Daniel keluar dari kereta setelah sampai dari rumahnya. Dia terus ke pintu utama rumah lalu menekan password rumahnya.
Dia mencampak begnya ke sofa lalu membaringkan diri di atas sofa. Dia tersenyum suka bila mengingat kejadian tadi.
"Hahahaha."daniel melepaskan gelak tanda puas hati. Dia berasa puas mengena dahyun.
"Huh. Puas hati aku."sambung daniel lagi dan masuh tersenyum.
"Amboi, ceria nampak."tegur seseorang. Senyuman daniel terus mati lalu memandang punca suara itu. Dia kembali senyum bila melihat gerangan suara tersebut.
"Uncle, buat apa kat sini? Terkejut daniel tadi."tanya daniel. Pembantu lee tidak menjawap pertanyaan daniel malah dia memberi senyuman manis.
"Apa yang seronok sangat sampai tak nampak uncle tadi?"tanya pembantu lee. Daniel bangun dari pembaringannya lalu menuju ke ruang dapur untuk menyediakan air.
"Huh, tak ada apa-apa pun. Uncle huat apa kat rumah niel ni?"tanya daniel pulak sambil mengacau air kopi dalam mug.
Pembantu lee mendekati daniel. Dia mencari kekuatan untuk memberitahu tujuannya datang ke sini. Dia menarik nafas dalam untuk bertenang.
"Uncle, here take a drink."daniel memghulur mug coffee kepada pembantu lee. Pembantu lee mengambil huluran daniel. Daniel menghirup kopinya yang dibuatnya tadi.
"Sebenarnya niel uncle datang sebab appa."ujar pembantu lee. Terbantut hirupan daniel bila mendengar ujaran pembantu lee.
"Apa pulak si tua tu nak kali ni? Tak cukup lagi apa dia buat hidup niel merana?"tanya daniel memyindir tuan kang. Dia merengus kasar sambil meraup rambut hadapannya kebelakang.
"Dia buat semua tu untuk kebaikan daniel. Dia berkerja keras sebab daniel satu-satunya anak dia. Hanya daniel dan omma daniel dalam hidupnya. Dia sayangkan daniel. HE LOVE YOU."balas pembantu lee sengaja menekankan ayat terakhirnya.
Daniel tidak membalas apa-apa. Dia memdiamkan dirinya sahaja. Dia meraup mukanya lalu menundukkan kepalanya. Pembantu mula mendekati daniel.
"Niel dia appa daniel. Baik buruk dia, dia tetap appa daniel. Faham."pujuk pembantu lee. Tangannya mengusap lembut bahu daniel.
"Tapi daniel tak boleh lupa apa yang di buat apa kat omma. Disebabkan dia omma niel mati. Uncle cakap yang dia tu sayang daniel dengan omma tapi mana dia masa kami betul-betul perlu kan dia?Mana dia masa omma daniel dalam bahaya? Mana dia masa omma dikejarkan ke hospital? Mana dia masa niel sakit terlantar kat hospital? Huh, mana dia uncle?!"jerit daniel melepaskan semuanya dalam hati. Dia benci bila mengingati semua kisah hitamnya.
Pembantu lee diam tidak berkata apa-apa. Dia tidak mahu masuk campur urusan keluarga majikannya. Baginya tuan kang amat sayangkan keluargannya tapi dia tak tahu apa masalah di sebaliknya.
"Niel uncle tak boleh nak masuk campur urusan keluarga daniel. Tapi uncle nak nasihatkan tuan kang amat sayangkan daniel."balas pembantu lee. Daniel mendiamkan diri sahaja.
"Malam ni tuan kang nak niel datang ke restoran untuk makan malam keluarga. Uncle harap niel datang."sambung pembantu lee lagi.
"Huh, masih pentingkan bisnes daripada daniel."sindir daniel.
"Please, datang niel untuk uncle. Please, I'm begin you."pujuk pembantu lee. Daniel buntuh untuk buat pilihan.
"Uncle pergi dulu. Jangan lambat."ujar pembantu lee lagi lalu keluar dari rumah. Daniel masih termenung dari tadi. Dia memikir pilihan.
~Skip~
Dahyun keluar dari keretanya dengan muka tak puas hati. Dia terpaksa balik lambat hari ini hanya kerana membersih lokernya.
YOU ARE READING
Mangsa atau Kasih??? [KANG DANIEL]
Fiksi Penggemar[On going] "kau nak apa dari aku hah? " dahyun "aku nak kau jadi mangsa buli aku." daniel. Namun mereka disatukan atas sebab keluarga. "Kau ingat aku kahwin dengan kau sebab aku suka kat kau ke? Sorry lah aku buat semua ni sebab appa aku cabar aku...