واهمس لذاتى كونى أقوى مما انتى عليه. ...._ انتى مين؟ !
لم استطيع الحديث بعدما علمت أن ذلك الحديث موجة إلى. ... شعرت بأمى تمسك يداى. ...
تحدثت سوزان بتوتر :-
_ دى بنتى يا زعيم. .. هيه كانت بتدرس فى بلد تانية. ...اردف ذلك المدعو بالزعيم قائلاً:-
_ غريبة يعنى؟ ! أول مرة اشوفها هنا؟ !_ ما هيه من فترة طويلة اووى مش موجودة هنا. ..
_ امممم. ... اسمها ايه بقا؟!
اردات سوزان الحديث ولكن الزعيم اوقفها قائلاً:-
_ هيه مش بتعرف ترد ولا ايه. .. قاطعه صوت تلك الحوريه وهى تقول :-
_ غصون. ... اردفت بهدوء. .._ ما انتى طلعت بتتكلمى اهو. .. وصوتك حلو كمان؟ !
كرهت غصون نبرة صوته المُتكبرة .. فأردفت بقوة :-
_ والله انا مش مُطرة انى ابرر لحد حاجة. ....سمعت شهقات كثيرة من حولها... حتى أمها كادت تموت من الرعب. .. وكانت تشعر أيضا بحدوث شئ كهذا. .. فأبنتها معروفة بأنها سليطة اللسان. ...
اردف الزعيم بقوة :-
_ انتى قولتى ايه؟ !اردفت هي بشجاعة أكبر.... لم تعلم من أين حصلت عليها. . قائلة :-
_ بقول أن حضرتك مش ينفع تتدخل فى خصوصياتى. .. ومش مهم كمان انك تعرف اذا انا كنت عايشة هنا أو لا. .. وبعدين دا بيت بابا. .. اجى وقت ما انا عايزة. .. وانتَ الصراحة ضيف غير مرغوب فيه. ...سمعت صوت الشهقات للمرة الثانية ومنها همهمات صغيرة. .. عن كيف انها تحدثت بمثل هذة الطريقة مع الزعيم....
سمعت صوته العالى وهو يقول :-
_ انتى عارفة انتي عملتى ايه دلوقتى..._ مش عملت حاجة. .. رديت الرد المناسب على اى واحد يكلم امى بالطريقة القدرة دى. ..
اردفت سوزان لتهدأ الموقف قليلاً قائلة:
_هى مش تعرف انو القصر دا بتاعك يا حضرة الزعيم. .. وهيه كمان مش تعرف حضرتك. ...كان ( أوس ) يراقب الحديث بشئ من السعادة فالأول مرة لم يهابه أحد! !! كيف لهذة الفتاة الصغيرة أن تمتلك مثل هذا المقدار من الشجاعة؟ !!!! ربما غضب أيضا عندما سمعها تقول :-
_ ليه يا ماما؟ ! هو مين اصلا عشان تخافى منو؟ !!....هبَ اوس واقفاً وهو بأشد حالات غضبة فكيف لها أن تهينه بهذة الطريقة وأمام عائلته أيضاً. ... فهو اوس الهلالي فكيف لها أن تتعامل معه بهذة الطريقة؟!!!
_ انا هعرفك انا مين كويس اووى. .. واتجه ناحيتها بخطوات واسعة. .. أمسك بيدها وادخلها إلى مكتبة ولم يعطى لتلك الأم التى تتوسله ليترك ابنتها الكفيفة الصغيرة! !!!
كانت غصون مُمدة على الأرضية بسبب اوس الذى قد رماها على الأرضية الصلبة. .....
_ انتى بقا يا طفلة انتى بتتحدينى... مش يكون أسمى أوس الهلالى اذا ما علمتك الأدب. ...
أنت تقرأ
أرض اللعنة
Romanceاحببت ان أنعم بحريتى، ، ولكن لم أكن أعلم أن بانتهاء حياتى تنتهى معه لعنتى #ارض_اللعنة