تفاعل وانزل البارت الثالث كمان حبة
....
ابتسامة خبيثة علي شفتيه
وهو ينظر لنشرة الأخبار ها هي الأخبار تكبر اكثر واكثر
حتي وصلت ان يقولوا ان هناك علاقة حب ومشروع خطوبة بينهم
وهذا مايريده وماخطط له
اتاه اتصال
ليجيب فيأتي الصوت من الناحية الأخرة:"تمام كدا ياعز الدين بية"
عز:"كدا تمام اوي"
مديره اعماله ويعتبر صديقه ويدعي خالد:"عز في برنامج مستضيفكم تحب تروحه"
عز بأبتسامة:"ولية لا"
خالد:"مش ناوي علي خير ابدا انت"
عز:"ناوي علي جوازي قريب"
....................................
اما عندها هي
يارا:"ها موافقة"
سلا:"للاسف مفيش حل غير كدا"
يارا:"ان شاء الله الموضوع ينتهي علي خير"
لتؤمي لها بهدوء وتصمت
ليأتي صوت من خلفها قائلا:"مامي مامي"
لتلتفت لها قائلة:"عيون مامي مالها بقي مياسين قلبي"
مياسن:"احنا مش هنخرج انهاردة"
سلا:"مامي عندها مشوار صغير بس وعد لو رجعت بدري اليوم كله ليكي ها كدا حلو"
مياسن:"اوك كدا حلو هروح اكل انا بقي"
سلا بضحكة والدموع بعيونها:"مفجوعة زي ابوها"
يارا محاولة التخفيف عنها:"يلا ياسلا تختاري اللبس المعاد فاضله أقل من ساعتين"
لتؤمي رأسها وتذهب للغرفة لتتجهز
_________________________
"اهلا وسهلا بيكوا مشاهدين الكرام في حلقة جديدة من برنامج سهرة ومشاهير طبعا كتير منكم عنده فضول يعرف سر الأشاعات اللي ظهرت دي ودا هنعرفه منهم شخصيا"
لتوجه كلامها لهم قائلة:"اهلا عز بية اهلا مدام علام"
ابتسمت هي بهدوء انما توقف الزمن عنده هو حيث تلك الكلمة"مدام"ماذا تقصد هي بها كيف هي متزوجه هو يعرفها ويعرف تاريخها كله فكيف هي متزوجه هناك نقطة مفقودة وعلية ان يعرفهاافاق علي صوت المزيعة وهي تقول:"طبعا اكيد حضراتكوا قريتوا الأخبار انهاردة وعارفين انتوا جايين لية وهنا السؤال هل يوجد مابينكم مشروع زواج زي مافي ناس كتير قالت هل عز الدين الكيلاني هيفكر يتزوج بعد ان كان واضع تلك الفكرة في أخر حسباته وهل سلا علام هتوافق تتجوز بعد ان رفضت الزواج منذ وفاة زوجها"
صمتت سلا معطية له الحرية وهي تعلم انه سيبين ماحدث حيث اتفقت معه علي ذلك قبل ان يدخلا
ولكنه صمت وصمته هذا لا معني له الأ ان هناك بالفعل مشروع زواج بينهم
نظرت له بشر ليبادلها النظرة بأخرة باردة
سلا:"اكيد حضرتكم فاهمين الموضوع غل...
ليقاطعها هو سريعا قائلا:"الحقيقة هو مش مشروع خطوبة بس"
لتتسع ابتسامتها قبل ان يكمل:"هو كتب كتاب واكيد حضرتك معزومة"
المزيعة ببسمة:"اكيد الف مبروووك لحضراتكم ثم اكملت قائلة:"سلا هانم وحضرتك ياتري هتكملي في مجال الفن ولا لا"
نظرت له لثواني بضيق ثم وجهت نظرها للمزيعة هاتفة بأبتسامة مجاملة:"لسة مقررتش"
لتقول المزيعة:"الكل يعرف تملك عز الدين الكيلاني اعتقد ان هتسيبي مجال الفن ومش هتنزلي من البيت اصلا"
ابتسمت بهدوء دون ان تعلق
وهي ترمقة بتوعد
لتقاطع المزيعة هذا الصمت وهي تقول:"طبعا جماهيرك يحبوا لو تغنيلهم حاجة من زوقك"
لتؤمي بهدوء
وتمسك المايك وتبدا تغني
اغنية"عكس اللي شايفنها"
ل أليسا
وظلت تتتابع عليهم الأسئلة حتي انتهي اللقاء
*********************
مشت بجواره بهدوء
وهو بجوارها يحاول ان يكبت ضحكته فهو يعلم انها ستنفجر ثواني وستنفجر
لتلتفت له فجأة قائلة بغضب:"تقدر تفهمني حضرتك اية اللي حصل جوة دا وبعدين احنا مش كنا متفقين انها هتكون مجرد اشاعة لية بقي حضرتك سكت واكدتلهم الكلام"
صمت ولم يجيب لتتابع بصراخ:"وانا بقي هطلع ان عزالدين الكيلاني كداااب لما مفيش حاجة تحصل او يوم الخطوبة العروسة تهرب ووريني هتعمل اية"ليمسك بيدها بقوة هاتفا بغضب:"هعمل كتير كتييير او ياسلا ياعلام حاجات دماغك الصغيرة دي متقدرش تتخيلها زي مثلا الشقة اللي حضرتك عشتي فيها في احسنها منطقة شعبية زي ان مثلا تاريخك كله لا يضم ان حضرتك من أسرة ثرية او حتي متوسطة الحال بل تحت الصفر ورينا بقي جمهورك ردهم هيكون اية واخيرا من انسة في البطاقة لمتزوجة في المجتمع ودي حكاية لازم جمهورك برضوا يعرفها عرفتي ابقي انا اقدر اعمل اية ف ياريت متعاندنيش"
ليترك يدها
وينظر لوجهها ليري ملامح الصدمة علية فكيف يعرف ماحولت ان تخفية مدي حياتها ولكن وكأن الماضي يتشبث بها لعلها تعرف حقيقة الأمر يوما ما
___________________
تركها
وذهب وذهبت هي الاخري خلفه حيث سيارتها
.........
"خالد اعرفلي حكاية متجوزة ومش متجوزة دي حالا ولو متجوزة جوزها فين ولا اية الحكاية بالظبط"
خالد:"حاضر ياعز اهدي انت بس وساعتين وهجيب كل المعلومات"
عز:"هي ساعة ساعة ياعز وبس وكل حاجة تكون قدامي"
اؤمي له وذهب ليأتي بالمعلومات لصديقه فهي دواءه من هذا الجنون حقا تلك السلا جعلته من النمر لعاشق فأصبح لها عاشق السلا
...........................
"صح اللي شفته دا ياسلا انتو كدا كأنكوا اديتوا معاد بتحديد الخطوبة يومين وهتلاقي الصحافة بترن علي جرس بابك وبيقلولك امتي الخطوبة"سلا وهي تجلس وتضع رأسها بين كفيها:"عارف حاجات لو اتعرفت انا مستقبلي هيضيع هبقي بالنسبة للكل بدل سلا علام المغنية لسلا علام الكدابة"
يارا:"قولتلك اظهري كل حاجة من الاول وكان هيحصل العكس تشجيعهم ليكي هيزيد مش هيقل ابدا"
تنفست بهدوء تحاول ان تهدئ اعصابها ولكن دون جدوي فهناك نااار بداخلها وستحرق ذلك البارد بها ايضا
___________________
"انسة في البطاقة مسجلة انسة مش متجوزة ولا حتي اتخطبت قبل كدا في بيتها القديم الكل بيقول ظهرت وهي في عمر العشر سنين او اكتر غير كدا محدش يعرف اية اللي حصل زمان"
عز:"طيب يعني كدا مش متجوزة صح وهي اللي طلعت الأشعة دي"
خالد وهو يبتلع ريقه بتوتر وخوف من ماهو قادم:"رغم انها زي مابقولك متجوزتش الأ ان في بيتها في بنت صغيرة والكل بيقول انها بنتها"
عز:"يعني اية ياخالد انت مش عارف تجبلي الحقيقة"
خالد:"مادام هي متعرفش اصل عيلتها فين انا اللي هعرف ياعز"
عز بعضب وجنون:"دا اللي لازم يحصل"
ثم اكمل بنظرات مخيفة:"وحتي لو كانت متجوزة ولا حتي مازالت متجوزة هي برضوا هتكون ليا هتكون ملكي مهما حصل وجري"
**************
انتظروا حلقات ممتعة من نوفيلا عاشق السلا
بقلمي..ملكة الغموض
أنت تقرأ
عاشق السلا
Misterio / Suspensoعاشق حد الجنون متملك قاسي ولكن بين يديها يصبح شخصا اخر تلك الساحرة بجمالها وصوتها لا تعرف ماهو ماضيها ولكن تحاول ان تخفي ما يمكن اخفائه فكيف ان علمت انه يعلم عنها الكثيير سلام علام عز الدين الكيلاني اسرار والغاز بقلم ملكة الغموض ملاحظة.. تم تغيير...