Kapitel 18

231 4 10
                                    

~Adam~

Vi hade varit på nån djurpark eller ett zoo med Nanna's familj. Emma och Hampe ville inte följa med för dom hade varit på sjukhuset med sina föräldrar. Det hade varit kul och gå runt med småsyrrorna och kolla på alla djur. Både Evelyn och Keyla hade gått bananas. De älskade det. Alla djuren var så himla roliga att kolla på enligt dom. Ally hade gått haft sällskap med Nanna's lillebror Lucas. Jag hade sett hur dom kollade på varandra och aldrig i livet skulle hon få pojkvän. Nej nej nej, det var inte ens en grej som jag kunde tänka på. Mina småsystrar med killar? Pfft, aldrig i mitt hela liv! Mamma var rätt så strikt när det kom till pojk-/flickvänner. ''Ingen pojk-/flickvän förrens ni är 18 eller äldre!'' Hade hon sagt till oss. Inte för att jag eller Matte hade hållit det alls men Ally, Keyla och Evelyn skulle verkligen inte få ha pojkvän förrens de var 18 eller äldre. Hade dom haft pojkvän så skulle han inte fått leva länge. Aldrig i mitt hela liv skulle dom ha kille. 

Jag hade pratat en hel del med Nanna. Hon och Linus, en gammal barndomsvän hade alltid gillat varandra men inte riktigt vågat erkänna det men nu var dom tillsammans. Jag var glad för deras skull. Klockan var tre på eftermiddagen och det var dags att åka hem. Vi stod utanför zoo:et på parkering och sa hejdå.  Nanna kramade Ally och Keyla. Evelyn satt på mammas höft och var lite småtrött. Hon brukade ju alltid sova middag men inte idag! Jag sa hejdå till Lucas och hans lillasyster Nova. Hon var lika gammal som Keyla. Jag kramade deras mamma hejdå och sen Nanna. 

- Kika, sms:a, ring oftare Adam!! Sa hon till mig. 

- Jaaaaaa, jag ska! Svarade jag. 

- You better be!

- Haha, vi hörs lilla du! 

Naomi satte in Nova i bilen och satte sig brevid. Jag vinkade lite och sen tog jag Evelyn från mamma. Hon stod och pratade med Ida, Naomi's morsa. Herregud, dom slutade aldrig babbla. Jag satte Evelyn i hennes barnstol medan Ally hjälpte Keyla. 

- Vill du sitta fram? Frågade jag henne. Jag kan ta hand om små tjejerna!

- Tack Adam! Svarade Ally. 

Ally stängde bildörren och satte sig där fram. Jag tryckte ner min röv i mitten där bak. Mamma och Ida kramades hejdå och sen hoppade hon in i bilen. Jag satte på mig bilbältet och Evelyn gäspade. Jag kollade ut genom fönstret och där satt Nanna, Lucas och Nova och vinkade på oss. Jag vinkade tillbaks och Keyla kollade åt samma håll. Hon såg dom och vinkade. Dom åkte iväg och efter någon sekund åkt vi iväg med. Mamma satte på radion och dom babblade om förhållanden. Efter en stund sov både Ally och Keyla. Mamma kollade på mig i backspegeln.

- Adam, jag måste jobba nattpass idag gubben. 

- Va, okej, när börjar du? 

Jag var van vid att mamma jobbade nattpass. Jag var hemma och passade småsyrrorna och mamma jobbade. Det hade aldrig varit ett problem när mamma jobbade nattpass. När pappa levde fanns ju han och sen när han försvann fanns jag och Matte men Mattias flyttade ut så nu är det bara jag. 

- Vid åtta, jag kommer jobba på akuten hela natten och vid halv sju på morgonen kommer jag hem igen. Sa mamma.

Jag nickade. 

- Lova att du sover när du kan så du inte är dödstrött imorgon mamma? Jag kollade på henne i spegeln. 

- Jag lovar älskling! Svarade mamma.

- Braaaa

Vi satt och pratade lite om mammas jobb, pappas jobb och Mattias jobb. Och självklart kom vi in på mitt framtida jobb. Mamma ville att jag skulle satsa på vad jag tyckte vad kul och helst inom sjukvården. Men jag ville följa pappas fotspår. I generationer på pappas sida hade vi jobbat inom försvarsmakten och militären. Och jag ville jobba inom det. Farfar var ju trots allt generalen. Det hade han varit i många år nu. Vi hade ju fått vara med på pappas jobb innan. På olika cermonier och så. Och det var alltid lika kul, speciellt när dom som gick i lumpen när deras familjer fick komma och hälsa på. Då har man alltid en speciell cermoni och allt. När Mattias gick i lumpen var det kul för att pappa hjälpte till att träna dom och så. Jag såg fram emot tills jag kunde gå i lumpen. Börja arbeta inom det och så. Vi babblade på och efter ett tag var vi hemma. Jag väckte Evelyn och hon var genast grinig och tjurig. Keyla blev lite småtjurig. Mamma parkerade bilen på våran uppfart och  jag tog av mig bältet. Jag hjälpte Evelyn med hennes bälte. Hon var riktigt tjurig och grät. Hon hamnade i mitt knä och sen så hjälpte jag Keyla. Ally låste upp dörren och mamma tog Evelyn. Jag hälpte Keyla ut ur bilen och mamma låste bilen efter oss. Vi gick in och mobilen vibrerade i fickan. Jag plockade upp den och samtidigt tog jag av mig mina skor. Det var farfar som ringde. Självklart svarade jag direkt. 

Emma och AdamWhere stories live. Discover now