Setelah apa yang berlaku tempoh hari,Eirfan acap kali menasihati Helmi agar berterus-terang terhadap Syasya dan juga keluarganya..Eirfan takut jikalau Helmi melakukan suatu tindakan drastik dengan cuba melarikan diri jauh meninggalkan keluarga tercinta..Hal ini kerana,pada tiga tahun yang lalu ketika usianya mencecah 21 tahun,Helmi melarikan diri ke Perth,Australia akibat tidak tahan dengan Syasya yang begitu mendesak supaya mengahwininya.. Tidak beberapa ketika,telefon Eirfan berdering..
" Kringg..kringg..kringg..kringg..," telefon yang berbunyi segera diangkat Eirfan..
" Hello Helmi..ada apa ni call aku?" selepas punat ditekan Eirfan segera mengajukan soalan..
" Aku nak jumpa kau sekarang dekat Masjid At-Taqwa," kata Helmi dengan lemah..
" What the..wei kau apesal?dekat masjid lagi?," tegas Eirfan dengan pantas..
" Datang jelah..cepat sikit..aku tunggu kau dekat lot parkir," ujar Helmi dengan pantas..
" Ha okey..kejap-kejap," kata Eirfan dengan perasaan gementar..
Setelah telefon diletak..Eirfan segera mengambil kunci kereta lalu bergegas ke masjid yang dikatakan oleh Helmi tadi..Selepas 15 minit,Eirfan sampai ke masjid itu..Di dalam kegelapan malam,Eirfan cuba mencari Helmi dan setelah beberapa saat berkeliaran di dalam perkarangan masjid At-Taqwa,Eirfan ternampak Helmi bersama seorang gadis di lot parkir berhampiran sebuah pokok..Keluar dari kereta Eirfan terus menghampiri mereka berdua..
" Sharif Helmi..kau okey ke?apesal ni beb? jap siape pompuan ni?," ujar Eirfan dengan pantas sehingga membuatkan Helmi berada dalam keadaan terpinga-pinga manakala gadis di sebelahnya hanya diam membungkam..
" Aku okey, " kata Helmi dengan pendek dan selamba..
" Serius ke ni??kau nampak pucat je?aku tanya sekali lagi siape pompuan ni?," kata Eirfan yang keras membuatkan gadis itu bersuara manakala Helmi hanya mendiamkan diri..
" Erm Encik Eirfan..kejap..jangan marah Encik Helmi..saya se...saya sebenarnya.....,"gadis ini kelihatan agak janggal dan teragak-agak..
" Kau sebenarnya apa?? ," dengan tak semena-mena suara Eirfan berubah menjadi kasar..
Melihat keadaan yang agak tegang,Helmi segera mencelah kerana tidak mahu perkara yang tidak sepatutnya berlaku..
" Dia isteri aku..," kata-kata Helmi yang kuat menyebabkan Eirfan terkejut..
" What?kau gila ke?jangan tipu aku lah," ujar Eirfan dengan pantas..
" Eirfan jom kita pegi..aku akan ceritakan dari awal hingga akhir..," kata-kata Helmi yang lembut membuatkan gadis itu menangis apabila dipandang oleh Eirfan..
" Hadeh..apesal pulak?cerita jelah kat sini," pinta Eirfan kepada Helmi..
" Eirfan..masjid bukan tempat untuk berbincang..tapi beribadat," jelas Helmi dengan yakin..
" Okey kita pegi Kafe Andaria," kata Eirfan kepada Helmi..
" Okey..jumpa dekat sana," selesai bertegang leher di situ Helmi berasa lega..
Setelah itu,Eirfan bergegas ke keretanya lalu menghidupkan enjin kereta serta meninggalkan perkarangan masjid.Apabila kelibat Eirfan tidak kelihatan,Helmi dan gadis itu mula menutur bicara..
" Rania..awak ikut saya sekali pegi jumpa Eirfan..kita bincang elok-elok..," jelas Helmi kepada Rania..
" Baiklah abang..," balas Rania secara perlahan..
" Dah jom masuk..nanti lama pulak Eirfan tunggu," akhir Helmi kepada Rania..
Mereka berdua segera meninggalkan masjid dan menuju ke Kafe Andaria.. Helmi berharap di dalam hati agar tiada apa yang terjadi..Setibanya Helmi dan Rania di situ,mereka melihat Eirfan sedang duduk di meja hadapan..Dengan langkah yang berhati-hati,Helmi dan Rania mendekati Eirfan dan meminta izin untuk duduk..
" Boleh aku duduk?," Helmi mula menutur bicara..
" Eh duduklah..haa cepat cerita aku nak dengar..," Eirfan mula berterus-terang..
" First nama dia Rania Atira..dia isteri aku..macam mana dia boleh jadi isteri aku haa sini aku cakap..Aku pegi hotel yang selalu kita pegi tu..pastu sampai je kat bilik dia..aku dengar dia nangis..and then aku pecah masuk bilik dia and aku tanya dia semuanya..lepas dia cerita aku rasa aku dah jumpa jalan penyelesaian bagi masalah aku," terang Helmi panjang lebar.." Wait Helmi..mende nie bro aku tak faham siaa..," Eirfan mula berterus-terang..
" Rania kena pukul dengan bekas suami dia..so now untuk aku tolong Rania dengan cara aku nikah dengan dia..," terang Helmi sekali lagi.." Apa faedahnya untuk kau??," Eirfan mula keliru dengan kata-kata dari Helmi..
" Aku tak payah kahwin dengan Syasya..," selamba Helmi menjawab..
" Okey fine..Rania Atira..I want to ask you something..jawab dengan jujur," kata-kata yang begitu keras keluar dari mulut Eirfan..
" Ya baiklah..," jawapan yang keluar daripada mulut Rania begitu rasmi..
" Awak ikhlas nikah dengan Helmi ke?korang baru je kenal tetiba nak hidup berdua..," kata Eirfan dengan jelas sekali..
" Sejujurnya apa yang berlaku begitu pantas sekali..Helmi masuk dalam bilik saya and dengar semuanya..pastu dia terus buat keputusan untuk nikah dengan saya..Helmi buat macam tu sebab nak jauhkan saya dari bekas suami saya..Disebabkan Helmi sanggup buat macam ni..saya pun ikhlaslah nikah dengan Helmi," jawapan yang agak putar belit keluar dari mulut Rania..
" Okeylah kalau macam tu..by the way Selamat Pengantin Baru for you and my lovely cousin..Hope everything will be fine..," ujar Eirfan dengan bersemangat..
" Okey thank you..pasal Syasya kau jangan risau..pandailah aku 'cover'..aku nak mintak tolong kau..tolong bagitahu dekat my parents yang aku pegi bercuti and pliss rahsiakan pasal ni..tu je aku mintak..," ujar Helmi kepada Eirfan..
" Tu je..hahaha senang je ni..buat masa ni aku takkan kacau korang..korang kan dalam proses nak mencintai antara satu sama lain..," kata Eirfan dengan selamba..
Sesungguhnya apa yang terjadi memang langsung tidak difahami oleh Eirfan Hezrine..Masakan boleh sepupunya itu melangsungkan perkahwinan dengang gadis kelas bawahan..Sungguh tidak dijangka..Selain itu,Eirfan langsung tidak tahu apa yang menghasut Helmi sehingga melakukan perkara itu..Namun begitu,perkahwinan sudahpun berlangsung dan tugas Eirfan kini adalah memastikan apa yang terjadi tidak diketahui oleh orang lain..Bagi dirinya apa yang penting adalah kebahagiaan Helmi dalam kehidupan... -bersambung-
✌RASANYA BAB 2 NIE AGAK KEKURANGAN DARI SEGI PENYUSUNAN AYAT DAN JUGA PEROLAHAN AYAT🌠SO OWNER MINTAK MAAF SEBAB BAB NI TAK BERAPA HELOKK😭TAPI BAB 3 OWNER AKAN PASTIKAN SEMUANYA OKEY⛄STAY TUNEEEEE
YOU ARE READING
Paksa Rela🏆
Storie d'amoreMemang Aku Terpaksa⚡Tetapi Selagi Bergelar Suami❤Aku Akan Cuba Jaga Kau Bagai Nyawa Aku Sendiri☀