BAB 14

4.1K 108 0
                                    

"Assalamualaikum...............
suara laungan wanita separuh abad yang memberi salam dari luar.

Langkah kaki dilajukan.

Sofiea turun dari tangga diikuti oleh Adam dibelakangnya.

Pintu dibuka perlahan. Terjengul wajah ibu Adam di hadapan Sofiea ketika ini.

Pantas tangan orang tua itu di salam penuh hormat.

Adam terkejut dengan kedatangan ibunya yang mengejut itu.

"Mari ibu masuk dulu kat dalam". Sofiea mempelawa ibu mertuanya masuk ke dalam rumah.

Adam laju mengangkat beg kecil ibunya.

"Kenapa ibu nak datang tak bagitahu?..kalau tak boleh la Adam jemput ibu dekat rumah". Adam bersuara setelah selesai mengangkat semua barang.

Sofiea berlalu ke dapur ingin membuat air untuk ibu mertuanya itu.

"Takpayah la Adam, nanti ibu susahkan Adam pulak lagipun senang je naik teksi bukan ibu tak pernah datang sini pun" Puan Aini menjawab laju.

Sofiea datang bersama sedulang air minuman dan sedikit biskut kering.

"Ibu, Sofi mintak maaf ya..Sofi tak buat lagi sarapan untuk pagi ni ..ibu tunggu kejap ya nanti Sofi masakkan nasi goreng" Sofiea menjawab perlahan.

"Hisshyy..tak payah la susah-susah Sofi, ibu dah makan dah dari rumah tadi, sekarang pun kenyang lagi".

Puan Aini tersenyum lembut melihat menantunya itu. Sungguh lemah lembut Sofiea dimatanya. Bertuah sungguh anaknya Adam.

"Adam ni mesti baru bangun tidur kan? Puan Aini memandang anak lelaki bongsunya itu.

Adam hanya tersengih mendengar pertanyaan ibunya itu

"Mana ada ibu, Adam tolong Sofi kemas rumah la pagi ni, mana ada bangun lambat",.

Adam mula memuncungkan bibirnya manja.

Seraya itu mata Adam sempat menjeling wajah Sofiea yang ketika itu juga memandangnya.

"Tolonglah sangat Adam oiii", Sofiea mengomel dalam hati.

Jelingan tajam dihadiahkan kepada Adam ketika itu.

Adam hanya tersengih mengingati perbuatannya diatas katil sebentar tadi.

"Sikit je lagi, kalaulah ibu tak datang tadi ,dah lama dah aku kiss lagi wanita dihadapannya saat itu."gumam Adam dalam hati.

"Yerla tu tolong, ibu kenal sangat dengan Adam ni kalau sehari tak mengacau tak sah", betulkan Sofi?

Puan Aini bertanya lembut kepada menantunya yang dari tadi hanya diam saja.

Kenal benar dia dengan anaknya yang sorang ini.

Sofiea hanya tersenyum saja melihat keakraban anak beranak itu.

Bila Adam bersama ibunya jelas terserlah sikapnya yang seperti anak emak dan manja tetapi bila dengan orang lain terserlah sikapnya yang tidak banyak bercakap dan serius.

"Takpe ni hah..ibu ada buat kuih sikit sebelum nak datang sini.",Puan Aini mengeluarkan bekas tupperware di dalam beg yang dibawa tadi.

"La susah-susah je ibu", Sofi membalas laju

"Tak ada susahla..lagipun senang je buatnya. Lepas subuh tadi ibu buat, lagipun  ni kuih kegemaran Adam",.

"Sayangg ibu...Adam memeluk bahu ibunya erat lantas tangannya mengambil kuih yang berada di atas meja saat itu.

En Doktor VS Cik NurseWhere stories live. Discover now