Khairul menghulur tangannya kepadaku. Aku menyambut dan mencium tangannya.
Aku dan dia telah tiba di rumah baba dan kami baru sudah solat asar berjemaah.
Khairul mengusap kepalaku dengan lembut. Senyuman tak lekang dibibir.
Aku mengangkat wajahku dan memandangnya. Dia melemparkan senyuman nipis kepadaku.
"Apa?" Soalku pelik. Ni sengih-sengih ni ada benda la tu yang dia nak.
"Cerita dekat abang apa dah jadi tadi. No missed!" Khairul kembali serius. Dia merenung ke arah mataku.
Aku memandang ke arah lain. Aku nak cerita apa dekat Khairul? Tak ada benda penting pun tadi.
"Sayangggg.. pandang sini." Khairul memegang daguku untuk mengangkat wajahku suoaya memadang ke arahnya.
Aku hanya menurut.
"Cerita dekat abang. Dee tak bagitahu lagi ya, hubungan kita dekat kawan-kawan Dee?" Soalan Khairul membuatkan lidahku kelu.
Nak angguk ke geleng?
"Emm. Tak." Jawabku ringkas.
Khairul menghela nafas. Kemudian dia menarik aku ke arah katil. Kami duduk di birai katil. Songkok dikepalanya dibuka dan diletak di atas katil. Bersebelahan kami.
"Kenapa tak bagitahu lagi? Takut? Malu? Hmm?" Khairul terus menyoalku.
Sempat aku membuka telekungku dan lipat alar kadar. Kemudian diletak di sebelah songkok Khairul. Rambut yang terjuntai di dahi dibiarkan.
Aku berpaling ke arahnya. Pipinya aku usap dengan lembut.
"Dee bukan taknak bagitahu tapi tak bersedia lagi lah. Lagipun Dee masih budak sekolahkan? Tapi nanti resepsi kita, Dee ajak kawan-kawan Dee. Sampai bila nak sorok pasal hal ni kan?" Aku meraih tangannya dan memegang dengan erat.
Khairul membalas pemeganganku. Dia kuntum senyum dan mengangguk perlahan.
"Bagusla kalau macam tu. Jomlah turun. Umi nak bagi surprise kat Dee tu."
Aku mengangguk dan segera bangun dan menyimpan telekung sembahyang ditempatnya dan menghampiri meja solek.
Rambut yang separas pinggang disisir rapi kemudian di ikat ekor kuda. Khairul sudah menghilang disebalik pintu. Aku memandang penampilanku di cermin. Baju t-shirt lengan panjang berwarna biru dan seluar traksuit. Sempoi but comel. Gituw.
Setelah berpuas hati dengan penampilanku. Aku turun ke basah dan menghampiri baba dan umi yang berada di laman.
Aku melihat baba, umi dan Khairul sedang berehat di kerusi yang tersedia di laman. Aku memeluk umi di belakang.
"Umi!"
"Hey menantu umi baru muncul. Meh duduk sini." Umi menepuk kerusi disebalahnya.
Aku duduk di sebelah umi.
"Baba dengan umi sihat?" Sapaku sopan.
"Sihat orang tua macam mana Reen. Macam nilah kitaorang." Kata baba dengan mesra.
Aku tersenyum manis mendengar balasan baba.
"Ehem. Baba dengan umi ada apa nak jumpa kitaorang harini?"
"Amboi! Takkan umi nak jumpa anak menantu umi pun tak boleh? Kamu berdua ni dahlah jarang jenguk kami tau." Umi menayang muka sedih.
Aku memegang tangan umi.
"Kitaorang bukan taknak jenguk tapi Reen sibuk belajar. Nak exam SPM kan? Lagi 2 minggu, umi." Jelasku sambil memujuk umi. Senyuman diberi kepada umi.
YOU ARE READING
SUAMIKU USTAZ KOREA (COMPLETED)
RomanceFirst story by najwain: WARNING: * CLICHE AND CRINGE STORYLINE :) * Nama watak utama bertukar atas sebab tertentu. Khairi = Khairul Natrah = Aireen Nadhirah SIPNOPSIS Khairul telah memendam perasaan sukanya terhadap Nadhirah 7 tahun yang lalu. Mere...