Scrisoare catre gay
Stiu ca parintilor vostri le-a fost rusine cu voi toata adolescenta (mai ales dupa sedinta aia din liceu). Stiu ca bunicii nu va mai asteapta la masa. Ca la serviciu colegii schimba vorba cand intrati in camera. Ca rad cand plecati.
Si-n general, stiu ca lumea va spune, cand crede ca nu auziti, bulangii si poponari.
Stiu.
Si eu am facut-o. Nu pentru c-as fi fost religios. Nu pentru ca cel putin doua carti sfinte recomanda trimiterea voastra de urgenta la judecata suprema a Celui de Sus. Care, desi a permis sa fiti asa, simte nevoia sa va pedepseasca ... pentru exact acelasi lucru.
Am facut-o si pentru ca asa cerea traditia. Pentru ca, la noi, e barbateste sa urasti. Pentru ca in cultura din spatele blocului din Pantelimon, nu exista gay, dupa cum nu exista Goethe. Ci doar poponari si bulangii. Rezerva de cadre a iadului. Si dovada vie, pentru fiecare amarat care trage dintr-o o bere doua ore la o terasa ieftina, ca exista ceva si mai rau decat el. Si mai jos.
Ghinion, am plecat de acolo. Nu stiu cum s-a facut, cum am scapat. Nu stiu cum mi-am schimbat parerea despre voi.
Poate pentru ca intre timp insa, am ajuns sa va cunosc. Showbiz, normal. Stiu doi-trei homosexuali de buna calitate umana. Stiu si niste hahalere. Ca peste tot. Nu cred ca-i ceva deosebit cu voi, in afara de chestia aia din pat.
Intre timp insa am descoperit un lucru uluitor: aveti parinti. Rude. Prieteni adevarati. Si din acel moment mi-a fost foarte greu sa mai glumesc pe seama voastra. Pentru ca am realizat cata suferinta raspanditi in jur si cat din mizeria asta vine din neintelegerea celorlalti.
100%. Noi va facem viata un iad. Stiu.
Sunteti copii ai durerii si asta se vede. Va imbracati strident ca sa acoperiti glumele cine stie carui mitocan, acum cine stie cati ani. Sau, din contra, tineti totul in voi si va prefaceti fericiti intr-o casnicie conceputa ca o manta de camuflaj. Sunteti la marginea societatii si in acelasi timp in elita ei. Pentru ca (da, am dreptul si eu la stereotipuri) voi prefera mereu un stilist gay si nu voi intreba niciodata daca pictorita care imi place are prietena sau prieten. Pentru ca atata depresie duce de multe ori la creativitate. Pentru ca a te ascunde cere talent. Si, in meseria mea, talentul e marfa scumpa.
Dar nu vreau sa va flatez. Vreau doar sa va spun ca razboiul a ajuns la voi.
Povestea de acum cateva zile, cu acel cuplu de homosexuali care a mers in vestiarul de la sala de gimnastica cu fetita de 4 ani si s-a ales cu injuraturi din partea unor clienti e doar prima lovitura de tun. Ce cautati acolo cu copilul? De ce aveti copil? De ce aveti iubit? Sunt, toate, intrebarile unor oameni speriati.
Da, speriati.
Mai speriati decat voi sunt ei. Pentru ca lumea lor se schimba si nu inteleg de ce. Pentru ca sunt fortati sa accepte lucruri care nu sunt "de bun simt". Nu va faceti iluzii ca asta va trece usor. Cultura care va detesta e mai puternica si mai veche decat toleranta de data recenta. Si chiar si oamenii buni se sperie de voi. Freud le-a explicat de ce. Dar nu toti au citit Freud.
Tocmai de aceea va scriu. Nu pentru a va cere scuze pentru cei care va injura. Nu cred ca va ajuta. Ci pentru a va spune ca va mai trebuie aliati. Ca cei din jur, rude si prieteni, trebuie sa iasa in fata si sa spuna raspicat: "Am un prieten gay. Sunt ruda cu unul. E un om!"
Atat si nimic mai mult. Oamenii nu sunt gata pentru discutii despre drepturi si mariaje. Dar sunt gata sa asculte alti oameni curajosi.
Asta de fapt e si out-of-the-closet-ul care va trebuie. Iesirea din intuneric a celorlalti. Aveti experienta, voi, multi, ati facut-o. Acum trebuie sa-i convingeti si pe cei din jur. Sa depuna marturie in procesul nesfarsit al opiniei publice.
Daca vreodata Romania va fi toleranta cu voi in mod sincer, asta nu se va intampla cu forta, nici cu legea si nici cu exemplul Occidentului. Din contra, veti fi folositi de cei care vor sa lupte impotriva civilizatiei apusene. Veti fi iarasi un sac de box al unor interese straine chiar de tara noastra.
Daca vreti toleranta si demnitate, e vremea sa incepeti sa va numarati prietenii.
Unu.