7 | Bola (2)

152 20 0
                                    

Lupakan soal 'dia'.

Apa yang penting sekarang...

"Akak! Jaga-jaga!"

Nyaring suara kanak-kanak seusia 10 tahun kedengaran. Sedar tak sedar, wajah aku menjadi sasaran satu bola sepak. Spontan mata terpejam.

Satu saat.

Dua saat.

Tak sakit.

Celik saja mata, kelihatan bola itu berhenti lebih kurang empat inci dari wajah aku. Siapa lagi yang menyambut dan menyelamatkan aku kalau bukan lelaki tadi.

"Lain kali hati-hati sikit!" jeritnya memberi pesan sebelum bola tadi dibaling kembali ke arah mereka.

Ucapan terima kasih yang agak riang tidak berbalas.

"Kau tak a-"

"Tengok tu. Lincah betul diorang rebut bola, kan?" pintasku.

Dengan raut aneh, dia mengangguk tanda mengiakan. Tangannya naik membetulkan cap biru yang tersarung secara terbalik di kepalanya.

"Lelaki memang sukakan bola, weh. Bahagia aje rasa bila team pass bola dekat aku, lepas tu aku sepak sekuat hati sampai gol."

Nampaknya cerita mula rancak.

"Kalau nasib tak baik, bola tu keeper yang dapat."

Aku mengangguk faham. Bukan faham soal ceritanya, tapi faham dari sudut lain. Sudut yang mungkin dia sendiri tak pernah terfikir.

"Kadang-kadang manusia ni diperlaku macam bola juga."

Sebaris ayat yang terlahir dari mulut aku menyentakkannya.

"Boleh sepak sesuka hati. Adakalanya sepakan sampai ke target. Adakalanya juga akan disambung oleh 'dia'," sambungku lagi.

Perit, tapi inilah realiti. Siapa saja yang mampu menghalang lumrah kehidupan? Kita bukannya hidup di dunia kayangan yang penuh dengan fantasi dan cerita dongeng.

"Cukuplah. Aku nak balik."

Tapak kasut mula menjejak tanah. Juntaian tudung yang jatuh disangkut semula ke bahu kanan. Langit mula gelap. Mungkin akan hujan sebentar lagi.

Satu langkah demi satu langkah aku menjauh. Apa yang aku dapat ya, hari ini?

Dengar suara dia.

Dan...

Dapat analogi yang baru.

Wajahnya pula memang tidak dipandang sejak tadi. Tak mengapalah.

Tiba-tiba terdengar derapan kaki yang semakin mendekat dengan aku.

"Perlu kau tahu satu hal, Aurora. Setiap pemain bola sepak pasti akan membuat banyak tendangan pada bolanya, tapi di pengakhiran... hakikat tak akan berubah. Bola tu tetap akan menjadi bola kesayangannya walau ada insan lain yang iri."

BUM!

Bahu terhinjut sedikit.

Kilat.

Rintikan hujan terasa jelas di wajah.

Pemilik suara itu melintasi aku. Pemergiannya hanya mampu dihantar dengan pandangan sayu. Ya, aku pandang.

Pilu.

Hujan adalah kegemarannya. Dan dia tidak menanti di bawah awan gelap demi itu. Samalah seperti selalu.

Bola adalah kesukaannya. Aku pusing ke belakang, memandang kanak-kanak yang berlari berteduh di bawah pondok tadi.

Bukan semua.

Tidak.

Ada dua kanak-kanak yang sedang mencangkung di tepi pondok, membiarkan diri dibasahi air hujan. Salah seorang dari mereka memeluk erat bola.

"Tak lebat sangatlah. Kalau lebat, boleh aku mandikan bola kesayangan aku ni."

Mata aku terkerdip.

"Cantiklah bola kau. Kalau aku nak pinjam, boleh?"

"Tapi..."

"Kita kan kawan! Lagipun kau dah ada dua bola dekat rumah." Suara itu agak mendesak.

Hujan mula turun dengan lebatnya, membasahi bumi Malaysia. Percakapan mereka tidak lagi kedengaran dengan jelas. Yang pasti, aku mula keliru.

Aduhai, hati. Janganlah terlalu rumit.

-251118-

SUDUTWhere stories live. Discover now