"Van Dongen!" Ik kijk op van mijn werk. Mechels, mijn baas, komt aangelopen. Met haar korte, gekrulde haar, haar indringende ogen en in haar politieuniform ziet ze er streng uit, maar uit ervaring weet ik dat ze zich tijdens haar werk harder gedraagt dan dat ze eigenlijk is. "Ja?" Mechels leunt op mijn bureau en buigt zich naar mij toe. "Er komt zo een nieuwe collega, zou jij die een beetje wegwijs willen maken? Gewoon een weekje meenemen op sleeptouw. Laat haar zien hoe alles hier werkt." Ik knik. "Natuurlijk wil ik dat doen.. Hoe heet ze?" Op het moment dat ik dat vraag, stapt er een jonge vrouw ons kantoor binnen. Ik schat haar 20, nog heel jong in ieder geval. Ze heeft halflang, bruin haar en blauwe ogen. Een beetje onzeker kijkt ze om zich heen. Mechels stapt meteen op haar af. "Ah, jij moet Daphne zijn!" De vrouw knikt en geeft Mechels een hand. "Kom eerst maar mee naar mijn kantoor om wat papieren in orde te maken. Daarna stel ik je voor aan mijn team." Ik hoor de lichte trots die door het woord 'team' klinkt. Ik glimlach. Stiekem is Mechels super trots op ons maar dat zegt ze nooit omdat ze niet wil dat het werk gaat verslappen. Ik kijk naar het lege bureau dat voor mij staat. Straks zal mijn nieuwe collega daar zitten. Zal iemand anders de plek van Wolfs innemen. Het voelt onwerkelijk dat er, na 7 jaar, een breuk tussen mij en Wolfs is ontstaan. We raakten elkaar kwijt. Hij deed na de dood van Fleur steeds meer op zijn eigen houtje. Uiteindelijk wist ik niet eens meer waar hij mee bezig was; wat hij deed. Een maand geleden is hij verdwenen. Hij kwam niet meer werken, hij belde of appte niet meer. Het leek wel of hij er nooit was geweest. De eerste week werd ik gek van bezorgdheid. Ik heb uren naar hem gezocht. Nu heb ik het losgelaten. Hij kon weggaan zonder iets tegen mij te zeggen, dus mag ik ook gewoon doorgaan met mijn leven.
Ik schrik op uit mijn gedachten als Mechels met een klap de deur van haar kantoor opendoet. "Mensen, mag ik jullie aandacht even?!" Iedereen kijkt op van zijn werk en kijkt naar Mechels, die in de deuropening staat met Daphne. "Dit is Daphne, ze komt per direct ons team versterken. Eva gaat haar de eerste week begeleiden en als dat goed gaat neemt Daphne de plaats van Wolfs in." Ik kijk opzij, naar Marion en Romeo. Marion werkt net zo lang als ik bij de politie. Romeo kwam iets later. Met z'n drieën (en Wolfs dan) vormden wij een sterk team. Marion kijkt me aan en knikt naar mij alsof ze wil zeggen; 'Het komt wel goed Eva, jij kan dit'. Ik glimlach terug. Mechels wijst naar mij en gaat dan terug haar kantoor in. Daphne komt aangelopen. "Jij bent Eva?", vraagt ze. Ik knik. "Ik ben Eva. Eva van Dongen."
JE LEEST
Eva Story #2
FanfictionNieuw verhaal met als onderwerp; Flikken Maastricht. Eva is de hoofdpersoon in mijn verhaal.