En riktig jul - The Fooo fanfiction

6.8K 183 10
                                    

Tomten jag vill ha en riktig jul, en sån som man har då man är liten. Tomten jag vill ha en riktig jul med längtan och hopp å man är nyfiken.

"Snälla tomten, skulle du kunna göra så att jag får vara som alla andra och att jag för engångsskull slipper sitta ensam nästa jul som jag har gjort så länge jag kan minnas? Jag önskar även att jag får tillbaks den personen som alltid varit mitt förstahandsval även fast han valt bort mig.  - Lucia, 2013"

Lucias enda önskning var att få fira en riktig jul, en sådan jul som hon hade firat det året hon var hemma hos Oscar och inte som de gångerna då hon hade suttit ensam hemma i lägenheten utan någon som brydde sig om henne. Hennes mamma hade alltid något annat för sig mitt under julen - typ som att jobba extra skift med motiveringen att hon var tvungen att jobba för att de skulle ha råd med att köpa flygbiljetter till Italien där hennes pappa bodde. På något sätt så hade julen för henne fått en annan betydelse än för andra människor som lätt kunde säga att det bästa med det var gemenskapen. För henne var det ensamhet, otrygghet och oro. Så hade det varit för henne i alla tider. 

Saker och ting blev väl inte direkt bättre av att Oscar, hennes absolut bästa vän som hade varit med henne sedan hon var ett litet spädbarn hade lämnat henne för något år tillbaka i tiden för att bli känd. Han valde kändisskapet och musiken framför henne. Från en början så hade hon inte trott att det skulle göra så mycket då hon snabbt lärde känna nya människor under samma sommar som Oscar hade valt bort henne för att istället bli jagad av galna elvaåringar som kanske inte hade sådär super mycket innanför pannbenet. Det blev dock lite jobbigare till hösten när de var tvungna att gå i samma skola - i parallellklasserna och där med se varandra varenda dag utan att säga ett enda ord till den andre. 

Allt kom sedan att förändras när Oscar ett år senare valde att återuppta kontakten med lilla Lucia dagen efter den där stora ceremonin i kyrkan som skolan hade den sista november - första advent. Hon var lite tveksam men ville på något sätt ändå också få tillbaks hans vänskap som var den enda vänskapen hon verkligen behövde och ville ha. 

Deras vänskap slutade dock med något som de båda absolut inte hade föräntat sig skulle hända. 

_______

Liten förtitt på min nya fanfiction som kommer att börja publiceras söndag den 30 november, första advent. Här kommer alla killarna bo i Stockholm men fortfarande vara i samma ålder som de är idag. Uppdatering kommer komma varenda dag fram till julafton, vissa dagar kommer det ett kapitel på morgonen, vissa dagar kommer det två (ett på morgonen och ett på eftermiddagen) lite beroende på hur mycket som händer. 

En riktig jul - The Fooo fanfictionWhere stories live. Discover now