AKU YANG DULU TIDAK PERNAH MEMIKIRKAN APA YANG AKAN TERJADI DENGAN SETIAP PERBUATAN KU...........KISAH KU INI BERLAKU HAMPIR 5 TAHUN LEPAS,AKU SEWAKTU ITU BERKHIDMAT DENGAN BADAN KERAJAAN...HENDAK DI JADIKAN CERITA SEWAKTU AKU SEDANG BERTUGAS DI SEBUAH DAERAH DI NEGERI SABAH...AKU TELAH BERKENALAN DENGAN SEORANG GADIS YANG BAGI KU CUKUP SEMPURNA......DAN KELUARGANYA JENIS YANG OPEN.....HAMPIR SETIAP HARI AKU DI RUMAHNYA.......MAKAN MINUM DI SANA.....DAN SETIAP MASALAH KU DAN DIA KAMI KONGSIKAN BERSAMA.............PERKENALAN KAMI HAMPIR 2 TAHUN....DAN PADA SATU MASA SATU KEJADIAN YANG TAK AKAN AKU LUPAKAN SEUMUR HIDUP KU...........................................NAK DI JADIKAN CERITA PADA MASA ITU AKU KE LUAR KAWASAAN ATAS SEBAB KERJA,DAN KERANA TUGAS HAMPIR 1 BULAN AKU DI SANA...DAN SETIAP MALAM SEPERTI MALAM2 BIASA KAMI BERHUBUNG HINGGA KE SUBUH...DAN PADA SUATU PAGI 1 SMS MASUK KE FON KU"TOLONG JANGAN HUBUNGI@JUMPA SAYA LAGI...PENIPU" DENGAN RASA TERKEJUT DAN KELIRU AKU CUBA CALL C DIA...HAMPIR 50KALI KU CUBA TAPI TIADA 1 PUN HASILNYA...AKU HAIRAN KENAPA TIBA2 C DIA SMS AKU BEGITU.....SETELAH TAMAT TUGAS KU AKU DI BERI CUTI SELAMA 1 MINGGU....TANPA BERFIKIR PANJANG AKU TERUS KE RUMAHNYA....DENGAN PERASAAN HAMPA AKU MENDENGAR MAKLUMAT DARI ADIKNYA BAHAWA C DIA SUDAH PERGI KE SATU TEMPAT DI SABAH YANG MEMAKAN MASA SELAMA 1 HARI PERJALANAN MENGIKUT KAKAK SAUDARANYA KERJA,AKU PULANG DENGAN PERASAAN SEDIH,HAMPA,KELIRU DAN TERTANYA2...APA SALAHKU,SEHINGGA DENGAN TIBA2 SEMUA PERHUBUNGAN KU DENGAN C DIA TERPUTUS....AKU TERFIKIR UNTUK MENCARI C DIA DISANA...TAPI APAKAN DAYA KERANA TUGAS AKU PENDAMKAN HASRATKU....SELAMA HAMPIR 4 BULAN AKU TERNANTI2 KHABAR DARI C DIA...SEHINGGA PADA SUATU PAGI SEORANG SAHABAT KU MENEGUR AKU..."BRO NANTI MALAM KAU TEMANKAN AKU YA PERGI KENDURI KAHWIN KAWAN KU POLIS PENJARA"DENGAN SELAMBER AKU JAWAB OK......SETELAH SIAP KERJA KAMI AKU PUN BERSIAP JAM LEBIH KURANG MENUNJUKKAN JAM 5.30PM....AKU DAN KAWAN KU TERUS KE TEMPAT YANG DI TUJU DALAM PERJALANAN HATI KU BERDEBAR DAN BERTANYA KENAPA JALAN KE RUMAH C DIA KAMI LALU?SETELAH SAMPAI TEMPAT YANG DITUJU JANTUNG KU BAGAIKAN GUGUR...TAPI KU TABAHKAN HATI UNTUK MELIHAT SIAPA YANG MENJADI RAJA SEHARI DI RUMAH ITU......6 LANGKAH KE HADAPAN DUNIA KU RASA GELAP,SUASANA DI SANA KU RASA SUNYI SETELAH AKU MELIHAT C DIA SEDANG DUDUK DI ATAS PELAMIN BERSAMA JEJAKA YANG TIDAK AKU KENALI....DEMI UNTUK MENJAGA MAJLIS ITU AKU DIAMKAN DIRI KERANA AKU INGAT JASA KEDUA ORANG TUANYA YANG TAK PERNAH MENGELUH YANG DULUNYA AKU SELALU DI RUMAH C DIA,MAKAN MINUN DI SANA...HAMPIR 20MINIT FIKIRAN KU TERBANG TAK TAHU KEMANA...DAN TIBA2 AKU DI KEJUTKAN OLEH ADIK PERAMPUAN C DIA..."AIK ABANG NAPA TAK PI JUMPA KAKAK?NAPA X MAKAN?"AKU SEOLAH2 DI PUKAU DENGAN TANPA NIAT AKU MENJAWAB"NAPA DIA BUAT AKU MACAM NI?"MUNGKIN ADIKNYA FAHAM PERASAAN AKU LALU DIA MENCERITAKAN NAPA KAKAK PILIH LELAKI TUE SEDANGKAN BARU 2 BULAN LEBIH KENAL...PADA HARI ABANG DI SANA ADA SEORANG PERAMPAUAN DAN SEORANG ANAK KECIL DATANG KE RUMAH KAMI MENANGIS2....DAN MELARANG KAKAK MENERUSKAN HUBUNGAN DENGAN ABANG PERAMPUAN ITU KATA DIA ISTERI ABANG...SIAP DI BAWA SIJIL KAHWIN LAGI BUKTI YANG DIA ISTERI ABANG,KAKAK BETUL2 KECEWA DENGAN HAL ITU TERUS IKUT KAKAK SEPUPU KAMI KERJA DI SANA.....PADA MASA ITU AKU RASAKAN MACAM MAHU SAJA AKU LETUPKAN DUNIA NI....TANPA BERKATA SEPATAH APA PUN AKU TERUS MELANGKAH KE LUAR DARI MAJLIS ITU.....KENAPA AKU DI LAKUKAN BEGITU?SIAPA PERAMPUAN ITU?AKU TERUS TERTANYA2............KEJADIAN ITU TELAH BERLALU HAMPIR 5BULAN..DAN KEPUTUSAN PERMINDAHAN KU KE LAIN TEMPAT TELAH DI LULUSKAN.....PADA TARIKH AKU BERPINDAH AKU DIKEJUTKAN BAHAWA SEORANG KAWAN KU TELAH TERLIBAT DENGAN KEMALANGAN...ATAS DASAR PERSAHABATAN,RAKAN SEPERJUANGAN AKU TERUS KE HOSPITAL BESAR....SAMPAI AKU DI HOSPITAL SEKALI LAGI AKU DIKEJUTKAN SETELAH AKU MELIHAT ADA C DIA,SUAMINYA,AYAHNYA,IBUNYA DAN ADIK2NYA SEMUA DI LUAR BILIK KECEMASAN....AKU TERUS BERJUMPA DENGAN AYAH,IBU C DIA TANDA HORMAT AKU,,,AKU TIDAK HAIRAN NAPA KELUARGANYA DI SANA KERANA KAWANKU YANG KEMALANGAN ITU KEKASIH ADIK C DIA......YANG AKU HAIRAN KENAPA??KENAPA??KENAPA?? C DIA TERNAMPAK AKU TERUS MEMELUK AKU DAN MINTA MAAF SAMBIL MENANGIS,SETELAH HAMPIR 1 JAM AKU DI SANA DAN AKU TAHU SEBABNYA C DIA KENAPA MINTA MAAF PADA KU....BAGAIKAN MAHU SAJA AKU TAMATKAN RIWAYAT KAWAN KU YANG SEDANG TERBARING TIDAK SEDARKAN DIRI DI ATAS KATIL TU...TAPI AKU MASIH WARAS AKU HANYA MAMPU BERSABAR DAN BERDOA.RUPA2NYA INI SEMUA ANGKARA KAWAN KU ITU MEMFITNAH AKU SUPAYA AKU PUTUS HUBUNGGAN DENGAN C DIA,,,SANGGUP MENGUPAH ORANG DENGAN BAYARAN RM1000.00 SEMATA2 DIA TERPIKAT DENGAN C DIA...SEDANGKAN DIA KEKASIH ADIK C DIA.....AKU MERASA KESAL KENAPA KAWANKU SANGGUP LAKUKAN ITU....KENAPA C DIA TERUS PERCAYAKAN FITNAHAN ITU TANPA PERIKSA....KENAPA BARU SEKARANG AKU TAHU CERITA SEBENARNYA?ALLAH SWT MAHA ADIL....MAHA MENGATAHUI....AKU PASRAH...CUMA YANG AKU KESAL KESILAPAN KU MEMPERCAYAI SEORANG MANUSIA YANG BERGELAR KAWAN...SAHABAT...TEMAN SEPERJUANGAN.........DAN SEMENJAK ITU AKU TIDAK LAGI DENGAR KHABAR BERITA DARI C DIA DAN KELUARGANYA.........SEKARANG AKU BAHAGIA DI TEMPAT BARU KU......TAPI KENANGAN SAAT2 INDAH AKU DAN DIA TIDAK AKAN TERPADAM SELAGI AKU MASIH BERNAFAS...BIAR LA KENANGAN ITU DI DALAM HATI KU SELAMA-LAMANYA...AKU DOAKAN AGAR C DIA KEKAL BAHAGIA BERSAMA SUAMI...DAN KELUARGANYA DI LINDUNGI ALLAH SWT....AMIN.... (SELESAI)