Bermulanya kisah jejaka bujang

158 13 0
                                    


Ainuddin dan Zawani sedang duduk bersantai di Kafe tingkat bawah .Munirah sekarang berada di rumah kawannya,Athirah .Untuk mengulang kaji pelajaran menghadapi UPSR tidak lama lagi .

"Adik,sejak dua menjak ni kan,Munirah merajuk dengan abang ."Air kopi tersembur daripada mulut Ainuddin diikuti gelak ketawa .Haduihh...ketawa je dia ni .Tak pernah ambil serius .Mungkin kalau aku masuk rancangan realiti ,confirm juara kan.


"Munirah merajuk dengan abang ?.Merajuk sebab apa ?."Sisa tawanya masih berbaur .Peliknya abang .Selama ni okey je .


"Entah lah,Ainuddin .Abang tak tahu nak buat apa lagi .Abang tahu perangai Munirah tu suka makan coklat,manja .Heheh ."Ainuddin tersengih melihat Zawani senyum .Kali pertama dia senyum macam gini .Eh ,tak .Sebelum ni pun dia ada senyum .Tapi ,senyum sinis .


"Eh,Zawani ! .Buat apa dekat sini ?."Ujar Irisyah sedikit terkejut .Ainuddin melihat figura tubuh wanita yang bertudung biru metalik berbaju kurung itu .Waa...cantiknya .Siapa dia ni ?.Irisyah menuduk hormat kepada dua beradik tersebut .


"Risyah ?."


"Ya.Heheh.Saya tanya ,awak buat apa dekat sini ?.Bercuti kah ?."Kepala digelengkan .Zawani termati kata-kata sebentar .Dia terpanar melihat Irisyah yang sudah banyak berubah .Dia menjadi seorang gadis yang ayu .


"Saya sebenarnya tinggal di sini .Perkenalkan ni,Ainuddin .Adik saya .Patutnya ada sorang lagi.Tapi,dia busy belajar .Sorry ."


"Tak apa .Saya Nur Irisyah Asyqin ."Sapa Irisyah dengan penuh hormat serta sopan .Ainuddin memperkenalkan namanya juga .


"Saa...saya Muhamad Ainuddin .Nice to meet you,Irisyah ."


"Di sini awak buat apa,Risyah ?."Soal Zawani .Matanya langsung tidak teralih melihat Irisyah .Irisyah sedar akan pandangannya itu .Namun,dia buat tak peduli .


"Saya kerja .Saya nak tolong kakak .Dia sakit angin ahmar ."


"Sakit angin ahmar ?! .Kenapa ?! ."Eik,apa hal Ainuddin ni ?.Tiba-tiba menjerit .Nasib baik tak pekak telinga aku .Irisyah mengambil kerusi yang terletak bersebelahan Ainuddin lalu didudukinya .Dia menceritakan semula bagaimana kakaknya menghidap angin ahmar .


"Tahun lepas ,tiba-tiba kakak demam mengejut .Saya bergegas hantar kakak saya pergi hospital.Masa tu ,dia sesak nafas.Saya pun panik .Bila sampai hospital,doktor sahkan dia sakit angin ahmar dan terpaksa tahan di wad ."


"Ouh... .Abang,abang kena tolong Irisyah ! .Betul ,tak ?,Iris ?."


"Eh,tak payah susah-susah.Iris dah biasa .Iris boleh tolong diri Iris sendiri ."


"Kenapa pula ?.Abang Zawani ada ."


Irisyah ! .


"Oh,nampaknya saya kena kembali bekerja .Terima kasih sudi mendengar,Zawani."

Adik abang suka makan coklatWhere stories live. Discover now