*Liyana*
"Adik, bawa air yg mama dah buat tu ke depan", jerit mama dari depan.
"ye ma", balasku lalu mengangkat dulang yg berisi air teh yg telah mama arahkan aku bancuh sebentar tadi.'haishh mama ni, ajak orang datang rumah pulak, kan da kne pakai tdung bagai', bebel hatiku sambil mencawpai tudung bawal yg tersangkut di tepi kerusi makan.
Aku terus bergerak je ruang tamu sambil mengangkat dulang berisi air tersebut..
'nak susun atas meja ke tak??', fikirku sendirian... 'tak payah lah, diorang pun ada tangan.. tak perlu rasanya', pikirku lagi
"Kau?", "awak?" kataku dan dia serentak.
What?? apa budak ni buat kat umah aku ni?? nak apa?? ada apa?? kenapa? untuk apa?? adoii... bnyak betul 'pa' dia..
"Lia kenal ke anak kawan mama ni?? Dia jiran baru kita. Rumah sebelah tu ha", tanya mama sambil mnjelaskan siapa mereka.
"Err, kenal sangat tu tak lah, tapi ada lah terserempak kat sekolah. Kan awak kan? Kita ada terserempak kat sekolah tadi kan???", kataku sambil menganggukkan kepala berkali kali mengharap dia akan mengiyakan kataku dan tidak memberitahu bahawa kami sempat bergaduh di sekolah tadi. 'matilah aku kalau mama tau aku ckp kasar dengan anak kawan dia ni'..
Dengan debarnya aku menunggu dia membalas kata ku.
"arrrr, ye yee.... Kau yang hantar kedatangan kat pejabat tadi kan?", katanya pula... fiuhhhh... lega!!
"a,ahh.. ye.. saya lah tu..", kata ku smbil tersenyum kambing untuk mnutup muka kelegaan ku dan berharap.mama tak perasan.
"Lahh, ank kita dah kenal lahh som, bagus lah macam tu. Bolehlah liyana tolong tengok tengokkan anak auntie ni kat sekolah. Kalau dia nakal atau apa apa je bagi tau auntie kay sayang?", kata teman mama sambil tersenyum kearahku.
Aku apa lagi, terus melirik kearah mamat berlagak sambil membuat evil smile kearahnya yang sedang ternganga.
"ma, apa ni.. arul dah besar lah", marahnya kepada mamanya.
"sebab dah besar lah mama risau. mana tau kamu kacau anak dara orang", balas mamanya.
Muka mamat berlagak tu jangan ckp lahh... Muncung panjang nak mampus... macam ikan todak dahh aku tengok. ahahaha... *gelak dalam hati kay*
"Err, mama, auntie, amarul.. borak lah dulu, lia nak naik bilik. Assalamualaikum", pamitku lalu terus mendaki anak tangga menuju ke kamar beradu ku..
Setelah sampai aku terus mencapai android ku. dan menghantar whatsapp kepada abg terchentaa.. lebih kepada mengadu sbenarnya.. hiiii
me: assalamualaikum... abg!!!!! >_<
abg: waalaikumussalam.. ha, kau dah knp dik?? tibe2 je msj abg memalam nih.. nasib abg baru habis assignment n belum tido, kalau tak esok lah abang balas. ahaha.. xD
me: apalah nasibku ini mendapat abang sekejam kau bang!!
abg: elehh, kejam kejam aku pun tetap hensem tauu. Dan tetap kau sayang... an an an??
me: what ever lah abg, adik nak ngadu ni... :(
abg: aku agak dahh.. kenapa pulak dah kali ni??
me: ada sorang mamat berlagak baru masuk kelas aku. annoying gila dohh. dah lah kne duduk sebelah aku. dan lagi tak boleh bla, dia anak kawan mama. -,- duduk sebelah rumah kita. -,- nak menangis aku rasa!! T^T
abg: ahahahahaha xD padan muka kau dik.. ahahah.. kau jangan benci sangat dik. terpaut kang.
me: ee.. kau ni bang. aku nak ngadu kau gelakkan aku pulak.. terpaut? O.o mmg tak laa.. takkan terjadi doe.. kau ni. dah lah.. aku nak tidur. bye bang. sayang kau.
abg: ahahah.. yelah dik. pergi lah tido. aku pun ingat nak tido. bye dik. sayang kau jugak.
selepas membaca pesanan abangku aku terus meletakkan phone ku dibawah bantal dan melelapkan mata.
*pagi*
"mama, lia pergi sekolah dulu",kataku kepada mama.
"awalnya?", tanya mama sambil mengangkat keningnya ala ala ziana zain.
"mama lupa lah tu, kan rantai basikal adik putus, kene pergi jalan kaki lah mama ku sayang.", balasku kepada mama.
"astaghfirullahalazim, mama lupa nak ckp, smalam kwan offer nak hantar lia skali bila tau rantai basikal adik putus, mama on jelah.", kata mama sambil membuat muka selamba..
aku yang dengar ni da macam orang yg mulut takde screw. ternganga je..
"What?? maknenye adik kene pergi sekali dengan anak kawan mama tu lah??", kataku yang automatic terkuat.
"aduii, sakit telinga mama.. adik ni lahh", balas mama sambil memegang telinganya..
"hehe, sorry mama.. takpe lah. adik boleh pergi jalan kaki", balasku lagi.
"no, adik kne ikut dia jugak. Tiada bantahan", balas mama lagi.
Haishh... kalau mama dah ckp macam tu, memang tak bole nak ingkar dah lah, ingkar lah kalau berani.. agak2 telinga tak tertanggal dengar mama bebel selagi tu mama tak stop.
apa lah nasib badan... tunggu jelahh...
Lalu aku berjalan menuju ke sofa untuk duduk sementara menunggu kehadiran mamat berlagak tu.
~*********************~
Heyyo!! sorry late update.. almaklumlahh... nak raya kann... tulahh pasaii nye...
sila vote n comment ye.. :p
Aliah's here.. ^^v
YOU ARE READING
Benci Menjadi Rindu ツ
RomanceLiyana.. Tak ramai sepertinya. Tidaklah terlalu cantik. Tapi manisnya ada dan senang mata apabila memandang wajahnya. Amarul.. Ego itu penting baginya, mengalah? Tiada dalam kamusnya. Apakah yg terjadi diantara amarul dan liyana? baca lah kalau...