Part 10

329 7 14
                                    

Datin, anak dalam kandungan Puan Eyza disahkan menghidapi sindrown Down. Melalui pemeriksaan saringan, termasuklah imbasan ultrasound dilakukan pada usia kandungan 7 bulan dan setelah sampel darah diambil dari ibu telah menjurus kepada bayi Sindrown Down.” Jelas Doktor Pakar Puan itu.

Datin Hasnah menjegilkan bola matanya. “Apa? Doktor, biasanya masalah bayi sindrown Down berlaku pada wanita yang lanjut usia?” Tanya Datin Hasnah ingin tahu.

“Kebanyakkan ia lebih cenderung terjadi pada usia ibu yang lebih berumur dalam lingkungan 35 tahun sehingga 50 tahun. Tetapi, Sindrown Down ianya berpunca daripada masalah pada genetik yang dikenali kromosom. Kanak-kanak Sindrown Down memiliki jumlah kromosom yang berlebihan, itu yang membezakan mereka secara fizikal dari kanak-kanak lain”

“Datin, are you okey? Mana suami Puan Eyza?

“Err, biasalah doktor... dia sibuk hari ni. Itu yang Nazril  mintak saya temankan isteri dia apointment dengan doktor.” Dalih Datin Hasnah apabila disoal doktor.

“Baiklah. That’s date yang saya arangge to next apointment.” Doktor itu menulis tarikh dalam buku temu janji, kemudian dihulurkan pula kepada Datin Hasnah.

“Apapun, saya nak nasihatkan Datin must make sure Puan Eyza jaga kandungannya baik-baik. Perbanyakkan makan makanan berkhasiat dan seimbang. Puan Eyza amat memerlukan sokongan keluarga untuk elakkan dia stress. Fikirkan perkara-perkara positive” Sambung Doktor itu lagi.

“Thank you Doktor. Kami balik dulu ya doktor.” Datin Hasnah menoleh sinis ke arahku dengan menjeling-jeling bola mata hitamnya.

“Kamu ni memang bawak sial tau tak Eyza! Aku ingat tindakan Naz ambik kamu buat bini dia dapatlah zuriat sempurna! Aku pun setuju dengan keputusan anak aku tu... heyy, kamu beri pulak cucu yang cacat! Sindrown Down? Kamu nak aku letak kat mana muka aku bila budak sindrown tu lahir haa? Nak aku umunkan satu dunia itu lah cucu Datin Hasnah yang bakal warisi kekayaan Dato Megat! Memang malu besar aku! Keturunan aku tak ada yang cacat! Penyebab kamu yang cacat, budak tu pun terkena tempias cacat kamu.”

Dahiku ditunjal-tunjal kasar berkali-kali sehingga aku bergerak ke berlakang. Tubir mata kian bergenang. Kala ini aku hanya mendiamkan diri.

......

“Naz! Naz! Naz!!” Jerit Datin Hasnah sekuat hati memanggil anak lelakinya. Aku hanya menunduk lalu mengusap-usap penuh kasih perutku yang memboyot itu. Makin laju air mataku turun.

“Ma... apa yang bising-bising sangat ni? Bingit telinga Naz tahu tak ma...” Nazril turun dari tingkat atas bersama Tengku Sara yang sedang erat memeluk erat lengan sasa Nazril.

“Naz! Ni anak dalam perut bini kamu tu cacat! Doktor bagitahu Eyza akan lahirkan anak Sindrown Down! How plan kita Naz? Mama memang nak kamu buntingkan bini cacat kamu tu, tapi kalau dah jadi macam ni... tak sanggup aku nak menanggung malu seumur hidup dapat cucu lembap! Buruk! Bodoh! Sedangkan Naz menikah dengan dia pun mama dah cukup-cukup malu! Inikan pulak timbul budak cacat nii!” Perutku ditunjal-tunjal dengan penuh rasa kebencian.

“What ma?! Cacat? Heii! Kau memang dasar tak guna bagi aku budak cacat! Aku dah agak dah anak tu dari benih abang angkat kau kan sial?!” Bentak Nazril lalu tanganku dipegang kuat.

“Lepaskan aku!!!” Suaraku meninggi dengan mataku mencerlung pada Nazril.

Nazril terpamer riak wajah tidak berpuas hati. Aku dipandangnya tidak berkelip dengan pandangan tajam. Nazril mula bertepuk-tepuk tangannya. “Wah! Wah! Wah! Dah pandai melawan kau kan.”

Aku merentap tanganku dari pegangan Nazril. “Kau bukak lubang telinga kau tu luas-luas Encik Nazril! Aku Eyza Eyliana bersumpah dengan nama ALLAH! Anak yang kau hina adalah benih daripada kau yang menumbuh dalam rahim aku! Sekarang aku nak kau ceraikan aku! Mulai hari ini aku tak sanggup hidup dengan orang berhatikan binatang seperti kau semua! Selama ini aku diam bukan bererti aku lemah! Aku kuat disebabkan anak aku Encik Nazril! Muhammad Eiman!” Aku teriak sekuat hati. Hati ini sungguh pedih tidak lagi mampu bertahan betapa deritanya aku ya Allah! Aku perlu pergi dari sini!

Mengharap Sebuah KebahagiaanWhere stories live. Discover now