"Kenapa ada orang lain sibuk nak meminang Mimi hah??!"
"Sabar lah Haikal...doakan saja semoga Mimi terima kamu."pujuk Zana.Anaknya,Haikal mengamuk saat mengetahui Zulfaq turut menghantar rombongan meminang.
"Kalau dia tolak Haikal macam mana???"
"Jodoh di tangan Tuhan.Apa pun keputusan Mimi,Haikal kena terima dengan hati yang redha.Belajar melupakan."
"No!Apa pun yang jadi,Haikal tetap mahukan Mimi!"
"Haikal!Bawa mengucap.Sekarang ni,banyakkan berdoa minta pertolongan Allah.Baru lah Dia tolong kita.Kalau mengamuk macam ni apa yang dapat?"kata Zana.
Haikal mengeluh berat.Lantas dia mengambil telefonnya dan menelefon Zulfaq.
"Wei!Aku nak jumpa kau .Sekarang!"-Haikal
"Penting ke?"-Zulfaq
"Penting ke tak penting ke aku tetap nak jumpa kau!"-Haikal
"Okay no hal.Tapi kat mana?"-Zulfaq
"Tempat biasa."-Haikal
Panggilan ditamatkan.
Haikal tergesa-gesa keluar dari dalam rumah dan menghidupkan motosikalnya dan beberapa minit kemudian hanya asap motor saja kelihatan.
Zulfaq menunggu di tempat biasa dia dan Haikal sering berjumpa.Dia dapat merasakan Haikal ingin berjumpa dengannya kerana mahu membincangkan sesuatu.Ya!Dia dapat mengagak.
"Lama tunggu?"tanya Haikal.Mukanya serius.
"Baru saja."
"Aku mahu tanya kau sesuatu."
"Apa?"
"Kenapa kau selalu kacau hidup aku hah??!!"
Bukkkk!!!Tanpa memberi peluang kepada Zulfaq,Haikal terus menumbuk muka Zulfaq.Tersembur darah dari mulutnya.Dia beristighfar.Dia cuba menahan marah dan sabar.
"Mengucap Haikal...ingat Allah."
"Kau tak perlu ajar aku!Aku sudah lama sabar dengan kau!"
"Jangan sebab seorang perempuan,kau bertindak luar batasan."pujuk Zulfaq.
"Ooo..jadi kau tahu lah kenapa aku nak jumpa kau?"Haikal tersenyum sinis.Dadanya turun naik menahan marah.
"Ye aku tahu."
"Habistu apa lagi..tarik lah balik lamaran tu!!"kata Haikal.
"Aku takkan sesekali tarik balik.Aku akan tetap menunggu jawapan Mimi.Dia sendiri akan pilih antara aku atau kau.Aku serahkan semua ni pada Allah,sebab dia maha adil."
"Jangan nak ceramah aku lah!"
"Aku buat macam ni sebab aku ikhlas sayangkan dia."kata Zulfaq.Kata-katanya membuatkan Haikal naik angin.
Satu lagi tumbukan singgah di muka Zulfaq.Mukanya semakin lebam.
✨
Mata Mimi terpandang pada dua orang lelaki yang pada pandangannya seperti sedang bergaduh apabila dia sempat menyaksikan seorang lelaki melayangkan tumbukannya pada muka seorang lelaki lagi.
Dia cuba melihat dengan jelas wajah-wajah kedua-dua lelaki itu dan....
"Zulfaq!Haikal!"
"Fariz...jaga Humairah dengan Ana sekejap.Akak ada hal sikit.Nanti akak datang balik."kata Mimi.Dia menyerahkan Humairah kepada Fariz.
Lalu,dia bergegas menuju ke arah Zulfaq dan Haikal.
"Zulfaq!Haikal!Stop!!"kata Mimi.Dia hampir terjerit.
"Kenapa ni?!"tanya Mimi.Dia memandang pada pipi dan bibir Zulfaq yang lebam dan berdarah akibat ditumbuk oleh Haikal.
"Haikal!Kenapa awak tumbuk Zul?!"
"Dia sudah melampau!Sibuk saja mahu meminang awak."
"Please lah..tolong cover perangai tu.Kalahkan budak-budak!Bukan ke saya dah cakap pada mak awak berdua,saya akan beri keputusan!Tak boleh tunggu ke?!"
Haikal dan Zulfaq saling berpandangan.
"Tak apalah..saya pergi dulu."Zulfaq meminta diri untuk beredar.
"Zul!Zulfaq!"panggil Mimi.
"Awak..."panggil Haikal.
"Kenapa dengan awak Haikal?!"
"Saya sayangkan awak Mimi.Saya nak minta maaf dengan awak sebab saya dah lukakan hati awak dulu.Saya tidak berniat mahu lukakan hati awak.Saya rindukan awak,Mimi.Saya minta maaf.."kata Haikal.
Mimi memandang Haikal."Awak tahu tak betapa sakitnya hati saya apabila dapat tahu awak mahu melepaskan saya?!Sakit awak tahu tak?!Bukan senang mahu lupakan awak!Setiap masa bayangan awak muncul di mata saya!Sakit!Saya cuba sedaya upaya mahu bencikan awak tapi makin saya bencikan awak,makin saya sayangkan awak!Setiap hari saya asyik memikirkan tentang awak!Awak dah makan ke?!Sihat ke?!Tidur pukul berapa?!Makan apa?!Saya rindu nak tanya semua tu!Saya rindukan awak!Saya pendamkan apa yang saya rasa seorang diri sehingga hati saya terluka!Ada awak fikir?!Hari-hari saya risau kalau awak sudah jumpa orang lain!Awak tahu tak hati saya sakit sangat bila dapat tahu awak sudah ada orang lain!Ada awak rasa apa yang saya rasa?!!Bertahun-tahun Haikal...bertahun-tahun saya pendam..bertahun-tahun saya sayangkan awak...saya tak tahu lah saya akan beri peluang kedua pada awak walaupun saya masih sayangkan awak,Haikal!!"
Mimi mengesat airmatanya yang mengalir pada pipinya.Lalu,dia beredar dari situ dan meninggakan Haikal seorang diri.
Vote🌠
YOU ARE READING
Cinta Luar Biasa✨
RomansaBercinta di zaman sekolah dan masih muda ketika menyulam cinta tidak pernah dijangkakan oleh Mimi dan Haikal.Malah,mereka juga tidak menyangka akan berpisah!8 tahun tidak bersua muka dan akhirnya mereka ditemukan di dalam suasana yang mereka tidak p...