BAB 1

2 1 0
                                    

Nama aku Ain Syakirah. Dan pada hari yang cerah lagi terang benderang ini, ada reunion sekolah aku! Rindunya dengan diorang semua. Lepas habis sekolah semua bawak haluan masing-masing. Macam mana lah agaknya rupa diorang tu sekarang tu kan..

Aku sampai awal dekat tempat perjumpaan kami. Tak ramai lagi tapi adalah beberapa orang yang aku kenal.

"Kirah!!!!!"

Siapa pulak dah buang tabiat panggil nama aku kuat-kuat ni? Aku menoleh memandang ke belakang.

"SARAH! RINDUNYA KAUU!"

Macam mana aku tak excited? Bestfriend aku kot. Member tak siap homework, member membawang, member ponteng koko. Partner in crime lah boleh dikatakan. Tapi senakal-nakal kitorang, jadi oranglah jugak. Kena denda dengan cikgu hari-hari gila tak jadi orang?

"Awalnya kau sampai! Aku ingat aku dah datang paling awal dah. "

Sarah sudah mula berceloteh. Aku kalau jumpa Sarah ni memang tak boleh lah tak membawang.

"Aku saja datang awal, takde kelas hari ni"

"Kau kerja apa sekarang? Sambung belajar ke?"

"Aku lecturer. Baru je lagi. Tulah kau selalu tak jenguk aku kan.. "

Aku pura-pura merajuk. Tapi memang betul pun. Lepas Sarah kahwin, dah lama tak datang jenguk aku. Takkan aku nak pegi jenguk dia pulak? Mengganggu rumah tangga orang je!

"Aku busy lah. Anak aku dah masuk sekolah,kerja kat Ofis belambak. Walaupun laki aku tu bos kat situ ada dia nak bagi muka? Harom!"

Aku tertawa kecil. Oh! Mengumpat suami sendiri.. Nak kena report dekat Sharif ni.

"Kau datang sorang je ke?laki dengan anak kau tak ikut? "

"Sorang ajelah kang aku nak bergosip payah pulak. Ha kau ni asyik cakap pasal aku je, kau macam mana? Bila nak kahwin? Umur tu dah meningkat kang jadi andartu! "

"Amboi mulut kau tu jangan celopar sangat oi!Cakap tu doa. Kau nak tengok kawan kau ni jadi andartu ke hah?"

Main cakap lepas je lahai Sarah ni. Ingat dah berubah belum lagi rupanya.

"Eh dahlah jom jumpa yang lain. Kau dah start cerita, sampai bila tak habis"

"Alaaa tu nak mengelak lah tu! "

Itulah maksud kawan kan? Kita nak lari pun dia boleh tahu. Hish.

Kafe itu semakin penuh dengan kehadiran kawan-kawan satu sekolah aku dulu. Ramai yang dah berkahwin dan beranak-pinak. Aku? Loner sejati ajelah.

"Hey Kirah! Long time no see! "

Ni satu lagi kawan aku yang suka bahan aku. A'lim nama dia, nama jelah alim, perangai.. Tuhan jelah yang tahu.

"Kau ke? Hampir tak cam kau tadi. Macam.. Boroi sikit hahaha"

Tapi mulut aku pun puaka jugak. Kahkahkah.

"Nak buat macam mana hidup dah bahagia, hati dah senang.. Membesar lah perut aku ni. Tulah kau dulu aku propose kau taknak, kan dah melepas aku yang hensem ni"

"Kalau kau sorang je laki dalam dunia ni aku tak kahwin pun takpe lah weh"

"Ke.. Kau tunggu dia? "

A'lim menjongketkan kening. Dia mana pulak dah ni? Aku buat muka pelik.

"Alaa.. Danial tulah. Incase kalau kau nak tahu, dia single and available lagi. "
A'lim tersengih-sengih macam kerang busuk depan aku. Tak guna betul ada member macam ni.

"Kang ada yang makan selipar jepun jugak kang.."

Aku bercakap dengan nada berbisik. Tak pasal-pasal orang lain dengar, jatuh reputasi aku.

"Tu..dia mai dah! Aku chaw dulu"

A'lim membuka langkah.

"Woi tunggu aku!"

"Ehem"

Aku memandang ke belakang. Aduh bala lah... Tak pasal-pasal jadi gosip pulak dalam group japgi.

"Oh hai"

Aku nak cakap apa lagi? Dekat sekolah dulu bukannya aku rapat dengan dia pun! Dia anak murid kesayangan cikgu kot! Senyap pulak tu dulu. Lagi pulak aku yang hingaq, yang banyak buat hal dulu memang tak lah dengan dia ni.

"Kau masih kecik...macam dulu"

Tu compliment ke apa? Kau time sekolah dulu pun pendek lah! Sekarang je tinggi sikit.

"Kau kerja apa sekarang? "

Aku mengubah topik. Tak boleh jadi ni, nak lari pun tak boleh. Mana pulak lah geng-geng gosip aku ni. Time ni jugaklah nak lesap pun!

"Kerja biasa-biasa je."

Ni yang aku tak suka ni borak dengan golongan bijak pandai ni. Kalau aku gurau lebih-lebih lain pulak jadinya kang.

"Ooo...Dah kahwin?"

"Hahaha kelakar pulak aku tengok kau ni. Kenapa macam malu-malu dah? Dekat sekolah dulu lantang betul suara kau."

Amboi dia bukak cerita time sekolah pulak dah. Kau pun sama pasaipa duk tegur aku? Dah tahu semua orang kat sini ship aku dengan kau time sekolah dulu.. Halahh.

"Aku tunggu kau lah"

Danial terus berlalu pergi. Aku salah dengar ke macam mana ni? Tunggu aku? For what?

"Amboi Kirah, jumpa kekasih lama ke? "

Sarah mengusik. Ni mana pulak datang diorang ni? Tadi takde sekarang ada.

"Kau pegi mana? Tadi aku cari kau takde pun."

"Ada je, dengan member gosip dulu. Saja bagi chance kau jumpa kekasih hati haha"

Ya, aku dengan Danial dulu selalu kena ship. Aku tak faham kenapa diorang nak ship-ship kan aku dengan si Danial tu. Dahlah top student, nak dibandingkan dengan aku yang so-so ni? Pelik betul diorang ni.

Tapi Danial macam dah berubah sikit. Dulu, dia cakap dengan perempuan pun bila ada urusan je, nama budak perempuan pun bukannya semua dia tahu! Dia panggil Farah, bendahari kelas dulu bila time nak bayar duit, bendahari tau! Tapi paling bagus lah sebab bayar duit kelas on time masa tu. Nampak tak betapa nerdnya dia? Budak lelaki lain duk mintak banyak kali macam Ah long pun buat dek je.

Kalau pun dia jodoh aku.. Err jap nak buat solat istikharah dulu.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 30, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

'crash' hati awak!Where stories live. Discover now