2004
TANGAN Qash mula menggigil bila mama ditarik kasar dan diheret menjauh darinya. Pisau kerambit yang diacu ke leher mama dipandang gerun. Berderau darahnya. Dengan riak wajah yang jelas tampak cuak, kepala menggeleng laju, merayu supaya figura itu berhenti bertindak sedemikian pada mama.
Jauh di sudut penjuru, terdengar sayup-sayup suara kecil yang sedang menangis mendayu. Badannya kemas dipeluk oleh seorang figura lelaki yang tidak dikenali. Tubuh papa yang sudah kaku berlumuran darah di sebelah Qash direnung pilu. Lagi laju air matanya bercucuran jatuh.
"Woi jahanam! Jangan kau sentuh mama!" Qash menjerkah kuat. Bergema suara paraunya di dalam banglo yang sudah lama terbiar di ceruk hutan jauh dari kampung itu. Dengan pegangan kemas oleh orang-orang asing yang seperti diupah menculik keluarganya, sedaya-upaya dia cuba meronta.
"I don't speak Malay. Come again, young man?"
"Do not touch her!"
"If we do?"
Qash kepal penumbuk. "Over my dead body!"Puan Haira menggeleng dalam senyuman tiada berperisa. Ketika ini dia sudah berserah sepenuhnya kepada yang Maha Berkuasa. Setidaknya, selamatkan lah dua nyawa yang tidak tahu apa-apa bahkan langsung tidak berdosa itu. Dipandang ke arah Qash yang sedang meronta-ronta ingin lepaskan diri. "Qash... jangan Qash..." tegahnya perlahan. Air matanya mengalir bertali arus jatuh menyentuh bumi. Dipandang jasad tak bernyawa sang suami yang sudah kaku tak bergerak.
Puan Haira memusatkan pandangan ke arah anak bongsu lelakinya yang masih berumur 10 tahun itu. Masih naif. "Ayden, dengar apa yang mama cakap ni. Abang Qash ada ya?" pujuknya lembut dengan pisau kerambit yang tidak lari walau sepicing pun dari lehernya yang masih berlapik selendang.
"Berhenti menangis lah Ayden! Kau dah besar!" tempik Qash, sedangkan hati sendiri sudah tidak menahan sebak bila mendengar suara mendayu Ayden.
"Sial... sial!” Terdengar suaranya menggumam perlahan dari celahan gigi yang digertap menahan air mata dari melimpah empangan.
“Qash sayang…” Puan Haira bersuara lunak.
Sejenak, tangisan garau Qash menyapa halwa telinganya.
"Hey… hey, Qash... let me go okay? Jaga Ayden macam mana mama jaga dia. Qash tahu yang Ayden takut… sangat dengan guruh kan… jangan biarkan lena dia tanpa Qash di sisi. Buat apa yang mama pernah buat pada dia dulu, ya?" pesan Puan Haira.
Qash ketap gigi. Kepala menggeleng perlahan. "No, ma... Mama tak boleh tinggalkan kami. You can't leave us! Qash dengan Ayden masih perlukan mama... please... don't leave us. Eh lepas lah sial!" Tangannya cuba direntap kuat dari genggaman lelaki yang semakin kemas memegangnya.
Ayden masih begitu. Selain menangis, dia hanya mampu melihat.
"Lepaskan mama! Kau dah ambik nyawa papa aku, sekarang kau nak bunuh mama lagi? Kau memang binatang! Korang semua memang binatang!" tempelak Qash habis-habisan sehingga hampir pecah kotak suaranya kedengaran.
"Victor, I guess, he's allowed to do that," bicara seorang lelaki mat salih yang memegang lengan kanan Qash. Barangkali sudah rimas dengan Qash.
Membulat mata Qash. Kepala didongak memandang lelaki itu. "Apa kau cakap?!"
"Kill her, Victor!" Salah seorang yang berada di situ mengeluarkan perintah.
"No! I'm begging you please... Don't kill her." Suara Qash kian perlahan seraya menggeleng laju.
Lelaki yang dikenali sebagai Victor yang sedang memegang kerambit itu tersenyum sinis. Seronok memperlakukan Qash sedemikian. "I like you begging. Please, do it again, Qash Al-Haq." Terzahir suara pelatnya saat menutur sebaris nama Qash.
Qash telan liur. Wajah ibunya direnung lama. Perlahan-lahan dia melutut, ingin merayu supaya mama dibebaskan. Kepala menunduk, mata merosot ke lantai sekali gus meruntuhkan segala ego lelakinya.
"P-please... I'm begging you. Don't kill her. Please…"
"Weh orang tua! Aku takkan merayu lah dengan kau!" teriak Ayden sekuat hati. Wajah Victor direnung tajam bersama dada yang berombak garang.
"Hm?" Victor jungkit sebelah kening.
Lalu diiringi dengan gelak tawa mereka sebelum tubuh mama rebah jatuh ke bumi dengan darah yang memancut keluar dari lehernya, sekaligus mendiamkan Qash yang sudah mati kata. Tergamam melihat kejadian itu yang membuatkan dia membatu seketika tidak bergerak.
"Mamaaa!!!" Laungan panjang Ayden menyedarkan Qash. Setitis air matanya jatuh ke lantai.
"Allahuakhbar..." Bergetar suara Qash menahan amarah.
Entah dari mana datang kekuatannya, dengan segala kudrat yang dia ada, dahinya dihantuk kuat pada kedua-dua kepala lelaki yang memegang lengannya. Dengan lincah dia bangun dan pistol yang tersimpan kemas di belakang seluar lelaki itu diambil lalu tangannya laju mengepit leher lelaki itu, menjadikannya tawanan.
"Apa kau nak lagi syaitan? Hah! Aku dah melutut, merayu! Kau nak apa lagi jahanam!" tempik Qash dengan mata yang sudah mula berkaca kemerahan.
"The tables have turned. Your grandfather killed my brother! Well, his daughter as known as your stupid mother deserves this!" bidas Victor lalu kakinya menolak sedikit tubuh kaku itu menjauh darinya. Senyuman kemenangan tergarit di wajah. Puas.
"Argh!" Salah seorang lelaki di situ menjerit sakit bila Ayden menggigit lengannya. Lengannya yang sedikit berdarah itu ditilik sebelum wajah budak lelaki itu dijeling tajam. "You suck!
"And you son of a b*tch! F*ck you!" herdik Ayden penuh berperasaan.
Lelaki yang masih memegang Ayden itu ketawa sinis. Kepala Ayden digosok perlahan. "Bloody hell, you're such a smart boy!"
"Kill him. No mercy!" perintah Victor. Naik darah dia saat melihat keberanian budak lelaki itu. Itu merupakan satu kebiadaban terhadapnya. Memang layak diajar.
"Let's do it. You kill my brother, I'll shoot him," ugut Qash lalu tertawa menggila seperti orang tidak siuman. Pistol diacu rapat pada kepala lelaki yang menjadi tawanannya itu.
"Losing him is a not big deal for us," ujar Victor selamba sebelum dua das tembakan dilepaskan. Satu pada anak buahnya sendiri dan satu lagi tepat mengena Qash.
Bam! Bam!
Lalu tubuh Qash pula mengiringi Puan Haira, jatuh rebah ke bumi.
"Abang Qash!!!" Suara kecil Ayden melaung panjang. Raungannya mula kuat dan rontaannya mula berubah kasar. Bilamana terasa tubuhnya dilepaskan, laju dia berlari meluru ke arah Qash. Mata bergerak memandang ibu dan ayahnya yang juga menerima nasib yang sama seperti Qash. Di situ dia menangis pilu sambil tangannya tidak berhenti dari menolak-nolak tubuh Qash, berharap lelaki itu tidak tinggalkan dia hidup sebatang kara bersendirian.
Hari ini, mata kepalanya menjadi saksi pembunuhan keluarganya.
YOU ARE READING
Dia, Aydenku (TERBIT)
RomanceTujuh tahun dianggap mati, Ayden kembali lagi. Munculnya lelaki yang dulu dia anggap hanyalah sebagai seorang 'abang' buat kali kedua membuahkan kekecewaan pada Ammara. Sedih, marah, kecewa! Itulah perasaan yang wajar dia rasakan setelah ditipu hidu...