PART 7

947 49 0
                                    

CHRISS

BY : SHILA EIONA DELA PENA
WATTPAD ID : SHILAeiona_Dp94

REKAAN SEMATA - MATA 😉

PART 7

Selama 2 tahun saya bekerja keras di tanah aunty saya tu .. nampak nya hasil nya sudah kenampakan , saya bertambah semangat . Sampai aunty balik - balik cakap pasal ingin menjodoh kan saya semula .. saya tidak bersetujuh sebap kasih cinta dan sayang saya sudah saya bagi sama si chriss . Walaupun saya tidak pasti bila masa nya akan tiba tapi saya percaya yang kami akan masih boleh bersama . Dan saya masih memerlukan nya , kenapa saya sangat yakin pedahal sudah 2 tahun lebih tapi dia masih belum mencari ku dan menuntut cerai dari pihak ku so dia adalah masih isteri saya yang sah ... walaupun diorang tidak cari saya .. 

Aunty -" Ermm ko ni ed macam bapa ko juga tu penderian , ko tidak rasa sakit hati ka .. perempuan bukan seorang ba ed manatahu ada di luar sana yang terbaik untuk kau . Perempuan bukan seorang gea "

Saya -" Hehe aunty ni nanti la saya belum sedia lagi ba aunty . Ada masa la arh "

Itu saja jawapan saya bagi sama si aunty , sampai la suatu masa saya mendapat kabar bahawa isteri saya sakit di hospital dan keluarga nya tidak datang pun melawat nya . . Saya risau sebap dia masih dalam tanggungjawap saya . . Pada masa yang sama saya bekerja sekuat hati saya .. tu kereta kancil saya sudah jual dan beli yang baru pula ... saya drive sendiri pergi ke hospital yang di maksud kan ,
Aunty balik - balik menghalang saya agar tidak terus kan niat saya mahu pergi berjumpa manatahu ada muslihat tapi saya mahu tahu juga .. so saya ambil keputusan sendiri untuk berjumpa sama si chriss di hospital ..
Bila saya sampai ke alamat yang di bagi memang benar isteri saya sakit masa tu , dia selalu menangis tapi tidak mahu bercakap sama saya . Heran no saya perangai dia ' lama sudah kali di sakit ni sampai begini kurus apa sudah terjadi ' bayang kan la selama 2 tahun tu kami tidak ambil tahu hal masing - masing sehingga la berjumpa dalam keadaan ni macam ..bila saya berjumpa dengan doktor tiada apa sakit yang serius sangat tapi keadaan si chris betul - betul merisau kan . Sebap tengok keadaan memang dia sakit sangat.  ' mungkin juga isteri saya ni kena buatan orang ? ' dua hari sudah saya menjaga nya di hospital dia tidak mahu makan , minum dan bercerita sama saya . Aik kenapa dia ni , cuma air mata saja yang selalu keluar dari mata dia sampai macam cina sudah tu mata saya nampak sebap terlalu nangis ..

Saya -" shuttt , sudah la jangan nangis lagi .. siou saya lambat datang "

Chriss -" siou ed "

Perkataan itu saja yang balik - balik dia ulang ... saya sudah bagitahu saya ok saja pun dia masih ulang - ulang tu perkataan ! ..
Sampai la seminggu saya menjaga nya akhir nya kami di benar kan keluar .. bila saya bawa si chriss ke rumah nya .  Mama nya pula menghalau si chriss dan saya , dia tidak mahu terima si chris sebagai anak diorang lagi . Apa sebenarnya berlaku ? ..  dimana ka saya harus membawa nya ? .. dan dimana kami akan tinggal rumah mama pun sudah bertahun saya tidak datang ke sana lagipun tanah tu sudah di jual ,
Saya bawa dia balik ke rumah aunty saya bila saja saya sampai di sana .. aunty saya berabis marah saya bila saya bawa si chriss balik ..

Aunty -" sampai mati pun saya tidak mahu dia ada di rumah saya ed , saya tidak suka ! Perempuan ni memang pembawa malang ba !! Tengok mama ko tu baru berapa bulan tinggal sama ni perempuan terus mampus ! Tanah peninggalan arwah bapa kau pun kena telan , kau rasa bukan dia ka dalang semua ni ... isy perempuan macam ni memang bahaya .. ngam la dia sakit .. sedar la diri tu tidak semua orang akan selalu nya tenang !! "

Saya risau dimana saya kena bawa dia .. syukur la di tanah aunty saya tu ada pondok usang di sana , di sana la saya bawa dia merehat kan diri dan tinggal di sana . Dia tidak menolak dan banyak cakap apa lagi dengar kata - kata kesat dari aunty saya tadi . Dia diam saja tidak bersuara , kadang saya terfkir dia ni gila sudah kali . . Asyik menangis dan perkataan siou tu keluar dari nulut dia ..
Saya membeli barang - barang untuk kami guna selama tinggal di sana . . Kami makan di sana , tidur di sana . Memang sandi la tapi saya sudah biasa dengan kehidupan saya macam tu . .

1tahun kemudian

Sudah setahun lebih isteri saya masih sakit , badan dia pun macam badan kanak - kanak sudah terlalu kurus .. sampai la saya berjumpa dengan bomoh ..  saya sebenarnya tidak percaya , tapi akhir nya saya berjumpa dengan aunty saya ..
Aunty saya mencerita kan segala nya pasal si chriss dan keluarga nya  .  Termasuk tanah yang si chriss dan keluarga nya jual  ..  saya marah sebenarnya sebap itu adalah satu - satu nya peninggalan arwah bapa . Tapi saya berusaha control perasaan marah saya tu sebap kalau ikut kan , kalau saya masih di sana belum tentu saya seperti ini sekarang . Mungkin juga masa saya di sana saya sudag gila .. saya akan berusaha agar tanah bapa saya di kembali kan semula pada saya . .
Pasal si chriss sakit pula , aunty saya yang menghantar sakit itu pada si chriss , dan mahu si chriss sedar atas perbuatan dia sama mama ( kaka mama saya tu ) ..  tapi hal ini juga saya sembunyi kan pada si chriss .. saya tidak mahu ambil risiko apa - apa juga ..
Lagipun aunty la yang bersusah paya menjadi kan saya seorang yang berjaya sekarang ..
Saya bertungkus lumus sehingga hasil semua kerja saya tu menjadi kenyataan , saya mengubah suai pondok yang kami tinggal da mengumpul duit mahu beli balik tu tanah yang di jual .. 
Syukur la aunty sudah maafkan si chriss dan benarkan kami tinggal di tanah nya .. si chriss pula macam sihat -  sihat suda juga mungkin aunty sudah menarik nya semula ..  si chriss la yang membantu saya di kebun sayur tu , menjual nya .. tapi kami berbagi sama aunty walaupun aunty tidak berapa setujuh ..

Selama setahun bersama dan si chriss mula sihat , siapa la ba tidak sayang bini kan ...dan saya pun dapat rasa yang si chriss sudah berubah dan sayang kan saya ..
Tapi sayang dan cinta kami tidak panjang setelah keluarga si chriss datang semula dan mengambil si chriss dari saya .. si chriss pun sama tidak mahu kembali kepada keluarga nya itu tapi biasa la orang kaya .. petik jari saja ada lah benda yang diorang buat ! ..
Masa si chriss kena ambil oleh abang nya tu .. dia meronta - ronta agar di lepas kan ..dan si chriss sudah buat keputusan yang dia mahu bersama saya susah dan senang .. tapii keadaan tidak bernasip baik ..
Rupa nya isteri nya di ambil semula oleh keluarga nya di sebap kan keluarga si chriss ada rancangan lain iaitu mengawin kan dia kepada orang kaya .. sebap syarikat diorang dengar - dengar jatuh bangkrap .salah satu nya kawin kan anak - anak diorang dan kira bergabung syarikat . Tapi si chriss menolak lamaran itu dan kembali pada saya . Tapi bila saya ke pekan mengambil si chriss dan dalam perjalanan juga saya mendapat kemalangan setelah berulang ulang si chriss menelefon agar dia di ambil cepat ...
Saya  sempat melihat siapa melanggar saya ketika itu ???? Kenapa !! Betul ka dia tapi kenapa ?  .atau la saya di perangkap lagi ! Tidak mungkin ...  .. hanya wajah mama ber selang seli di dalam fikiran saya .. sehingga la saya tidak mengati apa - apa .. hanya yang kurasa pada ketika itu adalah pernafasan ku semakin lama semakin sukar , dan sakit nya bagai kan di tikam sebuah pisau tajam ... 

BERSAMBUNG


CHRISS [ COMPLETE ] Where stories live. Discover now