Memang rutin harian bagi Sharif Helmi dan Eirfan Hezrine untuk bersarapan di sebuah kafe yang bertentangan dengan syarikat Hazriez Art Sdn.Bhd..Setelah selesai makan, Eirfan meminta diri untuk ke toilet namun tidak kembali setelah beberapa minit..
" Haish lama betul Eirfan pegi toilet..Nanti tak pasal pulak kena marah , " bisik Helmi di dalam hati.
Sambil menunggu Eirfan kembali,Helmi merenung lama jarinya yang tersarung sebentuk cincin.Cincin itu adalah cincin pertunangan Helmi dan juga Syasya Maisara." Hey bro..kau apesal tenung cincin tu lama-lama ?," kata Eirfan yang muncul secara tiba-tiba dan mengejutkan Helmi ketika itu.
" Saje je weii..Tak de pape..Kau dari mana datang ni?," ujar Helmi dalam usaha untuk menyembunyikan hal yang sebenar.
" Hek eleh..ngaku jelah kau sebenarnya dah tak sabar nak kahwin dengan Syasya , " kata Eirfan dengan selambanya.Helmi hanya menunduk memandang meja..Ternyata jauh sekali apa yang diperkatakan oleh Eirfan..Bukan niat dirinya untuk bertunang dengan Syasya..Pada mata orang lain,memang nampak Syasya Maisara seorang gadis yang baik namun pada realitinya Syasya ternyata tidak matang dan juga gedik..
" Helmi..kenapa ni?asyik pandang meja je..ada problem ke?look at me now, " Eirfan mula bersuara apabila melihat Helmi tiba-tiba sedih.
Eirfan mula berasa bersalah atas apa yang dikatakan olehnya tadi..Sejujurnya memang Eirfan tahu bahawa sepupu kesayangannya itu langsung tidak mempunyai sebarang perasaan terhadap Syasya..Pada ketika itu, Helmi mula mengangkat wajahnya dan apa yang dilihat oleh Eirfan ketika itu sungguh tidak disangka..Seorang ' playboy ' yang suka berfoya-foya di kelab-kelab malam sekitar Sri Bangsar,Kuala Lumpur sedang menjatuhkan air mata hanya disebabkan oleh seorang wanita yang tidak dicintainya..
" Kau tahu Eirfan..Syasya bukan insan yang aku nak..dia hanya sekadar kawan bagi aku..Sejujurnya hati aku langsung tak dapat terima dia," ujar Helmi dalam nada sebak.
" Habistu asal kau ikut je cadangan mama kau?," Eirfan mula mengujarkan soalan yang agak kritikal bagi Helmi.
" Eirfan Hezrine..kau tahu kan dari kecik sampai ke besar aku tak penah bantah apa yang mama aku cakap..tambah pulak mama aku ada cakap yang dia nak timang cucu sebelum dia tutup mata," kata Helmi yang nadanya telah berubah menjadi lebih berkeyakinan.
" Come on Helmi..memang mama dan papa kau kenal kau sebagai anak yang baik..namun your real attitude bukan macam ni tau..mana pegi perangai ' liar ' kau tu..aku bukan nak menghasut kau..tapi kau jugak yang selalu pesan dengan aku..jangan sesekali buat benda yang kita tak suka..so apa kes sekarang ni bro? ," Eirfan mula meyakinkan Helmi.
" Yup..tepat sekali..Eirfan cuba kau fikir apa perasaan mama dan papa aku if diorang tahu anak tunggal diorang kaki perempuan,suka berfoya-foya dekat kelab dan minum arak..Cuba kau bayangkan anak yang selama ni baik depan diorang even tak solat buat benda-benda yang haram..Lagisatu,walaupun Syasya tu gedik dan tak matured..dia layak dapat insan yang lebih baik dari aku..," jelas Helmi panjang lebar.Sejujurnya pada saat ini hanya Eirfan, Syasya, Haziq, Fendi dan beberapa orang yang lain sahaja mengetahui perangai sebenar Sharif Helmi..Jika perkara ini terbongkar,ia jelas sekali akan menjejaskan emosi mama dan papa Sharif Helmi.. Hanya ada beberapa perkara sahaja yang dilakukan oleh Sharif Helmi untuk menutup mulut orang yang telah mengetahui perkara yang sebenar antaranya memberi rasuah,ugutan bunuh dan lain-lain..
" Aku tahu Helmi.. Aku mintak maaf..so sekarang apa plan yang kau dah buat..?," tanya Eirfan dengan pantas..
" Tak de pape..," dengan selamba Helmi terus menjawab..
" What?," Eirfan terkejut dengan apa yang diperkatakan oleh Helmi..
" Yang kau terkejut sangat ni kenapa?," Helmi mula menyoal sepupu kesayangannya itu..
" Helmi..wake up bro..kau bakal terlibat dengan satu peperangan besar kau tau tak?," Eirfan mula khuatir memikirkan apa yang bakal terjadi nanti.m
" Weii..aku Sharif Helmi Bin Dato' Hazrie lahh..takkan penah gentar dengan apa pun," jelas Helmi yang begitu meyakinkan..
" Halah-halah tadi kau jugak yang nangis pasal Syasya.., " Eirfan mula mengingatkan Helmi tentang kejadian tadi...
" Sudahlah..asyik sembang je kat sini..kau tak nak pegi ofis ke?nak suruh aku dukung ehh?," sengaja Helmi mengusik Eirfan.." Hahaha ye lah jom gerak nanti lunch kita repeat okey..," kata Eirfan kepada Helmi..
" Ye ok-ok," kata Helmi ketika mereka ingin bangun dari tempat duduk..
Mereka berdua berjalan keluar dari kafe..Apa yang berlaku terus dilupakan demi masa hadapan..
YOU ARE READING
Paksa Rela🏆
RomanceMemang Aku Terpaksa⚡Tetapi Selagi Bergelar Suami❤Aku Akan Cuba Jaga Kau Bagai Nyawa Aku Sendiri☀