"MORNING!"
Hayy Mikael angkat wajah memandang gadis berdarah kacukan yang sedang tercegat di hadapannya. Kepala diangguk sekali seraya tersenyum tipis. Laptop yang berada di atas ribanya kini diletakkan di atas bangku, di sisinya.
"Macam mana hari-hari you kat sini, Hayy? Okey ke?" soal Evelyn setelah dia melabuhkan punggung di sebelah lelaki itu.
"Alhamdulillah... You?"
"Kenapa I pulak?" soal Evelyn seraya tertawa kecil.
"I okey je... don't worry," jawab Evelyn akhirnya setelah lama dia berdiam.
"Betul, you okay? Kalau ada apa-apa nak cerita, cerita aje kat I. Wanna talk? Wanna share? I sudi dengar," tutur lelaki lembut.
Evelyn tersenyum seraya menggeleng laju. Walau jauh di sudut hatinya sedang sarat menanggung rindu pada kedua-dua orang tuanya yang baru saja pergi menghadap ilahi 3 bulan yang lepas. Dengan keadaan kakak sulungnya yang lumpuh akibat kemalangan, buatkan Evelyn terpaksa menguatkan semangat walau yang tersisa hanyalah secebis harapan untuk kembali ceria seperti dahulu kala.
"Tak, I okey. You tu, okey ke tak?"
Faham akan soalan Evelyn, Hayy Mikael akhirnya mengangguk mengiyakan.
"Alhamdulillah..."' ucap Evelyn. Riak wajahnya jelas kelihatan lega. Begitu juga Hayy Mikael.
"Oh, Hayy. Sorry, got to go. I ada temu janji dengan Rezza. Hope to see you again, signore!" tutur Evelyn yang sudah bangun ingin berlalu dari situ.
"ITU, mamat tulah yang aku cerita dekat kau haritu," beritahu Armell sambil badannya terbongkok menyorok di sebalik pokok besar yang agak jauh dari lelaki yang dia maksudkan itu.
Bella kecilkan mata. Susuk tubuh lelaki yang sedang duduk di atas bangku itu menjadi perhatiannya.
"Mamat yang kau cerita waktu kau dengan dia kena kejar dengan anjing haritu ke?" duga Bella.
"Ha'ah, dialah. Tu, nampak tak perempuan yang duduk sebelah dia tu? Aku rasa tu girlfriend dia," duga Armell.
Mata Bella kini beralih pada susuk tubuh perempuan yang dimaksudkan Armell. Dari pandangan sisi, gadis itu memang cantik. Tak dinafikan gadis yang berada di sebelah lelaki itu memang sangat cantik! Wajah berdarah kacukan.
"Aku rasakan, mamat tu pun kaki clubbing jugak lah. Muka macam buaya land aje."
"Ish, kau ni! Tak baiklah. Kau pernah nampak dia pergi tempat-tempat macam tu ke?" Berkerut dahi Bella tanda tidak setuju.
Armell mencebik. Bahu dijungkit selamba.
"Memanglah tak. Tapi manalah tahu kan? Tengok awek dia tu, boleh tahan seksi juga."
"Suka hati dialah, Mell. Bukan masalah aku dan bukan masalah kau juga. Buang masa. Ada baiknya, kita balik, malam ni party. Lagi seronok!" cadang Bella.
Sememangnya rutin mingguan mereka jika ingin melepaskan stress, satu tempat. Tak lain tak bukan, kelab malam.
"Malam ni?"
"Yes!" Jawab Bella riang.
"Tapi kejaplah, aku nak tengok—"
Terhenti bicara Armell saat melihat bangku yang tadinya sedang diduduki lelaki itu sekarang sudah kosong.
"Tengoklah, I pun nak tengok jugak. You tengok apa?"
"Tu ha, dah hilang dah mamat tu," suara Armell berkata selamba sebelum otaknya mencerna suara garau yang tiba-tiba memotong bicaranya sebentar tadi.
Armell terpempan. Terkaku. Terkelu. Belum pusing lagi, dia dah dapat hidu bau minyak wangi Dior Sauvage yang memang sudah tidak asing lagi baginya.
"You buat apa ni? You skodeng I ke?" Hayy Mikael masukkan kedua-dua belah tangan ke dalam poket. Gaya santai. Wajah gadis yang berada di hadapannya dipandang seketika cuma sebelum pandangannya dibuang ke arah orang ramai yang sedang lalu lalang di situ.
Selang beberapa saat, pandangannya dialih semula ke arah gadis itu. Senyuman sinis tersungging di bibir. Namun hanya untuk seketika cuma. "You skodeng I eh?"
"Eh tak! Mana ada." Armell menggeleng laju.
Bella yang berada di sebelah turut menggeleng laju. Lengan Armell disiku perlahan.
Hayy Mikael sepetkan mata. Seolah-olah meragui akan jawapan gadis itu.
"Kalau bukan skodeng, you buat apa? You ni sebenarnya gatal kan?"
"Hey! Skodeng apa bendanya? Cakap tu bagi elok sikit eh, cili mulut tu karang baru tau!" tegas Armell. Jari telunjuk ditunding rapat pada wajah lelaki itu.
Hayy Mikael cebik bibir. Bukannya dia tak nampak. Sewaktu Evelyn berlalu tadi, dia sudah nampak dua orang hamba Allah yang terjenguk-jenguk di belakang pokok besar ini.
"You ingat I tak tau yang you berdua ni bergosip pasal I? Betul tak?" duga Hayy Mikael. Tangan naik bersilang di dada. Gaya santai lagi.
Armell kerut dahi. Dia toleh memandang Bella. Kening diangkat dan dibalas dengan jongkitan bahu..
"I tahu yang you ni sebenarnya ada hati dengan I kan, betul tak? Ada pen tak?"
"Pen? Buat apa?" Armell kerut dahi.
"Bukan nak sign?" Hayy Mikael tersengih sumbing. Tidak menyesal dengan soalan sebegitu rupa. Tak rasa macam nak tarik balik pun kata-kata itu.
Soalan Hayy Mikael itu buatkan dahi Armell berkedut seribu. Tubuh tegap itu dipandang atas bawah.
"You ni kuat juga perasan ya?" Armell pusingkan bola mata.
Hayy Mikael tertawa lucu seraya kepala digelengkan perlahan.
Armell ketap gigi. Nafas ditarik sedalam yang boleh lalu dihembus perlahan. Dia berdeham kecil seraya tersenyum manis sebelum mengutarakan ayat-ayat yang bakal keluar dari mulutnya sebentar lagi.
"Untuk pengetahuan you... I, Armell anak Tan Sri Hazahar, tak pandang lelaki yang attention seeker macam you ni, ya? I tak suka lelaki melayu."
Hayy Mikael ketawa lucu. Ternyata cinta antara dua darjat itu sebenarnya memang wujud. Rupanya masih ada manusia yang cetek akal. Sementelah dia juga bukan orang biasa-biasa.
"Jangan cakap macam tu, bangga dengan pangkat dan harta yang kita ada sekalipun bukannya boleh bawak masuk kubur. Semuanya pinjaman semata-mata. Boleh jadi I ni pun Allah hadirkan sebagai pinjaman kepada you. Buatnya nanti Allah jodohkan you dengan I macam mana? Siapa yang susah? You jugak..."
Armell tergelak sinis.
"In that case, balik nanti I nak berdoa. Nak mintak supaya dijauhkan jodoh gila macam you ni."
Hayy Mikael diam tak bersuara. Wajahnya masih tenang seperti tidak terkesan langsung dengan kata-kata gadis itu. Malah, dia hanya tersenyum tanpa sebarang bicara.
"Bella, jom!" Lengan Bella ditarik lalu mereka berlalu pergi dari situ sambil diekori anak mata Hayy Mikael.
"Jual mahal..."
YOU ARE READING
BUKAN YANG PERTAMA
RomancePernah tak kau nak tinggalkan seseorang, tetapi sebenarnya kau sendiri tak nak berpisah. Dan kedua-duanya masih sayang. Namun keadaanlah memaksa kau mengakhiri semuanya. Dan saat semuanya berakhir, kau teringin balik semula. Tapi kau takut dikecewak...