Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten.
"You know, what if semua ni ialah imaginasi? None of it are reality. Maybe kita semua hanyalah suatu imaginasi di dalam otak yang tidak waras. Since, peristiwa yang kita lalui langsung tak masuk akal."
"Jangan cakap macam tu. Kita hidup berdasarkan kehendak tuhan. Inilah realiti dan kau perlu bangun dari tidur."
"Urgh you and your dakwah. Tak penat ke jadi superstitious?"
"Daripada jadi otak atheist macam kau."
"Hey! Aku bukan atheist, okay? Aku liberal. It's 20th century for fuck sake. Grow up."
"Kenapa kau liberal ha? Ini Malaysia kot. Negara Islam. Education dipenuhi dengan ciri Islamik."
"Whoa that is personal. Mungkin sebab suatu keadaan yang berlaku pada suatu peristiwa di dalam hidup aku. Ah aku tak tahula semua ni. Dahla aku nak balik dulu."
Amir bangun dari kerusi di hadapan Syah. Langit sudah menunjukkan yang matahari hendak menghadap negara lain. Begitulah hari hari persahabatan Amir dan Syah. Duduk melepak di warung sehingga malam sambil bertukar pendapat tentang hidup mereka. Amir ialah seorang yang open minded dan Syah ialah seorang yang beragama.
Setelah Amir bangun, Amir melambaikan tangan kepada Syah. Tanda Amir nak tinggalkan Syah seorang untuk pulang ke bangunan dipanggil rumah.
Setelah berjalan untuk seketika, Amir telah sampai ke bangunan itu. Amir cuba membuka pintu dengan perlahan dan berjengket untuk masuk ke bilik.
"Kau dah balik mir? Lama tak nampak batang hidung kau. Nasib baik kau dah balik. Aku dah bosan sekarang ni. Kau tunggu sini. Aku pergi ambik mak kau."
Amir yang menurut perintah duduk di kerusi yang menghadap ruang tamu.
Lelaki yang memberi perintah itu tadi memasuki bilik yang dekat dengan dapur. Kedengaran bunyi yang tidak menyenangkan dan lelaki tu keluar bilik tadi sambil menarik rambut perempuan yang kelihatan tidak terurus.
Lelaki itu menarik rambut perempuan itu ke hadapan Amir dan ketawa.
"Amir, ayah nak buat satu pertunjukan lagi dan mungkin yang terakhir. Lihatlah Amir! Perempuan murahan yang dikenali orang sebagai mak kau, Amir!"
1001011011010010110110001101100001000000110110101100101
Lelaki itu menghentakkan kepala perempuan itu ke lantai. "Ingat Amir, jangan pernah tinggalkan ayah keseorangan macam mak kau! "
10010010010011101101101001000000111010001101001011100100110010101100100
Lelaki itu menendang perempuan itu berkali kali sambil mengulang ayat "Dia curang." Akhirnya persembahan itu diakhirkan dengan perempuan itu memuntahkan darah dan menghembuskan nafas terakhir.
1101011011010010110110001101100001000000110010101110110011001010111001001111001011011110110111001100101"Amir, meh tolong ayah sat. Jom sorokkan perempuan ni."
ɐuɐɥo
Syah ditinggalkan keseorangan. Syah hanya mempunyai Amir sebagai peneman hidup. Hanya Amir sahaja.
Setelah warung itu menunjukkan yang ia hendak tutup, Syah bangun dan meletakkan not 20. Syah tidak kisah jika Amir tidak pernah bayar untuk masa lepak mereka kerana Syah tak pernah lokek duit berkat daripada harta haram keluarga Syah.
Syah berjalan pulang ke rumah sambil bibirnya terkumat kamit dengan zikir.
Setelah sampai ke rumah, orang gaji rumah itu menyambut kedatangan Syah.
"Amirah dah makan?" Syah menegur orang gaji itu.
"Sudah tentulah. Sekarang dah lewat malam tuan muda. Saya pergi dulu, ya?"
Syah hanya melihatkan belakang badan yang selalu bersembang kosong bersama Syah di perkarangan rumah itu. Itu pun sebulan boleh kira berapa ayat yang mereka tukar.
Syah bergerak ke biliknya untuk menyelesaikan tanggungjawabnya sebaga in muslim.
Syah membentangkan sejadah dan menyelesaikan sembahyangnya.
Semasa Syah sedang membaca doa, pintu bilik Syah dibuka untuk menunjukkan jembalang.
"Syah tengah sembahyang ke? Bagusnya anak ayah. Dari mana Syah dapat perangai ni? Rasanya ayah dengan ibu tak pernah ajar Syah untuk sembahyang."
"Pergi dari sini."
Jembalang itu menampar muka Syah.
"Kau elok sikit! Aku dah besarkan kau dengan duit aku. Kau kena hormat aku!"
Syah hanya menjeling terhadap jembalang itu."Pandai kau eh? Ni mesti sebab budak gila nama Amir tu! Apa yang Amir ada tapi ayah takde sampai kau hornat sangat si Amir tu? Sini kau! "
Jembalang itu menendang Syah sehingga Syah terbaring di atas sejadah.
"Aku taknak semua ni lagi! I don't love you! " Syah berteriak seperti orang gila.
Walaubagaimanapun, jembalang itu terus menerus merogol Syah.
ɐuɐɥo
Syah keseorang di atas sejadah dengan darah di sekitarnya. Orang gaji rumah itu memasuki bilik Syah.
"Ya tuhan, tuan muda!"
Syah hanya melihat orang gaji itu dari bawah. "Amirah, jangan selamatkan aku. Aku penat hidup. Hidup ni terlalu mencabar untuk aku hidup."
Dengan itu, Syah berkhalimah syahadah.Orang gaji itu mula berputik air mata di matanya.
"Tuan muda, kenapa tuan muda mesti pergi?"
"Aku taknak hidup lagi. Aku dah bersedia untuk kematian. Selama aku hidup, aku hanya menunaikan tanggungjawab aku sebagai islam kerana aku nak pergi ke syurga. Aku nak jumpa tuhan. Aku nak tanya kenapa aku dilahirkan di keluarga sebegini. Ayah aku gila dengan aku dan ibuku melupakan aku. Sungguh tidak adil. "
"Tapi tuan muda perlu hidup!"
"Amirah, aku tuan kau. Sekarang aku perlu kau untuk bunuh aku."
Dengan menurut perintah, Amirah mengambil cutter dan mencucuk bertalu talu di leher jasad Syah yang sedang tersenyum.
Tetapi Amirah tidak gembira. Amirah sedih, kerana Amirah tahu bahawa Amirah akan menjadi mangsa kedua jembalang itu.
ɐuɐɥo
YOU ARE READING
Imaginasi
Short StoryAku akan update bila aku ada inspirasi. NOT A NOVEL BUT A COLLECTION OF CERPEN THAT I MADE. Buku yang aku dapat dari idea bodoh bila aku tengah seterika baju. Setiap cerpen ialah cerita yang lain, dibuat daripada emosi yang berlainan dalam fikiran...