Liemannen satt hemma och var nöjd. Han tänkte att ingen skulle kunna ta hans lie nu, men nu kunde han ju inte hålla sin lie. Det kändes lite konstigt tyckte han, vad var det för mening med att ha en lie om han inte kunde hålla i den. Han tänkte att det inte kunde skada att ta ut lien några minuter. Han gick fram till kassaskåpet och tog ut lien men efter tio sekunder hoppa tomten ner genom skorstenen. Han sa, ho ho finns det några snälla barn. Liemannen sa nej och att det inte var jul utan mitt på sommaren. Tomten sa aha min kalender måste vara fel, sen hoppa han ut genom skorstenen igen. Ur hans säck trilla det ner ett paket med rött papper på. Liemannen gick fram och öppna det och i låg det.....en banan. Liemannen tog upp bananen och skulle precis ta en tugga när den hoppa ur hans hand och sprang förbi liemannen och tog lien som låg i soffan. Liemannen satte sig ner och orkade bara inte med detta mer. Han gick ut ur huset och ner för gatan. Han träffa en apelsin och fråga ifall han hade sett en banan med en lie. Apelsinen sa att det var hans kompis Bob. Nu sken det upp för liemannen. Han fråga ifall han kunde sno lien åt honom. Apelsinen sa först nej men när liemannen sa att han gav honom tio kronor för det så sa han ja. Apelsinen hoppa iväg och efter tio minuter var han tillbaka med lien. Liemannen skulle precis ta den när apelsinen sa att han ville ha 20 kronor till. Liemannen sa nej men då sa apelsinen att han har sönder lien annars. Liemannen hade inget val, han gav apelsinen en 20 lapp och fick tillbaka lien. Han gick tillbaka till huset och krama sin lie. Han kände sig så trött på allt det här, allt skrik och alla elaka personer. Han tänkte sedan efter, han är ju liemannen, hur skulle han någonsin kunna få en kompis. Han skulle precis åka till sitt riktiga hem och glömma allting när en liten sak hoppa in igenom fönstret. Det var en liten ananas. Liemannen gick fram till den och hörde att den sa någonting, den sa vill du vara min kompis. Liemannen sken upp, han sa ja och blev jätte glad. Han fick kalla ananasen ananananas. Sen gick dom ut och lekte.
Slut
YOU ARE READING
Hur liemannen fick sin lie
HumorDen här boken handlar om hur liemannen fick sin lie. :D