CHAPTER 24: Histoire Noire

24 1 0
                                    

Histoire noire = kisah silam hitam

Selepas pertemuan aku dengan Lokman di majlis persandingan Natasya lepas, hubungan aku dengan dia semakin keruh. Baran aku jadi tak menentu.

Aku memutuskan untuk menjauhkan diri buat sementara waktu untuk mewaraskan pemikiran aku yang serabut.  Rumah tetiba rasa sunyi, kawan yang lain pun senyap tak da khabar berita, busy gamaknya. Masing masing ada hala tujuan memasing...  Aku? Hanya mampu menghadap dinding aku yang kelam ni. Mungkin sampai masa untuk aku ubah suai rumah? Supaya mood bertukar lebih ceria?. Hmm duit pula jadi masalah, mungkin ubah suai rumah tu terlalu besar dan banyak yang perlu dipikirkan. Mak pernah menceritakan kepada aku tentang pokok hybrid. Mungkin tu mampu menceriakan rumah aku, atau lebih baik menceriakan aku. 

Haih kepala stop berfikir, come on. Bantal... nak capai bantal pun aku malas. Setiap kali mata aku tertutup dan kepala beralaskan bantal otak aku tetap tak berhenti befikir mungkin ni punca aku menjadi baran tak tentu hala? haih tak boleh ni, baik aku mesej ayong tengok sama ada dia free ke tak? 

Faye: uit uit koperal 171 masuk, koperal 171 masuk. 
Najihah: komander, koperal 171 masuk.
Faye: kau ada mana ni? Sibuk ke?
Najihah: tak da lah. Tengah rehat rehat je ni. Kenapa nak jumpa ke?
Faye: kau ok ke nak jumpa?
Najihah: ok je kalau nak jumpa, yang lain ada sekali ke..
Faye: kau ajak la sekali yang lain, aku ada benda nak cerita.
Najihah: orite nanti jumpa kat tempat biasa la.
______________________________

Sambil menunggu Najihah , mata aku melilau melihat pergerakkan manusia di dalam cafe. Ada yang minum makan, ada yang bersendirian ada yang berteman.  Kebanyakkan berteman. Hujung cafe, ada satu pasangan bermasam muka, agak nya baru lepas gaduh...

Melihat mereka, membuat kan aku teringat kan.... Farhan.

Malam kejadian itu, aku tersedar aku berada di tempat asing. Bukan bilik kami berdua, sekeliling bercat putih, bila aku mula menyedari sebenarnya aku berada di hospital. Keresahan mula keluar... Aku sesak nafas .. Badan aku mula berpeluh, aku neronta ronta memanggil farhan. Sehinggalah pada masa itu doktor dan nurse muncul untuk memberi bantuan.

Doktor: sabar faye sabar... Hold her susan.
Faye: mana farhan!!! Mana.... Aku nak farhan!
Susan: doctor, im guessing shes talking about her partner.
Doktor: yes i know. Faye listen here my dear. Kalau awak tak bertenang saya tak dapat nak bagi tau mana laki awak.
Faye: bagi tau saya doktor mana farhan doktor.

Doktor: faye... First of all i need to check your condition. Faye mengikut laporan, awak mengandung dah 4 bulan lebih. Saya mintak maaf, awak keguguran akibat dari kemalangan dua hari lepas.
Faye: kemalangan?? Saya tak paham doktor .. Apa yang doktor cakap ni. Saya dengan farhan elok je, saya dengan farhan... Gaduh... Dan..
Doktor: yes faye yes... Berat hati saya nak beritahu kamu, ye kamu kemalangan selepas itu.
Faye: anak saya dah tak dah doktor? (sambil pegang perut mengharap kan semua ini mimpi)
Doktor: yes faye.
Susan: ohhhh poor little girl. (sambil peluk faye)
Faye: mana farhan doktor? ( sambil nangis teresak)
Doktor: is there anyone i could call for you?
Faye: im asking you doctor! Where is farhan!!? Where is farhan!!!!?
Susan: faye, doctor is asking you could you please answer him?
Faye: i dont have anyone else!!! I have farhan only!

Doktor: im so sorry faye. Farhan is dead. Two days ago. Ditapak kejadian. Saya nak bagi tau awak selepas penjaga awak sampai. So i need you to tell me now... Awak ada tak mana mana relatives.
Faye: farhan ... What... Farhan...
Nooo , no its not true... Noooooo!!!!
Nooooo!!!!!
Farhan!!!!!!
Farhan....  Noo ya Allah.... Ya Allah... Hancur hatiku ya Allah. Ya Allah. Aku tak ada sapa sapa ya Allah. Kau ambil ibu bapa aku, kau ambil kebahagiaan aku, kau ambil anak aku. Kau ambil satu satunya manusia yang aku sayang!!! Ya Allah. Apa lagi yang kau nak ambil. Kau ambil ja la aku ... Aku dah tak nak hidup!!! Ya Allah... Why all of this happening to me. Aku nak mati, aku nak mati!!!

Doktor: faye... Listen here my dear. Mengucap, yang hidup mana mana pun akan kembali kepada penciptanya. Allah lebih menyanyangi farhan. Ada hikmah nya , kenapa semua ni terjadi. Farhan dah lama sakit, untuk pengetahuan faye, farhan ada cancer, dan cancer beliau sudah sampai tahap 4, peluang untuk beliau hidup sememangnya tipis. Daripada belia menjalankan hari hari beliau yang terakhir ini dengan terseksa. Ada baik beliau pergi sekarang.
Faye: tapi farhan janji takkan tinggalkan saya.
Doktor: he will never ever leave you, dia sentiasa ada dalam memory awak.
Faye: saya nak minta semua keluar sekarang. Saya nak berehat.
Doktor: lets go susan.
Faye: kau janji takkan tinggal kan aku.... Kau janji takkan tinggalkan aku... Kau janji.... (sampai tertidur)
___________________________

Tersedar dari termenung setelah aku nampak kelibat najihah dan yang lain-lain memasuki cafe. Aku segera mengelap air mata aku. Dan menceriakan raut wajah aku dan menyambut kehadiran mereka.

Masing masing ada saja benda yang nak diceritakan, lama juga kami tidak berjumpa. Aku rasa ini masanya.. Untuk aku berterus terang dengan mereka..

Faye: korang...
Semua memandang kearah aku.
Faye: aku nak bagi tahu korang yang aku actually tipu.
Noor: tipu apa ni?
Faye: aku tipu kau masa kat kolej dulu, aku menghilang kan diri sebab aku, aku ... Aku...
Noor: cerita faye... Lepas kan semua nya ...

Malam tu, aku berterus terang dengan mereka, segala yang aku simpan , segala bebanan yang aku pegang aku lepas kan. Tanpa aku sedari ... Ada yang mendengar.
____________________

TFWIMWhere stories live. Discover now