Part 10

261 17 0
                                    

NAUFAL RIZAL @ PUTRI AISYA

~~~~~~~~~~

2 bulan kemudian...

AKU termenung memandang pemandangan luar dari balkoni pada waktu malam itu. Angin yang tiup meniup lembut rambut dia yang sengaja dilepaskan.

Aku menutup mata. Menghayati. Menenangkan jiwa.

Angin menyapa pipi membuatkan aku terasa kesejukan malam itu.

Pintu diketuk seseorang menyentakkan aku dari terus mengelamun.

Serentak aku menoleh memandang ke arah pintu yang telah dibuka.

"Mama ganggu Sya ke?"

Aku tersenyum kecil apabila wajah mama yang muncul. Lalu aku menggeleng perlahan.

"Masuklah mama."

Aku menghampiri katil untuk duduk dengan mama yang juga ingin duduk di birai katil.

"Kenapa termenung tadi?" soalan diajukan.

Aku perlahan-lahan meletakkan kepala di atas bahu mama.

"Tak ada apa-apa. Saja nak rasa angin malam ni dekat luar tadi."

Mama mengangguk faham.

Perlahan-lahan aku memeluk pinggang mama lembut pula. Mata aku ditutup.

"Mama..."

"Ya?"

Aku merasa kepala aku diusap oleh mama. Lembut... Seakan membuai ingin lena di sisi mama malam ni.

"Kenapa ni Sya?"

Aku mengangkat kepala dari bahu mama. Anak mata mama aku tenung dalam.

"Mama... Pasal cincin tu..."

Kata-kata yang ingin aku ungkapkan terhenti. Entah kenapa terasa kelu lidah ingin berkata.

Secara tiba-tiba pipi aku dipegang mama. Aku melihat muncul senyuman kecil di bibir mama.

"Mama dah tak kisah apa pun keputusan dari Sya tentang cincin tu. Mama cuma nak masa depan anak mama ni akan gembira dengan seseorang yang boleh cintakan Sya, jaga Sya, selalu imamkan Sya, beri kasih sayang seperti mana mama dengan papa sayangkan Sya. Tak lebih dari itu."

Aku terpaku.

Kata-kata yang keluar dari bibir mama sungguh menusuk ke dalam hatinya. Sungguh syahdu...

Terus aku memeluk mama erat. Air mata setitis jatuh ke pipi aku abaikan.

"Sya tahu mama nak yang terbaik untuk Sya. Mama yang selalu turutkan saja keinginan Sya. Cuma Sya saja yang tak tunaikan keinginan mama."

Bibir aku ditutup dengan jari terlunjuk mama.

"Mama tak kisah, sayang. Mama tahu keputusan yang mama buat macam melampau sangat."

Laju aku menggeleng kepala mendengar kata-kata mama. Sungguh tak betul!

"Mama..."

Wajah mama aku tenung. Mama turut memandang aku. Dan anak mata bertembung lama.

"Sya dah buat keputusan."

Aku bangun dari katil dan menuju ke meja. Tangan mencapai sesuatu dan menuju semula pada mama yang masih menunggu.

Aku menghulurkan bekas cincin itu pada mama.

Mama memandang aku seakan tak mengerti apa yang ingin disampaikan. Seakan terkejut pun ada.

Terus aku meletakkan bekas cincin itu di atas telapak tangan mama apabila mama seakan tidak menyambut huluran bekas cincin itu dari aku.

"Sya, mama nak Sya..."

"Mama tengok dulu."

Terus aku memotong sebelum mama menyambung kata-katanya.

Mama dengan masih bingung hanya mengikut saja apa yang disuruh. Bekas cincin itu dibuka.

"Sya... Cincin..."

Mama memandang aku. Terkejut mungkin.

Aku menunjukkan cincin itu yang sudah berada di atas telapak tangan.

Buat seketika, aku merenung cincin itu. Memikirkan tindakan yang dibuat.

"Sya, mama tak nak paksa Sya. Inikan masa depan Sya."

Aku memandang wajah mama.

Ya...

Untuk masa depan dia...

"Sya terima dia. Seadanya..."

×××
Aigoo macam makin ke laut aje jalan cite ni dah. Hahaha!
So how? Enjoy?
Vote and comment and hope can promote too.
#perginyakasihrindu

Perginya Kasih Rindu✔Where stories live. Discover now