Pintu wad vip ditolak kasar. Daniel masuk dan di ikuti oleh dahyun di belakang daniel.
Sekujur badan yang lemah baring di katil hospital di pandangnya. Tuan kang tidak sedarkan diri.
"Daniel."tegur pembantu lee sambil menepuk bahu daniel.
"Macam mana boleh jadi macam ni?"tanya daniel. Matanya masih memandang tuan kang.
"Mari kita cakap dekat luar."ujar pembantu lee. Daniel bersetuju lalu mereka keluar dari bilik tersebut.
Dahyun pula mendekati tuan kang yang berbaring lemah diatas katil. Dia duduk disisi tuan kang. Tangan tuan kang digenggam erat dan pandangannya beralih kepada wajah pucat tuan kang.
"Appa. Appa kena kuat. Appa tak boleh macam ni. Appa sendiri cakap dengan dahyun yang appa rindu daniel yang dulu. So appa kena kuat."ujar dahyun. Air matanya mengalir deras. Permukaan tangan tuan kang dibawa ke mulut dahyun.
Dahyun memgucup lembut sambil memejamkan mata.
~Skip~
"Macam mana dia boleh jadi macam ni?"tanya daniel kepada pembantu lee.
Pembantu lee tidak menjawap. Malah di membuka cermin matanya dan meraup kasar wajahnya. Daniel masih lagi menunggu jawapan.
"Tuan kang ada kanser tulang. Dan sekarang dia di tahap 3."jawap pembantu lee dan wajahnya di tunduk.
Daniel tergamam akan jawapan itu. Seolah-olah ada batu yang menhempapnya.
"Se..se..sejak bila?"tanya daniel lagi.
"Dah lama dia menghidap. Dan dia dapat tahu masa hari jadi kamu yang ke-9. Masa tu dia pesang di office. Dan uncle yang bawa dia ke hospital."pembantu lee berhenti.
"Dan doktor mengesahkan dia menghidap kanser tulang. Uncle cuba untuk bagitahu kamu but tuan kang yang halang. Dia tak nak kamu dan mediang puan kang risau. Tapi lain yang jadi. Dia seboleh nak balik rumah but pihak hospital tahan dia."sambung pembantu lee.
Daniel tergamam. Dia tak tahu apa nak di katakan. Dia terus bersandar di dinding dan terduduk di lantai hospital.
"Appa daniel dah nazak sangat. Dia bukan abaikan daniel tapi dia tak nak daniel risaukan dia. Dan masa mediang puan kang mati pun dia salahkan diri dia. Walaupun ia berpunca dari kamu niel."
Sekali lagi daniel. Dia seolah-olah tidak percaya apa yang dia dengar dari mulut pembantu lee.
"Da...d...dari niel sendiri?"tanya daniel tergagap-gagap. Pembantu lee tak menjawap hanya balas dengan anggukan.
"Melalui cctv dari rumah tu. Niel yang tolak lilin kek tu. Tu punca kebakaran rumah niel."terang pembantu lee. Daniel meraup wajahnya dengan kasar.
"Tuan kang sanggup niel salahkan dirinya daripada daniel rasa bersalah. Dia tak daniel menderita apa yang daniel lakukan."
Daniel diam tak terkata. Air matanya mula membasahi pipinya. Dia menunduk kepala dan menangis teresak-esak.
Dia mula rasa menyesal dengan apa yang dia lakukan. Dia menuduh appanya sendiri tanpa usul periksa.
Pembantu lee mula menyamakan dirinya denfan daniel yang duduk di hadapannya. Kedua bahu daniel diusap lembut.
"Niel, uncle harap kamu gunakan masa yang ada ni dengan bahagiakan dia? Uncle tak nak kamu menyesal nanti. Please daniel buat kali terakhir."ujar pembantu lee memberi kata semangat.
Daniel masih lagi dengan tangisannya. Wajahnya masih ditundukkan.
~Skip~
Dahyun masih lagi menunggu daniel dan pembantu lee di dalam bilik wad yang di duduki oleh tuan kang. Tangan tuan kang di genggam erat seolah-olah tidak mahu melepaskannya.
Kadang-kadang tangan tersebut diusap lembut. Sedang leka dahyun mengusap lembut tangan tuan kang, tuan kang sedarkan dirinya.
Dahyun perasan mula mendekati tuan kang.
"Appa? Appa okey? Kejap dahyun panggilkan doktor?"dahyun mula melepaskan tangan tuan kang. Namun, tuan kang menghalangnya.
"Tak. Appa nak kamu kat sini dengan appa. Temankan appa."ujar tuan kang dengan suara perlahan.
Dahyun memganggukkan kepalanya menandakan setuju. Dia duduk balik semula diatas kerusi.
"Why? Why appa sembuyikan semua ni?"tanya dahyun. Tuan kang diam hanya membalas senyuman.
"Selama ni appa tanggung seorang diri. Niel anak tak guna kan? Biarkan appa memderita and seksa seorang diri malah itu semua salah niel kan?"sambung daniel.
"Niel tak buat salah. Appa tak nak niel menanggung semuanya. Appa buat semua ni sebab appa sayang niel. Dan appa tak rasa niel anak tak guna."kata tuan kang memujuk daniel.
"Niel minta maaf appa. Mulai hari ini niel jaga appa. Okey."kata daniel. Tuan kang hanya mengangguk menanda setuju.
Daniel terus mendekati tuan kang dan memeluk erat. Tuan kang membalas pelukan daniel. Daniel mula menangis di bahu tuan kang.
Dahyun di sisi jyga memgalir air mata. Dia terharu kerana hubungan daniel dan tuan kang dapat dibaik semula. Tanpa memunggu lama dia juga memeluk dua insan di hadapannya. Mereka berpelukan dalam waktu yang lama melepaskan rindu yang terpendam.
YOU ARE READING
Mangsa atau Kasih??? [KANG DANIEL]
Fanfiction[On going] "kau nak apa dari aku hah? " dahyun "aku nak kau jadi mangsa buli aku." daniel. Namun mereka disatukan atas sebab keluarga. "Kau ingat aku kahwin dengan kau sebab aku suka kat kau ke? Sorry lah aku buat semua ni sebab appa aku cabar aku...