5 | keutamaan

392 30 0
                                    

Priority?

Ok. One question--

Dalam sehari-sehari hidup kita ni, apa sebenarnya keutamaan kita?

Sudah tentu, kita akan jawab...

ALLAH ❤️

And that's true. Tapi kan... Adakah perbuatan yang kita lakukan sekarang... As in sekarang jugak, mencerminkan kata-kata kita?

Adakah kita jaga solat kita? Atau kita still melambat-lambatkan solat demi perkara duniawi?

Reflect balik diri kita. 🔎

Sahabatku, kalau kita utamakan Allah dalam kehidupan kita, percayalah yang kita akan dapat sesuatu yang kita tak expect. Sesuatu yang baik untuk kita.

Once upon beautiful evening-- aku dan kawan aku tengah berjalan balik dari kelas. Time tu dah hampir nak maghrib. On the way tu, kami bincang pasal APA NAK MAKAN MALAM NI?

Nak singgah kafe, dah bosan dengan makanan kafe. So, kami decide nak makan dekat luar. Dekat kedai makan yang bertentangan dengan pagar universiti.

Jalan punya jalan... tengok-tengok jam, dah nak pukul 7. And that's mean, dah nak masuk waktu maghrib. Dijadikan cerita, kalau nak keluar melalui gate tu, tak boleh kalau tak lalu depan masjid. As if on cue, time kami jalan depan masjid...

SUARA AZAN BERKUMANDANG~

Aku pandang dia.

Dia pandang aku.

SO?

Boleh je kalau nak keluar time tu and kalau dianggarkan... Bila kami balik tu, still akan ada masa untuk solat maghrib.

SO?

Masih lagi berpandangan sesama sendiri~

“Jom solat dulu.” — inilah kata putus kami.

Masuk lah kami ke masjid dan solat. Seusainya kami solat, ada kawan kelas kami datang dan tawarkan kami MAKANAN. 🍱🍱🍱

Alhamdulillah...

Maka, terbatallah niat untuk keluar makan. Maka, pulanglah kami ke asrama tanpa menghabiskan duit.😊

So, dari sini, dari pengalaman yang nampak cliché ni, aku belajar something.

UTAMAKAN ALLAH, KITA TAKKAN SESEKALI RUGI.

So, mulai sekarang, kita ubah diri kita, kita biasakan diri kita untuk solat di awal waktu.

Please sahabat, kita ubah diri kita ok?

Sama-samalah kita berubah ke arah kebaikan. 🤗 ✨

In our mission to make the world a better place. (p/s: ni aku colek dari lagu iium)

______________________________________

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ، قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَىُّ الْعَمَلِ أَفْضَلُ قَالَ ‏"‏ الصَّلاَةُ لِوَقْتِهَا ‏"‏ ‏.‏ قَالَ قُلْتُ ثُمَّ أَىٌّ قَالَ ‏"‏ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ ‏"‏ ‏.‏ قَالَ قُلْتُ ثُمَّ أَىٌّ قَالَ ‏"‏ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ‏"‏ ‏.‏ فَمَا تَرَكْتُ أَسْتَزِيدُهُ إِلاَّ إِرْعَاءً عَلَيْهِ ‏.‏

It is narrated on the authority of 'Abdullah b. Mas'ud that he observed. I asked the Messenger of Allah (ﷺ) which deed was the best. He (the Holy Prophet) replied:

Prayer at its appointed hour. I (again) said: Then what? He (the Holy Prophet) replied: Kindness to the parents. I (again) said: Then what? He replied: Earnest endeavour (Jihad) in the cause of Allah. And I would have not ceased asking more questions but out of regard (for his feelings).

(Sahih Muslim)

*p/s: sorry sebab saya tak jumpa maksud hadis dalam bahasa melayu. So, kalau apa-apa yang tak jelas, silakan bertanya. InsyaAllah, apa yang mampu jawab, saya akan jawab. Saya masih belajar. Kalau ada salah silap, minta ditegur.

Wallahua'lam.

Semanis DakwahWhere stories live. Discover now