بالطبع انتم لا تعلمون من الذى يراقب انس من بعيد، و انتم بالتأكيد تريدون،ان،تعرفوا من الذى يراقب و لكن المفاجأة تكمن فى ان من يراقبه هى من رأت انس يبكى اول مرة، لكنكم لا تعلمون من هى.
إنها البطلة "حكمت توفيق عبد القوى" بدأت حكمت تُعجب بأنس إعجاباً بسيطاً من مظهره و قوته لكن للأسف، كانت حكمت خجولة جداً و كانت خجولة من اظهار حبها له.
بدأت حكمت فى التفكير فى الإيقاع به فى حبها، هيا بنا نرى ما يحدث الان...
بدأت اميرة تلاحظ نظرات حكمت لأنس فأتت أميرة و امسكت حكمت من يدها و جرت بسرعة نحو ركن خالى و قالت لها اميرة:اييييييه، شكلك معجبة بيه
ففزعت حكمت ثم ذهبت مسرعة الى الحمام ثم خرجت خارج الجامعة و ذهبت الى منزلها.
تعجبت اميرة من الموقف، و لم تستطع ان تصدق ما رأته، فبدأت اميرة فى مساعدة حكمت لتقوى علاقتها بانس .
قالت اميرة فى صوت عال:حكمااات، حكمااات، حكماااات، يا شباب، محدش شاف حكمت، يا حمدى مشفتش حكمت؟
رد حمدى:لا مشفتهاش
قالت اميرة:انااااس، مشفتش حكمت؟
رد انس:حكمت مين؟
فاستغلت اميرة الفرصة و قامت بوصف حكمت من حيث مفاتنها و قالت اميرة:حكمت صحبتى البنت الى عيونها خضرة دى، و الى فى طول ميقلش عن 160 سنتى، الى تقريبا اقصر من حمدى بعشرة سنتى كدة، البنت الى شعرها دايماً بتعمله ديل حصان، رفيعة كدة و بتلبس دايما چيبات طويلة، عرفتها؟
رد انس:طب ما تقوليلى بالمرة اسم ابوها و بتاكل ايه و بتنام الساعة كام بالمرة؟!
قالت اميرة:انا مش بهزر، بقلك شفتها ولا لا؟
رد انس:مش كانت معاكِ من شوية؟
قالت اميرة: ايوة، بس فجأة راحت للحمام و مش لاقياها بعد كدة.
قال انس:طب معاكِ رقمها؟
ردت اميرة فى استغلال للفرصة:معايا بس ممعيش رصيد
رد انس:طب شوفى حد من صحباتك يكون معاها رصيد
ردت اميرة:طب انت معاك رصيد؟
رد انس:ااااه.
ردت اميرة:طب خلاص اتحلت، امسك، هديك الرقم و تتصل بيها انت.
رد انس:حاضر، بس كلميها انتِ
اتصلت اميرة بحكمت و قامت فى الخفاء بحفظ الرقم على هاتف انس
_____________________________________
حكمت طالبة فى الصف الاول لكلية الصيدلة، حكمت فتاه حسناء من الخارج و الداخل، لكن يوجد من افضل منها، حمد من عائلة عبد القوى، و هى عائلة كبيرة، ساهمت فى فك الاستعمار الانجليزى عن مصر، اما حكمت لديها اخوان.الاخ الاول متزوج من عائلة كبيرة، يعمل اخوها بالاعمال الحرة فى تجارة اكسسوارات السيارات، اما اختها فهى الصغرى، هى فتاه فى الصف الثالث الاعدادى، فتاه موهوبة جدا، تستطيع العزف على البيانو و الاكورديون و الآنون، و تستطيع الرسم بمهارة شديدة، و لديها بعض الرسومات عرضت فى معارض الفن، و تستطيع الحياكة و الخياطة، و تتعلم الآن النحت.
اسم اخو حكمت هو "شاكر" اما اختها الصغرى" رندا"
اما والدها"توفيق" يعمل مهندس معمارى ماهر.
و والدة حكمت"رانيا" تعمل فى بنك الاسكان و التعمير.
كل المدارس التى دخلتها حكمت كانت فتيات فقط، ولا مرة كانت اولاد مع بنات، و لهاذا السبب تخجل حكمت من الكلام مع الاولاد او التعامل معهم.
هيا بنا نعرف ماذا يحدث فى منزل حكمت الان.
توفيق:السلام عليكم، اهلا، ازيك يا رندا، امال فين حكمت و مامتك؟
رانيا:اهلا يا توفيق، جييت بدرى النهارده يعنى.
توفيق:انا كنت عايز اجى بدرى النهارده علشان اشترى حاجة و هاخذ معايا الابتوب بتاعى، اصلحه.
حكمت:اهلا يا بابا، اخبار حضرتك ايه؟
توفيق:الحمد لله، تعالى معايا، انا عايزك تيجى معايا.
حكمت:اجى فين؟
توفيق:نصلح اللاب و المشوار بتاعى.
حكمت:حاضر
___________ذهبت حكمت و والدها______________
و اثناء ما كانوا فى السيارة، رن هاتفها، فمن المتصل؟
* * * *
أنت تقرأ
حِكْمَت (مكتملة)
Romanceابطال القصة : انس____حكمت_____حمدى___اميرة____مازن____شهد . تدور احداث القصة حول طالب جامعى احب فتاه تسمى حكمت و هذا الطالب اسمه انس....تحدث مشاكل و قضايا مما تجعل القصة فريدة من نوعها