok.. Mak ada ira dengan ayah je" Ira mengimbas kembali kata-kata emaknya.

"Mak, ira akan buat mak bangga." Kata ira.

Ayah ira sangat sayangkan anak tunggalnya itu, ira dijaga dengan rapi, sempurna didikan dari ibu bapanya. Biasalah, seorang ayah tidak selalu menunjukkan kasih sayangnya kepada anak. Tapi ira tetap dapat merasa kasih sayang ayahnya walaupun ayahnya kadangkala dingin.

"Ayah, ira nak peluk ayah lagi.." Keluar air mata ira tapi cepat-cepat dilapnya.

"Dah ira.. It's your first day!" Ira bersiap dan pergi ke uitm menaiki kereta myvi hadiah dari ayahnya. Setelah sampai di universiti, ira sampai awal tetapi tidak tahu dimana dewan kuliahnya. Ira cuba untuk bertanya orang lain tetapi dia takut untuk bertegur dengan orang yang tak dikenali.

"Aku perlu kawan baru disini" Ujar ira, "kalau tak nahas sorang-sorang hari-hari macamni"

Ira masih lagi tercari-cari dimana kelasnya dan ira melihat jamnya. "YA ALLAH!  Dah lambat ni!!" Ira jalan semakin laju yang membuatkan dia terlanggar seorang lelaki. Habis buku-buku dan document-document mereka jatuh di lantai.

"Ahh! Sorry sorry sorry" Ira meminta maaf kepada lelaki tersebut. Lelaki tersebut memandang wajah ira dan hanya tertawa melihat ira yang sedang takut. "Hahahaha! You orang baru ke kat sini?" Ira hanya menggangguk sambil mengutip barang-barangnya. "Not a fan of talking huh?? My name is xia chung ae, just call me xia" Kata xia. "Oh uhm, nama saya puteri amieyra, you could call me ira. Emm" Ira masih takut dengan xia. "Hey, janganlah takut. I tak makan orang lah. You nak pegi mana ni laju-laju?" Tanya xia. "Saya nak pergi dewan kuliah but i dont know where is it..." Kata ira. "Oh? Tell me the number of your dewan and let me guide you there" Kata xia. "Oh my! Thanks!" Ira gembira.

Ira memberitahu number dewannya kepada xia dan xia tersenyum apabila mendengar number kelasnya itu "hey! Tu pun number kelas I! So you sama kelas dengan I lah kan? Yeay! We could be besties!" Teruja xia. Ira memandang wajah xia dan tersenyum kemudian berkata "you ni, tak takut ke saya orang tak betul? Tiba tiba nak jadi kawan macam tuu je?". Ira menjawab " Nahh, i could read poeple's face and i know that you're a nice guy" . Ira dan xia hanya tertawa

Apabila sudah masuk didalam kelas, xia masuk dahulu sebelum ira. Ira mendengar xia sedang ditegur oleh seorang lelaki yang mungkin adalah lecturer mereka dalam bidang fashion. Ira masuk kemudian pergi ke arah meja lecturer tersebut dan berkata "uhm encik." Lecturer tersebut memandang wajah ira dan terdiam seketika. Kemudian dia bangun dari tempat duduk dan pandang tepat ke mata ira dan berkata "excuse you, im a doctor. Doc.amir. ikut suka hati kamu je nak panggil saya encik!?" Ira memeluk buku-bukunya kerana ketakutan. Doc.amir menyambung "awak dah la masuk kelas saya lambat lepastu awak boleh panggil saya encik je!?" Ira hanya terdiam dan tangannya menggigil. Xia bangun dan kemudian berkata "doc, she's a new student and she's lost  tadi. Sebabtu lambat. Saya guide dia tadi."

Doc.amir kemudian terdiam dan berkata "this is your last chance, awak lambat lagi awak kene. So for your punishment today, alah bukan kene apa sangat pun . Awak duduk kat sana tu, yang duduk tempat saya tunjuk tu bangun sekarang! Duduk tempat lain!". Ira hanya mengangguk dan memandang xia sambil menggerakkam bibirnya berkata " Terima kasih" Kepada xia. Xia hanya mengangguk.

Doc amir ingin membuat sesi berkenalan pada hari pertama kerana dia terlupa membawa sesuatu. Seorang demi seorang memperkenalkan diri dan apabila tiba pada giliran ira, doc bertanya terlalu banyak soalan. "Oh, your name is puteri amieyra and we will simply call you ira. Where do you live now? What is your parents name? How many siblings do you have? Do you have a boyfriend?". Doc amir terdiam tatkala dia menyebut soalan terakhir tersebut tetapi dia menyambung " Soalan last untuk saya prevent anything bad like rapist terjadi dalam univ ni ok!" Satu kelas hanya akur. Ira menjawab soalan-soalan doc amir tersebut "saya tinggal sorang je kat rumah sewa ayah saya, mak saya nama dia siti rahimah dan nama ayah saya wan zaidi, saya anak tunggal je doc, and boyfriend.. Saya taknak pun ada boyfriend".

Class akhirnya tamat dan xia menunggu ira di luar kelas. Apabila ira keluar xia berkata "hey, esok kalau sesat lagi, call this number tau! 019-563****" Ira tersenyum dan berkata "thank you so much xia" Xia tersenyum kemudian melangkah pergi. Ira berkata dengam diri sendiri "tak sangka doa termakbul.. First day dah dapat kawan :)"

Rosallie, atau lebih dikenali sebagai sally ingin pergi ke arah xia tetapi terhenti apabila melihat xia bersama "budak baru" Iaitu ira. "Baru masuk dah gedik dengan xia aku. Ambik kesempatan betul" Kata sally seorang diri. "Tunggu esok." Katanya lagi.

Encik-encik MisteriWhere stories live. Discover now