"Kal,kau tak balik kampung ke hujung minggu ni?"tanya Khaz.
"Balik.Mak aku cakap ada hal.Dia paksa aku balik juga."kata Haikal.
"Ooo..aku pun balik juga."
"Kalau macam tu naik sekali je lah dengan aku."
"Aku balik kampung kat Pahang.Nanti abang aku datang ambil."kata Khaz.
"Hm ye lah kalau macam tu."
"Ni peluang kau nak jumpa Mimi."
"Kalau dia tak balik macam mana?Kalau dia tak nak jumpa aku macam mana?Kalau dia dah kahwin macam mana?kalau dia dah berpunya macam mana?"
"Banyak betul kau punya K-A-L-A-U tu.Fikir positif sudah lah.Kalau dia dah berkahwin,sudah lama mak kau ajak kau balik pergi kenduri dia.Mak ayah kau dengan mak ayah dia rapat,kan?"kata Khaz,panjang lebar.
"Betul juga tu.Haih tak sabar."
"Kau rasa dia berpunya ke?"kata Khaz,sengaja dia bertanya begitu.
"Eh kau ni!Tadi dia yang suruh kita fikir positif!"
"Aku tanya je!"
"Entah lah,belum agaknya.Mana tau dia pun tunggu aku juga."
"Kalau macam tu baguslah.Tapi kau kena ingat bro,perempuan ni,sekali hati dia sudah dilukai,susah untuk dia beri peluang kedua walaupun dia masih sayang."
Haikal terdiam.Kemudian,dia kembali bersuara."Ah!Tak kisah lah!"
✨
Mimi mencari Makcik Gayah di bahagian kaunter,namun kelibat wanita berumur 52 tahun itu masih belum kelihatan.Dia mencari pula di bahagian belakang kedai.Tiada juga.Eh mana Makcik ni?
Lina yang sedang menyusun roti-roti dirak,ditegur olehnya."Lina!Makcik mana?"
"Dia baru je keluar tadi."kata Lina.
"Alah..ye ke."
"Kenapa,kak?"
"Akak ingat nak ambil cuti 2 minggu,balik rumah mak akak."kata Mimi.
"Lamanya.Selalu akak ambil cuti 3 hari saja."
"Saja nak luangkan masa dengan mak,ayah dan adik akak.Bukan tu saja,akak nak larikan diri sekejap."
Lina ternganga."Lari?"
"Ya.Akak nak lari.Tapi sekejap je.Lina tau bukan bekas boyfriend akak tu datang cari akak."
Lina mengangguk."So?Apa masalahnya?"
"Tak tau lah.Tapi akak rasa akak belum bersedia dengan kemunculan dia secara tiba-tiba.Akak tak nak jumpa dia walaupun...akak rindukan dia."
"Hm pelik lah akak ni."kata Lina.
"Amboii sembang apa rancak sangat ni?"Makcik Gayah mencelah.
"Ehh bukan Makcik baru keluar ke?"tanya Mimi.
"Dompet Makcik tertinggal.Sudah lah ada kad pengenalan dan duit dalam tu."kata Makcik Gayah.
"Ooo..makcik..boleh tak kalau saya nak ambil cuti."
"Boleh,sayang."
"Tapi kali ni lama."kata Mimi.
"Berapa hari?"
"2 minggu."
"Tak apalah.Pekerja lain pun ada.Lagipun kamu jarang minta cuti."kata Makcik Gayah.Mimi berasa lega.
"Terima kasih makcik."
"Sama-sama.Nanti kalau dah balik rumah mak kamu,kirim salam kat dia."
"InsyaAllah,makcik."
YOU ARE READING
Cinta Luar Biasa✨
RomanceBercinta di zaman sekolah dan masih muda ketika menyulam cinta tidak pernah dijangkakan oleh Mimi dan Haikal.Malah,mereka juga tidak menyangka akan berpisah!8 tahun tidak bersua muka dan akhirnya mereka ditemukan di dalam suasana yang mereka tidak p...