Küresel ısınma, atmosfere salınan gazların neden olduğu düşünülen sera etkisinin sonucunda; Dünya üzerinde yıl boyunca görülen ortalama sıcaklıklardaki artışa denir.
Bilim insanları dünya yüzeyinin her 40 yılda 1°C (1 santigrat derece) ısındığını öne sürmektedirler. Yüzyılda 2,5°C (iki buçuk santigrat derece) kulağa çok gelmiyor, ama son 10000 yılda iklimler "en az" elli kez değişmiştir.
Dünya'nın iklim değişiklikleri doğaldır, fakat son yüzyıldaki küresel ısınma doğal bir olay olarak açıklanamaz. Bunun en önemli nedeni insanların yarattığı çevre kirliliğidir.
KÜRESEL ISINMANIN TARİHÇESİ
Küresel ısınma 50 yıldır saptanabilir hale gelmiş ve önem kazanmıştır. Dünya'nın atmosfere yakın yüzeyinin ortalama sıcaklığı 0,6°C artmıştır. İklim değişikliği üzerindeki yaygın bilimsel görüş, "son 50 yılda sıcaklık artışının insan hayatı üzerinde fark edilebilir etkiler oluşturduğu" yönündedir.
Ölçümlere göre 1860-1900 yılları arasında denizdeki ve karadaki küresel sıcaklık 0,75 °C artmıştır. 1979'dan beri kara sıcaklığı, deniz sıcaklığının 2 katı hızla yükseldi. Uydudan yapılan sıcaklık ölçümlerine göre troposferdeki (atmosferin yere temas eden en alt katı) sıcaklık 1979'dan beri, her 10 yıllık dilimde 0,12 ile 0,22°C arasında yükselmiştir. Sıcaklıkların 1850'den önceki 1000 ile 2000 yıllık dönemler boyunca, Orta Çağ Ilıman Dönemi ve Küçük Buz Çağı gibi kısmi dalgalanmalar dışında, nispeten kararlı bir seyir izlediğine inanılmaktadır.
KÜRESEL ISINMANIN ETKENLERİ
Eğer küresel ısınma devam ederse olacakları bütünüyle bilmek olanaksız olsa da iklimin tamamen değişeceği bilinmektedir. Daha fazla okyanus suyu buharlaşıp daha fazla yağmur düşerek kıyı bölgelerinde sellere neden olacaktır. Diğer yandan buharlaşma karaları kuraklaştıracaktır. İklim değiştikçe bazı hayvanlar başka alanlara göç edecek, kalanlar ölecektir.
Küresel ısınma felaketleri beraberinde getirecektir. Fakat daha az elektrik kullanmak, toplu taşımacılığa önem vermek gibi küresel ısınmayı yavaşlatacak pek çok önlem alınabilir. Örneğin; az elektrik kullanma gibi...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Multimedya: Küresel ısınma, Kuzey ve Güney Kutbu'nda ermelere neden olmaktadır.
Küresel ısınma deniz seviyesini yükselterek kıyı bölgelerinde sellere neden olur ve bu temiz suyla tuzlu suyu birbirine karıştırır. Pasifik'teki birçok ada tamamen sular altında kalmıştır.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
DÜNYADA NELER OLUYOR?
Non-FictionYaz mevsiminin en büyük sorunları nelerdir? Küresel ısınma ve kuraklık nedir, nelere neden olurlar? Küresel ısınma ve kuraklığı engellemek için neler yapabiliriz?