Part 5

172 10 14
                                    


Dua pinggan nasi goreng telur mata lembu sudah terhidang di atas meja makan. Kak Rozie mengajak aku makan tengah hari di warung kubur bersebelahan bangunan lama.

“Hang dah pikiaq masak-masak nak berhenti kerja?” Tanya Kak Rozie bila melihat aku berdiam diri. Aku cuba menyusun kata-kata menjawab pertanyaan Kak Rozie.

“Ya kak, saya nak bagi surat perletakkan jawatan pada Encik Nazril.”

“Alahh, awat lagu tu Eyza? Hang kerja tak sampai setahun kenapa nak berhenti? Japp, hang nak lari dari Encik Nazril ka? Tebak Kak Rozie.

Nasi goreng ku jamah sikit. Lidahku berasa pahit untukku telan nasi goreng yang kelihatan dari pandangan mata sedap memandang. Namun berlainan pula bagi aku.

“Saya rasa sedih sangat kak, Tengku Sara tiba-tiba hina saya tuduh saya perampas tunangan dia. Saya tak sangka Encik Nazril jatuh cinta dengan orang seperti saya. Lebih baik saya berhenti kerja daripada saya berterusan jadi mangsa keadaan.” Aku meluahkan semuanya semua apa yang terbuku dalam hatiku. Hati ini sudah sarat menerima cemuhan masyarakat sekeliling.

“Akak kagum hang Eyza. Hang tak dak terkejar-kejar bos tu. Sapa-sapa yang dapat hang memang kira beruntung! Patut bos jatuh cinta kat hang. Hang tak macam perempuan kat luar sana ramai yang materialistik. Hang kalau nak taw, Encik Nazril dulu dengan sekarang banyak perbezaan. Dulu punya kaki perempuan, kaki mabuk, kaki singa! Tapi akak perasan sejak hang kerja sini tak dak dah bawak perempuan keliling pingang selain dari hang ja...”

Air milo ais di dalam gelas juga telah tinggal separuh ku sedut. Nasi goreng masih berbaki. Aku masih membisu cuba berfikir untuk berbalas kata-kata Kak Rozie.

“Eyza, akak nak mintak maaf kat hang. Mulut akak banyak bergosip tentang hang. Jaja citar hang sana sini. Maafkan akak ya.” Kedua-dua tanganku digenggam erat.

“Kak, saya dah lama maafkan akak. Saya tak berdendam sikit pun kat akak.” Aku melakar senyuman.

“Fuhhh... baguslah. Lega hati akak. Hang tu jangan lupa kat akak nohh, ada masa free kita jumpalah. Hari ni hang tak payah bayaq satu sen. Semua akak belanja. Mudah-mudahan hang tak jadi berhenti kerja. Aminn... Nanti akak tak dak orang nak buli.” Kak Rozie berseloroh.

Aku tergelak kecil melihat gelagat Kak Rozie. Sayang juga Kak Rozie pada aku ya!

Dalam pada masa itu, telefon bimbit milik Kak Rozie berbunyi minta diangkat. Kak Rozie meraba ke dalam beg tangannya bagi mencapai gajetnya yang terperosok jauh.

“Hello, ouhh bos. Ya... Eyza ada ja ni. Kami baru on the way nak pi pejabat lani.” Kak Rozie berkerut mukanya memandangku.

“Apa bos?!  Yala, bos saya bagitaw Eyza.” Suara Kak Rozie kendengaran terkejut.

“Hang pasai apa off phone Eyza? Berpuluh kali Encik Nazril call hang!” Cepat-cepat aku mendapatkan telefon bimbitku. Aku lantas menepuk dahi. “Allah! Kak, phone saya tak ada bateri. Kenapa ni akak? Encik Nazril cakap apa?” Soalku ingin tahu.

“Okey... lani hang tarik nafas dalam-dalam... bawak bertenang... bos bagitaw akak, ayah hang lani ada kat hospital... ayah hang jatuh dalam bilik air. Baru ja tadi kawan hang call hang, tapi hang tak dak jawab.” Jelas Kak Rozie.

Terkejut besar aku mendengar berita yang disampaikan oleh Kak Rozie. Serasa gugur jantungku. Ya Allah, apa lagi dugaan yang akan bakal menimpaku.

“Apa? Allahuakbar! Akak, jom kak kita masuk ofis.” Pintaku bernada sayu. Aku gelisah sungguh. Walau apapun, dalam dunia ini hanya ayah perlindung aku. Selamatkan ayahku ya Allah.....

.....

“Tak mengapa Encik Nazril, saya boleh naik bas. Tak payah susah-susah nak hantarkan saya.” Tegas pendirianku.

Mengharap Sebuah KebahagiaanWhere stories live. Discover now