الفصل الثالث

4.4K 75 0
                                    

اصدقاء ولكن..
الفصل الثالث..
الجد أحمد: قومي افتحي ي رودينا الباب ، يارا جت ..
رودينا: حاضر ي جدو ، كل دا تأخير ي هاانم..
يارا بتعب : أسفه ي رودي والله، بس رنا لفت المول كله علشان تجيب شوز ..
رودينا : طب يلا تعالي ..
نظرت رودينا الي جدها كأنها تقول له: ستقوم الحرب الان ..
يارا: طب مافيش حمد لله السلامه ي يارا ، جعانه ي يارا ، اي حاجه ي جدو ، اطمن عليا
أحمد: تعالي ي لمضه ، بس احنا عندنا ناس مهمه جداا..
يارا : ناس مهمه ؟! ، مين ي جدو ..
وقعت عينها ع ياسين  فقالت والغضب يتطاير من عينيها: انت تااااني ، يعني في النادي والجامعه وهنا كمااان ، دا اي البجاحه دي ي اخي ..
ياسين ببرود مصطنع: دا بيتي زي ماهو بيتك..
يارا : بيت حضرتك ازاي بقي ، ثم أكملت بسخرية: لتكون من العيله وانا معرفش !!
أحمد : ياااااااراااااا كفايه لحد كدا ..
يارا: انت مش شايف بيقول اي ي جدو ..
أحمد : انتي فاكره لسه اني جدك بعد الكلام اللي انتي قولتيه ..
يارا:انا أسفه ي جدو..
أحمد : اعتذري ي يارا ل ياسين..
يارا : ي جدووو انا ...
أحمد: اعتذري ي يارا..
يارا بصوت منخفض: اوووف منك لله ي شيخ ، ربنا ياخدك ثم أكملت بصوت مسموع: أسفه
رودينا ف نفسها: انا بدأت أقلق اوي ، ربنا يستر ويعدي الزيارة دي ع خييير ..
ياسين: حصل خير ثم أكمل بنبرة ذات مغزي : وكمان مافيش حد بيزعل من بنت عمه ولا اي ي بابا..
انتبهت يارا الي الجالسين ، ثم صدمت من كلام : نعم ، بنت عم مين ي جدو انا مش فاهمه حاجة
لم يرد عليها أحد ، ولكن نظر منصور ل ياسين بغضب لا يريد أن تعرف يارا هكذا ..
رودينا: اقعدي ي يارا وهاتفهمي كل حاجه..
يارا ومازالت غير مستوعبه ما يحدث : انا عايزه أفهم كل حااجه ي رودينا وحاااالاااااا ..
رودينا بتوتر : أصل اااا جدوو قول حاجه
أخذ احمد نفس عمييق: دا عمك منصور ي يارا ودا إبنه ياسين ودا عمر ابن عمك فتحي..
يارا بصدمة وعصبية: عميييي يااااااه ، حمد لله على السلامه ، لا لا بجد حمد لله على السلامه ، اخيرااا ظهرت بعد ٢٣ سنه !!! وحضرتك رجعت دلوقتي ليه بقي ، ولا دلوقتي الذاكرة رجعت وافتكرت أن ليك ولاد اخ ..
منصور بحزن: سامحيني يا بنتي ..
يارا بمقاطعة : اساااامحك ليييه ، اي الحاجه الحلوه اللي حضرتك عملتها علشان اسامحك ، اهتميت بينا بعد ما بابا وماما اتوفوا ولا قولت داهيه وراحت ، كنت حتي بتتصل مجرد اتصال تتطمن علينا لا وتتصل ليه مش فارقه كتير  ..لالا كمااان بتقول بنتك ، لا بجد دا كدا كتييير اوي ، امال الناس اللي كنت عايشه معاهم المفروض يقولوا ليا اي مدام حضرتك بتقول ليا بنتي ، بدأت دموعها تنهار : كنت دايما اسمع أن العم سند العم ضهر بس للاسف الكلام دا كله كدب ف كدب ، عارف انا اعمامي ماتت من زمان ، ماتت لما اهلي ماتوا ، عيله بابا كلها ماتت معاهم ، انا بكرهكوا ، بكرهكوا ..
رودينا ببكاء: اهدي ي يارا علشان خاطري..
يارا : اهدي !! ما انا هاديه اهو ، انا طالعه فوق عن اذنكوا..
أحمد: لازم تقعدي مع عمي يارا..
يارا بغضب شديد : عميييي مااااااات خلاص مااااااات ،ليه محدش قادر يفهم كدا ..
قربت منها رودينا : يارا اونكل منصور راجع يصلح غلطه علشان خاطري سامحيه ..
يارا: بسهوله كدا اسااامح طب ازااي ، ورااااجع بعد قد اي ، بعد ٢٣ سنه ، اللي اتكسر عمره ما يرجع زي زماان عمره ي رودينا ..

                  ****************
فريده: شايفه ي شرين شايفه اهو راح لولاد حنان ..
شرين بخبث : معلش ي فيري ماتزعليش  محدش يقدر ياخد مكانك ف البيت ولا حتي ولاد حنان ..
فريده : هانشوف ي شرين انا مش هاسكت ، واكيد طبعا ولاد حنان ما هايصدقوا يرجعوا وياخدوا كل حاجه ليهم ..
شرين: محدش يقدر ياخد اي حاجه ي فريده ، بصي انا عندي فكره إنما ايييي..
فريده: فكره اي هي ي شرين..
شرين : ................
فريده بعد تفكير: تفتكري هاتنجح الفكره دي !!!
شرين: طبعااا هاتنجح وانا هاظبط كل حاجه بنفسي..
فريده بتوتر:بس انا خايفه منصور يعرف حاجه ، ولو منصور عرف هاتبقي مصيبه..
شرين: هايعرف منين ي فيري ، وكمان انتي حره بس لما ياخدوا كل حاجه ليهم ماتزعليش..
فريده بسرعه: لا لا خلاص انا موافقه..
شرين بخبث: ايوا كدا..

                  ***************
رودينا: يارا علشان خاطري افتحي الباب
يارا : ..........
رودينا: طب ردي عليا علشان وحياه بابا ي يارا
يارا بهدوء عكس ما في داخلها من دمار: رودينا انا عايزه اقعد لوحدي شويه علشان خاطري..

                ****************
رودينا: مش عايزه تفتح برضو ي جدو ..
أحمد بحزن علي حال حفيدته: طيب ي رودينا ،ثم أكمل كلامه ل منصور: اتمني انك ماتزعلش من يارا ، يارا قلبها طيب وهاتسامحك بس هاتاخد وقت ..
منصور: يارا عندها حق ف كل الكلام اللي قالته..
ياسين متدخل: أنا أسف ي جدو ، بس انا معرفش إن يارا هاتتعصب كدا ..
أحمد: حصل خير ي بني..

              *******************
مراد:لوليتي بتتصل بنفسها..
يارا: مراد انا مش كويسه..

                ****************
_ ماذا ستفعل يارا مع عمها
_ ماذا ستفعل كلا من شرين وفريده
_ هل ستنتقم يارا من عمها ام ماذا !!
سنتعرف ع كل هذا ف الفصل القادم من اصدقاء ولكن..
بقلم:روان محمد
#الكاتبةة_الصغيرةة

..................

اصدقاء ولكن..حيث تعيش القصص. اكتشف الآن