ilitiga pleonazmi
Govorni jezik prepun je uobičajenih fraza koje u više od jedne riječi znače jedno te isto. Pisani? E pa tu bismo već mogli malo pripaziti. Nekad je stilski u redu upotrijebiti pleonazam, ali u upravnom govoru kad time prenosimo ujedno i emotivno stanje ili poruku lika koji govori. U dijelu teksta kojeg nam priča sam pisac pleonazme treba izbjegavati.
U nastavku su najčešći pleonazmi s primjerima/primjedbama.
1 Ogromna kućerina: Ili je ogromna kuća ili je kućerina. Dobro, može lik izgovoriti: "Kog vraga radiš sam u toj ogromnoj kućerini?", čime ujedno pokazuje i svoje raspoloženje.
1a Mala kućica: To je jedan od najčešćih pleonazama, kao i brojni drugi koji uz deminutiv dodaju i riječ mala/mali/malo: mala lutkica, mali autić, malo djetešce... No, lik u nekoj situaciji može reći: "Ja samo želim jednu malu, malu kućicu za nas dvoje" ili nešto slično. Za jači dojam. Ali pisac neće reći da su si oni kupili malu kućicu.
2 Mlada sedamnaestgodišnjakinja: Ne znam niti jednu staru sedamnaestgodišnjakinju. Općenito je uz godine nepotrebno dodavati mlad/star jer same godine pokazuju je li netko mlad ili star. Dajte svojim likovima uz navođenje godina neki drugi pridjev.
3 Često puta: "Puta" je apsolutni višak, a niti ne zvuči lijepo. Dovoljno je: Često ovamo dolazim. Često sam išao na plivanje. Često me živcira.
4 Popeti se gore: Možemo li se popeti dolje? Naravno, u upravnom govoru jedan lik može vikati drugome: "Penji se gore već jednom!", jer je u svakodnevnom govoru to normalno.
4a Sići dolje: Kako sići gore? Nikako. Ali zato, recimo, mama može urlati sa dna stepenica: "Ana, silazi dolje već jednom!"
5 Treći po redu: Dovoljno je samo treći.
6 Javno objaviti: Kako se nešto može objaviti tajno? Kad je javno, objavljeno je i obrnuto: kad je objavljeno, javno je.
7 Čak štaviše/štoviše: Čak smo stigli i na kupanje. Štoviše, stigli smo i na kupanje.
8 Isto također: Isto i ja tebi. Također i ja tebi.
9 Baš upravo: Baš idem u klub. Upravo idem u klub.
10 Oko desetak: Ili je oko deset ili je desetak.
11 Vodeći lider: Jedan od izraza koji često pobjegne i medijima, gdje bi trebalo biti ljudi koji paze na jezik (optimist sam, šta mogu). Ne znam za nevodećeg lidera. Dakle, ili je netko lider ili je, recimo, vodeći političar, vodeći direktor...
12 Svjetska država: Moram ovo dodati, opet sam se uzrujala jer smrtno ozbiljni mediji i neki strašno važni ljudi redovito upotrebljavaju ove dvije riječi zajedno. Pa kakva je to nesvjetska država?
13 Glava stanovnika: Imamo toliki i toliki BDP po glavi stanovnika, pijemo toliko i toliko piva po glavi stanovnika, jedemo toliko i toliko ribe po glavi stanovnika... Samo po stanovniku nije dovoljno? No comment!
***
Uključite se, sigurno vam često puta padnu na pamet primjerni primjeri pa ćemo ih ovdje javno objaviti i tako svi mi skupa zajedno doprinijeti još boljem pisanju ;)
YOU ARE READING
Ahh! Te činjenice! 🔛
RandomImate ideju, stvorite zaplet, likove, rasplet i u svemu tome radite banalne greške. Ovo je moj doprinos obrani zanemarenih činjenica u brojnim pročitanim pričama.